In plin proces de reorganizare a modelului de business, Romtelecom se gandeste serios la o parte din cele 100 de milioane dolari, valoarea pietei de televiziune prin satelit in anul 2010, potrivit estimarilor. Cand seful Romtelecom, James Hubley, a venit la conducerea operatorului de servicii de telefonie fixa acum trei ani si jumatate, nici nu banuia ca in 2007 compania va ajunge un jucator pe piata televiziunii digitale prin satelit. Anuntul sau recent a agitat spiritele concurentilor. Miza este foarte mare - clientii cu venituri medii si peste medie. De la o companie cu o mentalitate de business rigida, Romtelecom, cu venituri anuale de peste 900 de milioane de euro, s-a adaptat din mers competitiei in ultimii 3 ani, decizia lui Hubley de a intra pe piata televiziunii prin satelit fiind inca un serviciu care poate concura cu operatorii CATV. Rivalitatea dintre acestia si Romtelecom a inceput in momentul in care cablistii au atacat core-business-ul companiei controlate de grupul elen OTE, telefonia fixa. Piata televiziunii prin cablu este impartita deja intre patru mari concurenti: RCS&RDS cu serviciul Digi TV, UPC Astral cu Focus Sat, DTH Television Group cu serviciul Boom TV si Digital Cable System cu Max TV. Serviciile de televiziune prin satelit sunt destinate unui segment mai restrans de utilizatori, motiv pentru care sunt si mai scumpe, necesitand o investitie initiala mai mare din partea clientilor - antena care receptioneaza programele, un amplificator de semnal si un receptor, cu un cost de aproximativ 100 de euro. Insa companiile mai au posibilitate de crestere si cu clientii care locuiesc in zone mai izolate, unde cablistii nu au ajuns inca, iar singura alternativa de a prinde un post de televiziune este banala antena terestra.Triple-play-ul RomtelecomAnuntul Romtelecom nu a picat foarte bine celorlalti concurenti de pe piata de servicii de televiziune digitala. In conditiile in care operatorii se lupta deja cu cablistii pentru clienti, un concurent nou in piata nu poate fi un motiv de bucurie. Hubley insa nu se sperie de concurenta. Atitudinea lui si strategia de business pe care o propune ar putea descumpani chiar si pe cei mai siguri dintre jucatorii din piata. Seful Romtelecom considera ca este inca suficient loc pe piata pentru un nou serviciu de televiziune prin satelit.\"Lansarea serviciului se inscrie in strategia companiei de extindere a portofoliului de produse si servicii. Piata serviciilor de comunicatii electronice se transforma, iar evolutia tehnologica ne permite sa furnizam servicii integrate, respectiv telefonie, internet si TV\", a mai spus James Hubley.Serviciile pentru zona rezidentiala au atras astfel investitii semnificative din partea Romtelecom care, prin noul model de business al companiei pe care vrea sa-l aplice, vrea sa recastige clientii pe care-i pierde pe segmentul de telefonie fixa. Unde se duc acesti clienti? In ultimii trei ani, companiile de cablu TV au atacat serios business-ul clasic al Romtelecom, serviciile de telefonie fixa, integrand oferte in pachetul care cuprinde cablu TV si Internet. Cu alte cuvinte, toti cablistii au inceput sa ofere asa-numitul pachet triple-play - televiziune, Internet si telefonie fixa, lasand Romtelecomul cu un oarecare handicap in piata, dar fortand compania sa accelereze ritmul cu care integreaza aceleasi servicii in propriul pachet triple-play. Un astfel de proiect, care se adreseaza intregii piete din Romania, este de foarte mare amploare si se intinde de obicei pe o perioada indelungata de timp. Si totusi, ambitiile lui Hubley au determinat ca proiectul sa fie finalizat pana la inceputul anului viitor. Televiziunea nu este insa un domeniu complet strain companiei lui Hubley. Romtelecom a activat pe piata CATV prin Cable Vision of Romania (CVR). Operatorul de servicii de telefonie fixa a decis insa sa renunte la afacere, din motive de profitabilitate, CVR detinand un numar mult prea mic de clienti - aproximativ 50.000. Asa ca, in prima jumatate a anului trecut, Romtelecom a gasit un cumparator, pe Astral Telecom, dispus sa plateasca 8,5 mil. dolari pentru mica afacere de CATV. Pe de alta parte, Romtelecom nu a renuntat inca nici la proiectul IPTV (Internet Protocol TV), un concept nou care va crea puntea de legatura intre serviciile de Internet si industria de home-entertainment. Intre cablu si satelitMulti clienti prefera sa ramana abonati la serviciile de cablu, pentru ca nu cunosc alternativa si nici serviciile. Dar faptul ca televiziunea prin satelit are semnale de receptie mai bune, calitatea imaginii fiind astfel mai ridicata decat in cazul serviciilor de TV prin cablu este primul argument care ar trebui sa-i convinga ca alternativa exista. Pe de alta parte, nu este neglijabila nici grila de programe oferite prin satelit sau serviciile video-on-demand si pay-per-view, oferite oricand, fara nici o intrerupere, nici chiar pentru publicitate.Specialistii argumenteaza ca acest tip de televiziune se transmite prin banda larga, in timp ce televiziunea prin cablu vine pe o banda