De ce Panasonic cumpara Sanyo
O tranzactie care ar propulsa doi producatori de electronice pe locul intai in clasamentul japonez si pe al doilea in topul mondial, dupa General Electric, este o pasare rara, comparabila cu fuziunea dintre Vivendi si Activision sau cu nereusita achizitie a Yahoo! de catre Microsoft. Si totusi, nimic nu e imposibil.
Ultima zi lucratoare a saptamanii trecute a marcat un moment de foarte mare importanta pentru peisajul de business japonez. Panasonic si Sanyo Electric, doua nume cu rezonanta in industria de electronice, au anuntat ca se afla in discutii pentru a incheia un parteneriat din care ar putea rezulta o tranzactie de proportii. Fara sa dea prea multe detalii, Fumio Ohtsubo, presedintele Panasonic, a dezvaluit ca premisa discutiilor este transformarea Sanyo intr-o divizie a Panasonic, dar planurile celor doua companii vor fianuntate la finalul acestui an, dupa spusele lui Seiichiro Sano, presedintele si directorul executiv al Sanyo.
Cu alte cuvinte insa, cei doi directori s-au asezat deja la masa negocierilor, impreuna cu cate un reprezentant din partea Goldman Sachs, Sumitomo Mitsui Banking si Daiwa Securities, care detin actiuni si drept de vot in proportie de 70% in ce priveste Sanyo. “Desi Panasonic nu a facut inca o oferta clara, producatorul ar putea plati 1,4 dolari pentru o actiune Sanyo”, apreciaza Koya Tabata, analist in cadrul Credit Suisse, valoarea Sanyo ajungand astfel la aproximativ 8,8 miliarde de dolari (6,8 miliarde de euro), mult peste valoarea actuala de 3,8 miliarde de dolari (aproximativ 3 miliarde de euro) a companiei.
In sine, tranzactia dintre cele doua companii ar fio miscare ideala, pentru ca toata lumea ar avea de castigat. Pe de-o parte, cu vanzari consolidate de peste 100 de miliarde de dolari (77,6 miliarde de euro) anual, Panasonic ar deveni al doilea cel mai mare conglomerat de electronice din lume, dupa General Electric, si ar obtine totodata cheia de acces pe noi segmente de piata, unde momentan nu are deloc acoperire. “Pe masura ce devine din ce in ce mai greu sa inregistrezi profituri in crestere, avem foarte mare nevoie de noi motoare de crestere”, spune Fumio Ohtsubo.
Iar pe de alta parte, investitorii financiari care controleaza Sanyo ar fimultumiti de castigurile frumoase obtinute, mai ales in contextul crizei financiare mondiale. “Achizitia Sanyo de catre Panasonic pare o tranzactie logica”, este de parere si Kota Ezawa, analist pentru domeniul electronicelor la banca de investitii Nikko Citi din Tokio. “Pana la urma, miza principala o constituie afacerea cu baterii pe litiu-ion, segment in care Sanyo este cel mai mare producator mondial, in timp ce Panasonic este pe locul al patrulea sau chiar al cincilea”, explica Ezawa.
Sanyo are o pozitie buna si pe partea de baterii solare, un business in ascensiune rapida, unde Panasonic nu este prezenta, desi cauta de mai multa vreme parteneri care sa contribuie financiar la dezvoltarea pe aceasta nisa. Este deci explicabil de ce planurile Panasonic urmaresc semnarea unui contract mai devreme de finalul acestui an. “Ca urmare a unei asemenea tranzactii, Panasonic va deveni un adevarat gigant, un fel de Toyota al industriei de electronice”, crede Nagayuki Yamagishi, strateg in cadrul Mitsubishi UFJ Securities.
In ce priveste Sanyo, fuziunea cu Panasonic ar putea fiuna dintre cele mai bune solutii pentru a reveni pe linia de plutire, in conditiile in care compania se confrunta cu probleme inca de anul trecut. In perioada iulie-septembrie, spre exemplu, rezultatele financiare ale Sanyo nu au fost deloc multumitoare. Compania a inregistrat o scadere cu 67% a profitului net, la 45 de milioane de dolari (35 de milioane de euro), concomitent cu diminuarea usoara, cu mai putin de 1%, a cifrei de afaceri, pana la 5,4 miliarde de dolari (4,2 miliarde de euro).
“In lumina crizei financiare, cu impact puternic asupra ultimelor luni, avem nevoie rapid de solutii specifice”, declara Seiichiro Sano, directorul executiv al Sanyo, comentand motivul pentru care ia in calcul varianta fuziunii cu Panasonic. Cu toate acestea, concentrarea Sanyo pe segmentul bateriilor cu litiu-ion s-a dovedit a fiun pariu bun, de pe urma caruia compania a castigat o cota de 30% dintr-o piata mondiala estimata la 6 miliarde de dolari (4,6 miliarde de euro) anul acesta.
“Iar investitiile Panasonic nu ar face decat sa accelereze cresterea pe acest segment a companiei”, crede Yuji Fujimori, analist in cadrul Goldman Sachs. Exista totusi si o serie de aspecte negative ale tranzactiei. Desi are lichiditati de 10 miliarde de dolari (7,7 miliarde de euro), Panasonic va plati foarte mult pentru un business care are destule divizii neprofitabile, precum cea de electrocasnice sau cea de microcipuri. “Din punct de vedere strategic, achizitia merita facuta, dar Panasonic nu trebuie sa cumpere neaparat intreaga companie Sanyo”, considera Hannah Cunliffe, manager in cadrul Union Investment, unul dintre actionarii minoritari ai Panasonic.
“Ar fi nevoie de o restructurare agresiva si probabil costisitoare”, argumenteaza ea, mai cu seama cu cat cele doua companii concureaza in mod direct pe piata produselor albe si pe cea a electronicelor. