Obsesia Cosmote: profitul

Postat la 11 aprilie 2006 1 afişăre

Cosmote a intrat, evident, in competitie cu Orange si Connex Vodafone, dar nu pentru asta a venit in Romania, spune Nikolaos Tsolas, directorul executiv (CEO) al Cosmote Romania. Atunci pentru ce?

Cosmote a intrat, evident, in competitie cu Orange si Connex Vodafone, dar nu pentru asta a venit in Romania, spune Nikolaos Tsolas, directorul executiv (CEO) al Cosmote Romania. Atunci pentru ce?

 

Principalul obiectiv este sa cream o companie sanatoasa si profitabila", nuanteaza Tsolas. O declaratie care poate parea diplomata si atat, dar care ascunde de fapt multe implicatii. Comerciale, dar si politice. Comerciale, pentru ca in vremurile globalizarii si ale consolidarilor, OTE, grupul elen de telecomunicatii, care detine operatorul de telefonie mobila Cosmote, ar putea fi inghitit de un telecom mai mare.

 

Evident, achizitionarea unui jucator bine insurubat in regiunea Balcanilor este un pas destul de logic pentru "pestii" mari. Printre companiile despre care exista informatii, de ani buni, ca ar urmari sa cumpere grupul grec se numara Deutsche Telekom, cel mai mare operator telecom din Europa, care este interesat de piata din centrul si estul continentului (recent, a intrat si in Romania prin brandul Eufonika), dar si operatorul spaniol Telefonica.

 

Si cum o divizie care inregistreaza pierderi nu este tocmai un magnet pentru investitori, OTE are tot interesul sa tinteasca spre perfectiune in Romania, a doua piata ca importanta dupa Grecia. Mai ales ca RomTelecom, odata scapat de managementul grecesc si intrat pe mainile americanului Hubley, a trecut pe profit.

 

Cosmorom a fost unul dintre putinii operatori de telefonie mobila din lume care a esuat, iar acest lucru a lasat urme adanci in memoria investitorilor. Relansarea si schimbarea la fata de la finalul acestui an, dupa ce in vara trecuta Cosmote a cumparat 70% din fostul Cosmorom (restul de 30% ramanand la fostul proprietar, RomTelecom, care este oricum controlat tot de OTE), a fost insotita de multe promisiuni si chiar avertismente pentru concurenta.

 

"Pe multe piete am intrat ca numarul trei sau patru si am ajuns lideri", au declarat oficialii Cosmote Romania dupa ce au resuscitat muribundul Cosmorom. Fara sa spuna asta explicit, Cosmote promitea ca se va bate de la egal la egal cu liderii Orange si Connex Vodafone. Intre timp, tonul s-a domolit. Sau poate ca abia acum ies la iveala intentiile pe care Cosmote le-a avut de la inceput. "Sa depasesti Orange si Connex Vodafone este dificil. Noi vrem doar sa facem un business profitabil", a spus Tsolas pentru BUSINESS Magazin.

 

Iar acest lucru este de inteles. Ipoteza ca firma-mama OTE face curat in propria ograda pentru a fi pregatita sa negocieze vanzarea pare destul de veridica, luand in considerare pozitia actuala a companiei. OTE este un jucator important, dar un jucator regional. Infiintat in 1949 si monopol de stat in Grecia pana in 1996, in ultimii ani s-a extins pe piete precum Bulgaria, Romania, Serbia, Armenia, Macedonia, Albania, fie ca vorbim de telefonie fixa sau mobila.

 

OTE este sensibila la rezultatele din Romania si avand in vedere ca e o companie listata la bursa (pe bursele din Atena, New York si Londra), iar investitorii sunt extrem de atenti la evolutia indicilor de profitabilitate. Fie ca se va vinde sau nu, compania vrea sa aduca Cosmote Romania pe "verde" cat mai repede, ca sa-si asigure linistea din partea actionarilor. Deocamdata, Cosmote a incheiat anul trecut in Romania cu o pierdere operationala de 20 de milioane de euro, la venituri de 8 milioane de euro. Asta, in conditiile in care grupul Cosmote are una din cele mai mari rate de profit EBIDTA din piata de telefonie mobila europeana, cu peste 40%.

 

Nu in ultimul rand, exista si ratiuni politice pentru care Cosmote Romania este un subiect sensibil pe culoarele sediului central al OTE. Din 1996, statul elen a renuntat gra-dual la parti din actiunile detinute in companie, insa tot mai controleaza peste o treime din OTE (38%). Astfel ca este usor de inteles de ce anuntul de anul trecut, cum ca in Cosmote Romania se vor "pompa" 450 de milioane de euro in urmatorii trei ani, a starnit unele controverse politice la Atena, existand voci care s-au aratat nemultumite de directia in care, indirect, o iau o parte din veniturile statului elen. Afacerile OTE sunt subiect de cearta la Atena inclusiv in Guvern.

 

Chiar si avand o participatie din partea statului grec, lucru care de obicei se dovedeste o frana in dezvoltarea companiilor, OTE are o valoare de piata de 8,65 miliarde de euro si este intre primele cinci companii listate la bursa de la Atena, din punct de vedere al capitalizarii.

 

Anul trecut, OTE a consemnat pierderi de 216,8 milioane de euro, generate in special de costurile masurilor de reducere a fortei de munca, dar analistii noteaza eforturile de restructurare a companiei. Eforturi care numai de o divizie de telefonie mobila aflata pe pierderi in Romania nu au nevoie.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Obsesia Cosmote: profitul
/business-hi-tech/obsesia-cosmote-profitul-1005473
1005473
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.