Verizon, Comcast sau Time Warner se chinuie sa intre in televizoarele fiecaruia, prin oferta de servicii de televiziune interactiva. Dar dumneavoastra chiar ii vreti acolo? Atunci cand Gail Smith a plecat la sfarsitul anilor \'80 in Guam, o insula din vestul Oceanului Pacific, pentru a urma o cariera de profesor de informatica, oferta operatorilor de telecomunicatii in ceea ce priveste televiziunea nu era deloc variata, scrie New York Times. Cincisprezece ani mai tarziu, cand aceasta s-a intors in orasul Florenta din California de Sud, schimbarile industriei de telecomunicatii au uimit-o. Pe langa faptul ca si-a achizitionat un video-recorder digital, profesoara de informatica devenita designer grafician s-a abonat la un serviciu de televiziune care indica tendinta ce va sta la baza unor schimbari profunde in industria de telecomunicatii. Televiziunea interactiva, prin care Gail Smith si alte cateva sute de mii de abonati ai unor servicii similare pot interveni in oferta furnizorilor, permite utilizatorilor finali sa vizioneze doar anumite programe din intreaga grila a furnizorilor de servicii, sa urmareasca mai multe programe simultan si sa-si personalizeze propria grila de programe de televiziune, potrivit presei internationale. Potrivit estimarilor companiei de cercetare Jupiter Research, numarul utilizatorilor de televiziune interactiva va creste cu pana la 85% anul acesta.In cazul CNN sau CNBC, spre exemplu, utilizatorii pot alege sa urmareasca scurte clipuri video cu principalele stiri ale zilei, pe care le selecteaza de pe Internet, direct de pe site-urile posturilor respective, cu ajutorul telecomenzii. Mai mult, abonatii pot accesa diferite programe speciale prin care se face rezumatul buletinelor meteo din intreaga lume din ultimele 24 de ore, spre exemplu.Concurenta \"interactiva\"Gigantul american Verizon Communications este una din companiile care si-a propus sa intre pe piata televiziunii interactive. Astfel, pentru a putea lansa pe piata servicii inaintea concurentilor, echipa de specialisti Verizon, formata din peste 100 de ingineri si cercetatori, incearca sa descopere noi metode de a oferi interactivitate utilizatorilor finali.\"Fiecare dintre furnizorii de servicii de televiziune din piata incearca sa gaseasca un nou model de business pentru a genera venituri suplimentare\", este de parere Shawn Strickland, vicepresedinte in cadrul diviziei de televiziune a Verizon Communications, companie cu o capitalizare bursiera de peste 60 de miliarde de euro. \"Daca unul dintre acestia descopera un serviciu care sa atraga clienti, restul furnizorilor trebuie sa gaseasca rapid o metoda prin care sa se adapteze segmentului de cerere nou creat\", a mai spus acesta.Numarul competitorilor pe aceasta piata este in continua crestere. Operatorii de televiziune prin cablu din Statele Unite precum Comcast, Cablevision sau Time Warner au lansat deja pachete de servicii de televiziune interactiva. Iar ESPN are in plan pentru urmatoarele luni sa le permita abonatilor serviciului Dish Network sa urmareasca stiri sportive exact atunci cand doresc, in loc sa astepte difuzarea programului \"Sport Center\", care inregistreaza cele mai mari audiente. Totusi, mai sunt multe obstacole de inlaturat pana cand astfel de oferte sa devina o obisnuinta. Unele dintre acestea sunt de natura tehnica, insa intrebarea pe care si-o pun cel mai frecvent furnizorii de servicii de televiziune este daca utilizatorii vor sa dispuna de astfel de servicii de televiziune interactiva. Interactivitate sau control al continutului?Termenul de televiziune interactiva este folosit in prezent in sens foarte larg, insa acesta defineste in primul rand posibilitatea consumatorului de a interactiona cu oferta programelor pe care le utilizeaza. Practic, consumatorii pot alege programele pe care le urmaresc in mod frecvent si pot derula emisiunile difuzate, in orice mod doresc. De asemenea, pot ocoli reclamele sau pot urmari o emisiune filmata din mai multe unghiuri simultan.Intr-un cadru mai restrans, televiziunea interactiva le permite abonatilor sa interactioneze cu continutul unei emisiuni de televiziune. O posibilitate este ca utilizatorii sa aiba putere de decizie asupra unui serial, spre exemplu, putand avea control asupra deznodamantului. Perceptia majoritatii utilizatorilor in ceea ce priveste televiziunea interactiva este aceea ca au nevoie doar de televizor si de telecomanda, insa, in general, este nevoie si de un al doilea ecran, care poate fi monitorul computerului conectat la Internet si sincronizat cu televizorul.Primii pasiIn forma sa cea mai bruta, o forma incipienta a interactivitatii a fost resimtita inca din primii ani ai televiziunii. Fanii emisiunii \"Winky Dink and You\", o emisiune pentru copii difuzata in anii \'50, primeau acasa un set special care includea creioane colorate si o tablita de plastic pentru a interactiona cu personajul preferat. De fiecare data cand Winky se afla intr-o incurcatura, copiii trebuia sa lipeasca tablita de plastic pe televizor si sa deseneze solutia salvatoare pentru Winky. Un alt exemplu este concursul telefonic al postului de televiziune WPIX despre care isi amintesc cu siguranta copiii anilor \'70 din New York. In acest caz, interactivitatea era tradusa prin faptul ca, in momentul in care un telespectator era sunat de un operator WPIX, acesta era invitat sa joace un joc video