Dupa ce s-au mai linistit valurile din jurul celor trei antreprenori din lumea web 2.0 care au castigat 1,65 miliarde de dolari dupa ce au vandut afacerea YouTube gigantului Google, toata atentia analistilor s-a indreptat asupra lui Chris DeWolfe (40 de ani) si a lui Tom Anderson (30 de ani), fostii actionari principali ai MySpace, reteaua sociala achizitionata de News Corp. Cand Rupert Murdoch a achizitionat acum mai bine de un an Intermix Media, posesoarea MySpace, cu 580 de milioane de dolari, probabil ca nu a banuit amploarea pe care o va capata fenomenul retelelor sociale. De atunci, valoarea site-ului a crescut semnificativ, fiind estimata in prezent la 1,5 miliarde de dolari, numarul de utilizatori a crescut masiv si fara precedent, la peste 90 de milioane numai in SUA, iar reteaua sociala s-a transformat dintr-un loc de intalnire al tinerilor intr-o lume virtuala in care se intalnesc chiar si oameni de afaceri si investitori.Acest fapt este subliniat de un studiu recent al companiei comScore Media Metrics, care demonstreaza ca peste 50% din utilizatorii retelei sociale MySpace au varsta de peste 35 de ani, in timp ce tinerii cu varsta intre 18 si 25 de ani reprezinta numai 30% din total, adica aproximativ 27 de milioane de utilizatori.Aceste statistici au dat peste cap parerea generala cum ca majoritatea utilizatorilor MySpace ar fi formata din tineri. In ceea ce priveste utilizatorii si mai tineri ai MySpace, cu varsta sub 18 ani, numarul acestora a inregistrat o scadere semnificativa, cu 13 puncte procentuale. Daca anul trecut, ei reprezentau un sfert din \"populatia\" retelei sociale, datele comScore Media Metrics arata ca acum ei totalizeaza numai 12% dintre utilizatori.In schimb, cresterea numarului de utilizatori de peste 35 de ani la 45 de milioane, in conditiile in care anul trecut acestia reprezentau numai 32% din totalul utilizatorilor MySpace, intareste ideea ca reteaua sociala este un punct de intalnire pentru oameni mai maturi decat se credea initial.\"Cifrele indica cresterea interesului utilizatorilor pentru retele sociale, indiferent de varsta pe care o au sau de statutul social\", a explicat Jack Flanagan, vicepresedinte al comScore Media Metrics.\"Cum se explica? Site-uri precum MySpace le permit utilizatorilor sa se intalneasca intr-o lume virtuala cu toti prietenii lor pentru a discuta probleme curente si sa faca schimb de fotografii sau alt tip de continut digital. Astfel de intalniri nu sunt numai pentru tineri, pentru ca oricine vrea sa se intalneasca cu prietenii\", a adaugat Flanagan.Asa ca nu ar fi exclus sa va intalniti intamplator cu seful dumneavoastra pe reteaua sociala pe care o frecventati. Si cu siguranta ca nici acolo nu va uita sa va aminteasca de proiectul la care lucrati si sa va intrebe cum s-a schimbat situatia fata de zilele precedente.Probleme in paradisUrmarind tendinta de crestere a numarului de utilizatori ai MySpace care apartin unei categorii de varsta preferate de advertiseri, se poate spune ca valoarea site-ului ar putea ajunge la 15-20 de miliarde de dolari in cativa ani, potrivit analistilor de pe Wall Street. \"Investitorii din media s-ar putea sa nu aprecieze ce s-a realizat pana acum la MySpace sau sa nu anticipeze ce poate urma\", a declarat Jordan Rohan, analist al RBC Capital.Estimarile sale sunt bazate pe o extrapolare a estimarilor pentru valorile companiilor de Internet, pe o plaja pornind de la 1 miliard de dolari pentru principalii rivali MySpace - YouTube si Facebook - si ajungand la capitalizarea de piata a Google, de 120 de miliarde de dolari.Cresterea traficului MySpace