e-portofelul

Postat la 25 septembrie 2006 31 afişări

Pe masura ce tehnologia evolueaza, portofelul se subtiaza. Si nu din cauza ca platim mai mult pentru gadget-urile de care nu ne mai putem lipsi, ci pentru ca unele au invatat deja sa inlocuiasca portofelul.Pe cale de disparitieCultura cardului si reticenta fata de portofelul burdusit cu bani cash au inceput sa se faca simtite, chiar daca destul de timid, si in Romania. Mai nou insa, cativa producatori de echipamente electronice vor sa ne scape si de card, invatand gadget-urile sa vorbeasca limbajul banilor. Sustinatorii noilor tehnologii wireless, de la bluetooth pana la 3G sau WiMax, promit cu fiecare ocazie echipamente mai rapide, cu o raza mai mare de actiune si mai eficiente decat predecesoarele. In contrast, avocatii unei noi tehnologii, numita Near Field Communication (NFC), sunt in minoritate. Comparata cu alte tehnologii care permit transmiterea de date fara intermediul firelor, NFC opereaza pe distante foarte scurte, de cativa centimetri, si transfera date doar putin mai rapid decat o conexiune dial-up normala. Si totusi, nume grele in industria producatorilor de telefoane mobile ca Nokia, Motorola si Sony Ericsson, operatori de telefonie mobila cum sunt Vodafone, France Telecom, Telefonica Moviles sau furnizori de sisteme de plata cu cardul (Visa, American Express, JCB) s-au grabit sa se treaca pe lista celor interesati de noua tehnologie.

In ultimii doi ani, in total 85 de companii au devenit membre ale NFC Forum, o organizatie non-profit menita sa popularizeze si sa standardizeze aceasta tehnologie. Daca ar fi sa ascultam definitia seaca data de site-ul organizatiei, tot nu am intelege de ce au aderat atat de multe companii la aceasta tehnologie misterioasa. NFC este o tehnologie wireless cu raza mica de actiune care permite interactiunea simpla si sigura intre doua dispozitive electronice, permitand consumatorilor sa realizeze tranzactii, sa acceseze continut digital si sa se conecteze cu un alt aparat la o simpla atingere. Calatorul viitoruluiAceasta explicatie usor abstracta are un inteles concret pentru cei 91.000 de locuitori ai orasului german Hanau. Recent, regia de transport in comun locala a renuntat la o parte din ghiseele si automatele de cumparat bilete, la care se foloseau bani in numerar, si a instalat in statiile de autobuz cateva aparate care folosesc transmisia NFC pentru a \"lua banii\" direct de pe telefoanele mobile ale calatorilor. Este suficient ca un calator sa-si apropie telefonul la o distanta de 3-4 centimetri de automat si dupa ce alege tipul si numarul de bilete, se poate urca linistit in autobuz. La sfarsitul lunii, pe factura de la telefonul mobil vor aparea si aceste cheltuieli. La randul ei, reteaua de telefonie mobila va transfera sumele aferente biletelor in contul regiei de transport. Sistemul a fost extins pentru intreg orasul german dupa ce un prim experiment realizat de Nokia, Philips si Vodafone pe 160 dintre locuitorii urbei a aratat ca 90% ar dori sa foloseasca telefonul pentru a cumpara bilete de autobuz. In cadrul experimentului au fost folosite telefoane Nokia 3220 cu tehnologie NFC incorporata. Dupa ce sistemul a fost adoptat in statiile de autobuz, 14 magazine locale s-au aratat interesate de a adopta la randul lor sistemul de plata. Desi este prima aplicatie comerciala a tehnologiei pentru telefoanele mobile, organizatia Forumul NFC spune ca mai mult de alte 60 de experimente sunt pe cale sa fie lansate in mai multe orase din lume. Si recent, un comunicat de presa al Forumului anunta noi specificatii tehnice menite sa asigure interoperabilitatea tehnologiei pentru producatori de telefoane mobile diferiti si pentru a face mai usoara dezvoltarea de aplicatii bazate pe NFC. Cu tehnologia Near Field Communication, telefoanele mobile s-ar putea transforma in portofele virtuale, dar inzestrate si cu capacitatea de a face schimb de fotografii, date de contact sau tonuri de apel, atunci cand doua aparate sunt aduse unul langa celalalt. In viitor, oamenii ar putea descarca trailer-ul unui film, de exemplu, la apropierea telefonului de afisul filmului sau ar putea obtine mai multe informatii in magazin de la produsele de pe raft care au cipuri ascunse sub eticheta.Iar introducerea standardelor tehnologice pe care functioneaza Near Field Communication da, de fapt, semnalul ca tehnologia este pregatita de lansarea comerciala. \"Din perspectiva arhitecturii acestei tehnologii, avem toate piesele din puzzle\", spune Gerhard Romen, directorul de dezvoltare globala al Nokia si membru in NFC Forum, citat de presa internationala. Odata ce un grup dintr-o industrie se pune de acord asupra standardelor, dureaza intre trei si cinci ani pana cand membrii ei dezvolta versiuni care sa functioneze bine pe piata. Desi pana acum doar Nokia (3220) si Samsung (D500) au lansat modele cu cipuri NFC incorporate, si alti producatori au anuntat ca vor lansa astfel de telefoane in 2007. Dar, desigur, o tehnologie functionala nu inseamna neaparat una care care sa prinda la public. NFC se bazeaza pe ideea de card de credit care nu necesita contactul intre card si aparatul care citeste datele furnizate de el, ca in cazul POS-urilor. Tehnologia de la care a pornit conceptul NFC, purtand numele de Radio Frequency Identification (RFID), desi cunoscuta inca de la sfarsitul anilor \'70, nu a inceput inca sa fie folosita in masa. In cativa aniTotusi, NFC are un avantaj cheie: versatilitatea. \"Credem ca exista foarte multe motive pentru care aceasta tehnologie are sansa de a se dezvolta\", declara increzator Erik Michielsen, director in cadrul ABI Research din New York. \"Chiar daca oamenii ezita si nu vor incepe sa plateasca imediat cu telefonul, il vor folosi poate pentru a citi informatii de pe etichetele produselor sau pentru a descarca trailere langa afisul unui film.\" Tot el se asteapta ca dupa 2010 aceste activitati sa devina obisnuite, mai ales daca vor fi incurajate de companiile de media. Michielsen crede ca aplicatiile care vor fi dezvoltate pe baza acestei tehnologii se vor diversifica de anul viitor, iar din 2010, jumatate din telefoanele vandute anual, adica 500 de milioane, vor folosi tehnologia NFC. In conditiile in care orice pariu pe o tehnologie noua are, totusi, gradul sau de risc, ramane de lamurit care este motivul pentru interesul foarte mare al celor 85 de membri ai Forumului NFC. Raspunsul nu este dificil. Ei pariaza pe aceasta tehnologie, iar in cazul in care va avea succes, cauta sa se asigure ca vor avea o bucatica din potentiala piata. Cel mai evident interesati sunt producatorii de telefoane mobile care cu aceasta ocazie si-ar putea creste vanzarile pentru modelele cu functii avansate, a smartphone-urilor. \"Astazi principala utilizare a telefonului mobil este pentru serviciile de voce\", spune Gerhard Romen, directorul de dezvoltare al Nokia, potrivit presei internationale. \"Dar sa ne imaginam despre ce este vorba de fapt: are un procesor de cateva sute de megaherti, un sistem de operare (Microsoft este unul dintre membrii NFC Forum), poate rula Java, are conexiune la internet, o interfata cu ecran si tastatura. Daca adaugi NFC, poti sa faci mult mai multe lucruri cu telefonul mobil.