inadecvata, diminuand astfel calitatea semnalului de receptie. Statisticile specialistilor din industrie arata ca imaginile transmise prin satelit ajung pe televizoarele utilizatorilor la o rezolutie de doua sau chiar de trei ori mai mare decat imaginile oferite prin cablu.In acelasi timp, satelitul este platforma de televiziune digitala dominanta in Europa de Vest, numarand un total de 25 de milioane de clienti la sfarsitul anului 2004, conform unui studiu realizat de compania de cercetare americana Strategy Analytics. In plus, odata cu aparitia noilor servicii HDTV - High Definition TV, cererea pentru serviciile de televiziune prin satelit vor creste, platforma avand capacitatea sa suporte fara probleme acest tip de servicii.Un bun model pentru piata locala ar trebui sa fie SUA, unde operatorii de televiziune prin satelit inregistreaza cresteri accelerate, cu peste 3 milioane de clienti noi pentru astfel de servicii anual, conform companiei Strategy Analytics.Oricum, cu pasi marunti, piata de televiziune prin satelit incepe sa creasca. Daca in 2004, numarul abonatilor de servicii de televiziune prin satelit din Romania era de aproximativ 2.000, anul trecut a ajuns la 68.000, arata un studiu Informa Telecoms Media. In ceea ce priveste anul 2010, analistii estimeaza ca vor exista in Romania peste 1,3 milioane de clienti ai televiziunii prin satelit.Lupta crancenaDaca operatorii de cablu si-au asigurat deja monopolul, fiind banuiti chiar ca impart foarte multe orase dupa zone de exclusivitate, companiile de televiziune prin satelit inca incearca sa-si faca un loc in piata.Ultimele cifre arata ca numarul abonatilor CATV este de aproximativ 3,7 milioane de utilizatori, dintr-un total de 7 milioane de potentiali clienti. Marii cablisti, RCS&RDS si UPC Astral impart 60% din piata, adica 2,4 milioane de clienti. Focus Sat este este prima companie care a lansat servicii de televiziune prin satelit in Romania, in noiembrie 2004. Ulterior, dupa mai bine de sase luni, compania a fost achizitionata de operatorul de cablu UPC Romania. Serviciul are in prezent 21.000 de clienti. \"Este adevarat ca nu este o cifra foarte mare, insa, ca parte a strategiei noastre, avem in plan sa ne crestem cota de piata pe termen scurt si mediu, adoptand o politica agresiva de marketing\", a explicat Andreea Ionescu, director de marketing si comunicare in cadrul UPC Romania. Serviciul Digi TV al principalului sau concurent, RCS&RDS, are deja peste 370.000 de clienti pe segmentul televiziunii prin satelit, in conditiile in care lansarea sa a avut loc la doar o luna dupa Focus Sat.\"Digi TV a venit ca un serviciu inovator de care publicul roman avea nevoie. Dovada este cresterea rapida a numarului de abonati din toate zonele tarii. Pe viitor, calitatea digitala si posibilitatea de a fi instalat oriunde pe teritoriul Romaniei vor fi completate de diversificarea grilei de programe si de adaugarea de servicii aditionale precum pay per view sau video on demand\", a spus Ovidiu Ghiman, director comercial in cadrul RCS&RDS.Al treilea concurent pe piata a fost compania Digital Cable System, prin serviciul Max TV, pe care l-a lansat in iunie 2005, urmat la aproape un an distanta de Boom TV al DTH Television Group. \"In cazul serviciilor de televiziune prin satelit, relevant nu este numarul abonatilor, ci venitul pe care acestia il genereaza lunar\", a explicat Constantin Druica, vicepresedinte in cadrul departamentului de marketing al DTH Television Group. \"Veniturile provin din subscriptia lunara, dar si din serviciile cu valoare adaugata pe care operatorii de televiziune digitala le pun la dispozitie - pay per view sau video on demand\". Astfel, Druica estimeaza ca \"veniturile tuturor operatorilor de platforme digitale se vor situa probabil la aproximativ 20 de milioane de dolari anul acesta, luand in considerare un ARPU de aproximativ 5 dolari pe luna\". Preconizarile sale pentru anul viitor indica o dublare a acestor venituri. Competitia intensa pe piata televiziunii prin satelit va functiona insa in favoarea jucatorilor, sunt de parere unii specialisti. Asa s-a intamplat si in cazul Romtelecom care, fortat sa se restructureze, a venit cu o politica comerciala agresiva dupa deschiderea pietei de telefonie fixa. Modelul va fi probabil urmat si de jucatorii din piata televiziunii prin satelit.Cea mai buna ofertaFocus Sat66 de programe TV si 4 pachete de programe pentru un abonament lunar de pana la 20 de lei.Digi TV69 de programe TV si 4 pachete de programe, cel mai scump avand un abonament lunar de 25 de lei, la care se mai pot adauga alte patru pachete pay TV cu preturi intre 5 si 12 lei. Boom TVpeste 70 de programe TV, grupate in mai multe pachete in functie de profilul postului (stiri, muzica, film, desene animate). Pachetul de baza costa 34 de lei pe luna, iar pachetele suplimentare costa intre 10 lei si aproximativ 65 de lei pe luna.Max TVaproximativ 50 de posturi de televiziune, la un abonament de baza de 22 de lei, la care se adauga alte 3 pachete, abonamentele fiind cuprinse intre 11 si 15 lei.