inseamna ca acesta a devenit al treilea cel mai vizitat site din SUA, dupa Yahoo! si YouTube, conform estimarilor proprii ale companiei, si al saselea cel mai popular din lume. Dar in acelasi timp inseamna si faptul ca Tom Anderson, Chris DeWolfe si restul actionarilor ar fi putut incasa mult mai multi bani pentru compania lor. Actionarii Intermix Media considera ca News Corp. ar fi trebuit sa plateasca mai mult pentru reteaua sociala, motiv pentru care duc aceasta problema si in instanta, acuzand conducerea Intermix ca a oferit informatii gresite si ca nu si-ar fi indeplinit indatoririle.Valoarea companiei s-a triplat intr-un singur an si este estimata sa creasca de pana la zece ori in urmatorii trei ani. \"Se poate spune ca MySpace a fost cea mai profitabila achizitie facuta vreodata\", considera expertul in fuziuni si achizitii Tom Taulli. \"Daca ar mai fi asteptat o vreme, fostii actionari ar fi incasat cel putin un miliard de dolari\", a mai spus acesta.Unii dintre actionari sustin ca stiau ca vor vinde afacerea prea ieftin, conform co-fondatorului Brad Greenspan, care detinea 10% din pachetul de actiuni al Intermix la momentul vanzarii. In plus, acesta sustine si ca actionarii au refuzat oferta Viacom, de asemenea interesata sa achizitioneze MySpace.b>Dovezile incriminatoriiBrad Greenspan a mai publicat astfel de informatii, insa pana acum nu a fost luat in considerare, pentru ca nu a avut nicio dovada. Acum insa, el spune ca, printr-o actiune legala, a intrat in posesia unor mailuri interne, pe care le-a publicat pe site-ul sau ? www.freemyspace.com. Intr-unul dintre aceste mail-uri, Richard Rosenblatt, directorul executiv al Intermix, scrie: \"Astept indeplinirea visului de 20 de miliarde de dolari\". Greenspan a explicat ca aceasta fraza face referire la estimarea ca in viitor, MySpace va valora 20 de miliarde de dolari, iar conducerea companiei stia asta cand a semnat un contract de 580 de milioane de dolari. De asemenea, cofondatorul retelei sociale a mai spus ca actionarii nu au avut detalii in ceea ce priveste incasarile companiei. \"Nimeni nu stia exact cifra de afaceri a companiei. MySpace a fost ascunsa de toti\", a spus el, potrivit presei internationale. News Corp. se apara spunand ca de la achizitie a investit semnificativ pentru a putea dezvolta businessul si ca aceste acuzatii ale lui Brad Greenspan sunt false si nefondate. Problema este ca Greenspan nu este singurul care lanseaza acuzatii. Geoff Yang, partener la Redpoint Ventures si cofondator al MySpace, crede de asemenea ca \"vanzarea retelei sociale ar mai fi trebuit amanata, pentru a putea obtine un pret mai bun\".YouTube vs. MySpaceNici situatia interna a News Corp., actualul proprietar al MySpace, nu este una linistita. Compania ar putea intra in conflict cu Google, cel mai mare motor de cautare din lume, cu care a incheiat un contract pe o perioada de trei ani, in valoare de 900 de milioane de dolari pentru publicitatea video online afisata pe site-ul MySpace.Rupert Murdoch se teme insa ca acest contract ar putea fi reziliat, acum ca Google a achizitionat YouTube, cel mai mare site de continut video din lume. MySpace nu concureaza direct cu YouTube, insa acesta din urma are si o componenta de retea sociala, prin faptul ca le permite utilizatorilor sa faca schimb de clipuri video si alte informatii. Asta ar putea constitui baza concurentei intre YouTube si MySpace, daca Google se decide sa extinda functiile de retea sociala.Mai exact, conflictul dintre cele doua companii ar putea aparea in momentul in care Google le va oferi publicitate video online clientilor