\"Apoi, desi banii sunt virtuali, la capatul transferurilor cineva trebuie sa ii incaseze in stilul vechi, cash. Si pentru ca tot parcursul acesta de la bani virtuali la bani gheata sa se realizeze in siguranta, sunt implicate companiile cu sisteme de carduri, care isi opresc un comision de fiecare data cand duc banii dintr-un cont in altul. Atentie la telefon!Printre membrii organizatiei NFC Forum se mai afla cateva startup-uri din domeniul transmisiilor de date wireless, dar si Intel Corporation. Dupa succesul avut cu platforma dedicata laptopurilor, Centrino, care alatura procesorului si un cip care comunica prin tehnologia WiFi, Intel a devenit tot mai vizibil interesat de acest domeniu. De altfel, este membrul unei alte organizatii care incearca sa popularizeze tehnologia WiMax, iar fondul de investitii Intel Capital a alimentat recent o companie producatoare, Clearwire, cu 600 de milioane de dolari.Membrii aliantei spun ca, in timp, cea mai mare provocare va fi managementul relatiei cu clientii si a multitudinii de branduri implicate. Iar pentru consumatori, riscul cel mai mare va fi probabil pierderea sau furtul telefonului. Faptul ca hotul ar vorbi la telefon pe banii adevaratului posesor va fi o grija neinsemnata in comparatie cu faptul ca el isi poate face cumparaturile platind cu telefonul de furat.Factura mobilaCu cipuri sau fara, telefoanele mobile au inceput de ceva vreme sa fie folosite pentru a face tranzactii care altfel ar implica bani gheata. Ce-i drept, pana acum s-au limitat mai ales la vanzarea sau cumpararea de servicii de telefonie mobila. Cel mai banal exemplu este cazul cand un client al unei retele de telefonie mobila descarca folosind telefonul tonuri de apel, jocuri sau videoclipuri.Si Orange si Vodafone dau posibilitatea clientilor romani sa cumpere prin intermediul telefonului minute sau extraoptiuni pe care sa le faca apoi cadou unui alt utilizator. De exemplu, un abonat poate cumpara credit pe care sa-l transfere unui posesor de cartela pre-pay, iar la sfarsitul lunii valoarea creditului cadou ii va aparea distinct pe factura.O aplicatie mai apropiata de viitorul \"portofel virtual\" este cea a platilor prin SMS. In acest moment, cel mai adesea este folosita in cazul concursurilor care cer trimiterea unui cod printr-un SMS care poate fi taxat cu sume intre minimul de 7 centi si cativa dolari. Reprezentanti ai firmelor de marketing prin SMS, care detin infrastructura necesara organizarii unor astfel de concursuri, spun ca de regula la compania de telefonie mobila ajunge mai mult de jumatate din pretul cu care este taxat mesajul. Plati prin unde radioCardul bancar a fost prima data folosit in forma sa actuala in Statele Unite in anii 1920 de catre soferii care puteau sa cumpere carburant de la benzinarii diferite folosind micul dreptunghi de plastic.Din 1938, deja incepuse sa fie acceptat de multe alte companii. Primul brand comercial al unui sistem de plati prin card bancar a fost Diners Club. Au urmat la scurt timp emitentii American Express si Western Union. Visa a aparut in 1958, iar Mastercard in 1966. Cele mai recente tipuri de carduri au incorporate cipuri care stocheaza date ce pot fi interpelate de un cititor de cipuri prin unde radio (RFID). O estimare a Bancii Centrale Americane apreciaza la 10 milioane numarul de carduri \"inteligente\" numai in Statele Unite. In Singapore, acest tip de carduri se bucura de un mare succes si au inceput sa fie acceptate inclusiv de restaurantele McDonald\'s din aceasta zona a Asiei. Diferenta fata de un card obisnuit este ca nu mai este nevoie de contactul fizic intre card si POS, fiind suficienta apropierea la mica distanta.Folosind o tehnologie dezvoltata din RFID (Radio Frequency Identification), cipurile NFC inserate in telefoanele mobile au avantajul ca permit, pe langa folosirea mobilului ca instrument de plata, utilizarea frecventei radio pentru transmiterea de date intre doua telefoane - cu aplicatii cum ar fi transferul de date efectuat prin apropierea fizica a doua terminale.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
e-portofelul
/business-hi-tech/new-media/e-portofelul-4073304
4073304
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.