in direct prin telefon. La celalalt capat al firului, un angajat trebuia sa execute manual comanda. Postul de televiziune a lansat ulterior un serviciu in 1977, prin care le permitea telespectatorilor sa comande filme sau sa participe la licitatiile din fata televizorului.In cele din urma, televiziunea interactiva a devenit mai sofisticata. In 1994, Full Service Network, serviciul de televiziune interactiva a gigantului media Time Warner lansat in Orlando, Florida, le permitea cleintilor sa urmareasca filme la cerere sau sa faca cumparaturi prin intermediul serviciilor interactive furnizate.Dar aceste versiuni ulterioare nu au avut impact prea mare pe piata. \"Pana acum, televizorul a fost perceput de foarte multi utilizatori ca un simplu echipament a carui utilitate este mai degraba pentru a face zgomot de fundal\", este de parere Susan Murray, profesor de cultura si comunicatii in cadrul Universitatii din New York si autor al \"Hitch your Antenna to the Stars: Early Television and Broadcast Stardom\". \"Insa utilizatorii se pot implica intr-un mod mai activ in vizionarea unui program, pentru a putea descoperi in adevaratul sens al cuvantului partile culturale ale programului urmarit sau natura subiectului\", a mai spus aceasta.Cum se termina \"Lost\"?Cateva seriale produse si difuzate in ultimii ani in intreaga lume, cum ar fi \"The Sopranos\" sau \"Lost\", cer insa implicare din partea utilizatorilor. Utilizatorii au putut decide care va fi cursul actiunii sau finalul serialului, intrucat producatorii serialelor au publicat pe Internet mai multe variante de desfasurare a actiunii, iar abonatii au avut posibilitatea sa aleaga ce urmeaza sa se intample. La finalul perioadei de difuzare, a fost pusa in practica varianta cea mai populara printre utilizatori.\"Exista o oarecare toleranta din partea producatorilor in ceea ce priveste emisiunile mai complexe, important pentru ei fiind in primul rand sa atraga atentia utilizatorilor si sa creasca audienta\", a afirmat Steven Johnson, autorul cartii \"Everything Bad Is Good For You: How Today\'s Popular Culture Is Actually Making Us Smarter\".\"Cred ca astfel de site-uri unde utilizatorii au posibilitatea sa aleaga actiunea unui serial ar putea deveni o ramura principala pentru televiziunea interactiva in urmatorii ani, motiv pentru care incep sa capete importanta in industrie\", a adaugat Johnson.Evolutia televiziunii interactive ar putea duce la schimbari si mai mari. Spre exemplu, emisiuni-joc precum \"Who Wants To Be A Millionaire\", disponibile pana acum exclusiv online, vor face pasul catre televiziunea interactiva, sunt de parere analistii din piata.Fotbal si stiri sportiveSportul si stirile sportive sunt printre preferatele utilizatorilor de televiziune interactiva. In aceasta vara abonatii DirecTV ai operatorului de telecomunicatii USA Network au putut viziona cinci meciuri de la turneul de tenis US Open simultan. In plus, abonatii Dish Network ai postului ESPN au putut viziona cursa Indianapolis 500 din sase unghiuri diferite.Eric Putnam si Adam Johnson sunt doi microbisti care nu pierd niciun meci de fotbal difuzat la televizor, chiar si atunci cand nu pot fi in fata televizorului la ora difuzarii, intrucat il programeaza sa inregistreze respectivul meci, scrie presa internationala. \"Este placut sa ai caracteristici interactive, dar nu acesta este motivul pentru care deschid televizorul\", a explicat Putnam. \"Acum consider ca este mai mult o optiune secundara. Dar pot spune ca situatia se va schimba pe parcurs\", a adaugat el.Problemele interactivitatiiDesignerul grafician Gail Smith este fan al serialelor \"Gilmore Girls\" si \"Grey\'s Anatomy\". In aceeasi masura in care ii plac elementele interactive ale televiziunii, spune ca nu doreste sa aiba o contributie la finalul respectivelor productii de televiziune. \"Vreau sa vad ce au de gand sa faca scenaristii. Imi plac surprizele\", a afirmat ea.Si acest lucru, in ultima instanta, ar putea fi problema dezvoltarii televiziunii interactive, pentru a reprezenta mai mult decat selectia modesta a emisiunilor de sport sau reality-show-urilor, in aceeasi masura in care s-a dezvoltat publicitatea sau home shopping-ul. Este interesant sa-ti imaginezi ca intr-o zi telespectatorii vor fi singurii care vor decide cum anume ar trebui sa se termine un serial, dar ar fi mult mai placut sa lasi specialistii sa decida.\"Computerele si Internetul au fost facute de la inceput pentru interactivitate\", a explicat scriitorul Steven Johnson. \"Trebuie sa ma gandesc la faptul ca acestea vor oferi intotdeauna forme mai largi de interactivitate decat ar putea crea firmele de cablu. Si in cele din urma incerci sa pacalesti televizorul sa faca ceva ce nu ar fi trebuit sa faca de la bun inceput.\"O noua definitie a interactivitatiiPrimii pasi in dezvoltarea televiziunii interactive au fost facuti de TiVo, echipament care permite inregistrarea automata a emisiunilor TV si poate reda o alta emisiune in timpul inregistrarii. TiVo a fost lansat in anul 2000 in Marea Britanie. Echipamentul este disponibil numai in SUA, Marea Britanie, Canada si Taiwan, insa utilizatorii l-au adaptat si pentru Australia, Noua Zeelanda, Olanda si Africa de Sud. La nivel mondial au fost vandute aproximativ 12 milioane de echipamente TiVo in ultimii sase ani, ceea ce inseamna ca detine o cota de 30-40% din piata video recorderelor.