MySpace care deja se uita la clipuri video de pe YouTube in paginile retelei sociale. Astfel, News Corp. care afiseaza clipurile video in paginile MySpace ar trebui sa incaseze o parte din veniturile generate din publicitatea furnizata de Google.Directorii executivi ai celor doua companii - Eric Schmidt si Rupert Murdoch - s-au intalnit deja de cateva ori pentru a clarifica relatia dintre MySpace si YouTube. Atat Google, cat si News Corp., sunt interesate sa ajunga la o intelegere, intrucat miza este destul de mare. Pe de-o parte, in cazul rezilierii contractului, News Corp. ar putea sa interzica publicarea clipurilor video de la YouTube pe MySpace, concentrandu-se astfel pe dezvoltarea diviziei video a retelei sociale. Si astfel ar intra in competitie directa cu YouTube. Pe de alta parte, Google ar putea refuza sa mai colaboreze cu News Corp. in ceea ce priveste publicitatea online. Aceasta miscare insa ar dauna nu numai companiei lui Murdoch, dar si Google, ale carui venituri din publicitate ar scadea destul de mult, avand in vedere ca pierde 100 de milioane de clienti din toata lumea.Analistii din industrie preconizeaza ca cei doi giganti vor reusi sa incheie o intelegere, intrucat beneficiile financiare sunt destul de mari de ambele parti.Cate o nisa pentru fiecareMySpace concureaza direct cu retelele sociale Facebook, Xanga si Friendster. In aceasta formatie, reteaua sociala a lui Rupert Murdoch le-a depasit pe celelalte ca numar de vizitatori si, bineinteles, ca venituri.In luna august, MySpace a fost accesata de 56 de milioane de vizitatori unici din SUA, in timp ce Facebook a avut numai 15 milioane de utilizatori, Xanga 8 milioane, iar Friendster nu a reusit sa atraga decat 1 milion de vizitatori unici, conform studiului comScore Media Metrics. Dar daca MySpace are peste 100 de milioane de utilizatori inregistrati la nivel mondial, de ce a fost accesata numai de jumatate dintre acestia? O explicatie a oficialilor companiei este ca aproximativ 10% din utilizatorii sai nu sunt americani. Insa un raspuns mai plauzibil este faptul ca multi dintre utilizatori au mai multe conturi create pe MySpace, pe care compania le contorizeaza separat.Dintre cele patru retele sociale concurente, media de varsta cea mai scazuta este pe Xanga, unde peste 20% dintre utilizatori au sub 18 ani, chiar daca numarul acestora este mai mare pe MySpace sau Friendster, avand in vedere ca retelele au mai multi clienti. In schimb, Facebook si-a creat reputatia de retea sociala pentru studenti, avand in vedere ca in cea mai mare proportie, utilizatorii au varsta cuprinsa intre 18 si 24 de ani.\"Daca ne uitam la situatia fiecarei retele sociale, constatam ca fiecare dintre ele si-a asumat un segment nisa de utilizatori, fapt care le permite sa coexiste pe piata online\", este de parere Flanagan. \"MySpace atrage utilizatori din toate categoriile de varsta. Facebook este mai populara printre studenti, Friendster detine cel mai mare procent de adulti, iar Xanga este accesata in cea mai mare proportie de adolescenti\", a explicat el.O achizitie inevitabilaUn singur gigant a ramas descoperit pe piata retelelor sociale. Este vorba de Yahoo!, care a pierdut atat YouTube cat si MySpace, companii pe care era interesat sa le achizitioneze. Astfel, Yahoo! se afla sub presiune pentru ca trebuie sa faca o achizitie daca nu vrea sa renunte definitiv la piata retelelor sociale. O posibilitate ar fi Facebook, cea mai mare retea sociala independenta la momentul de fata, numai ca, Yahoo! nu a facut nici o miscare decisiva in aceasta directie. Iar asta tine piata cu sufletul la gura.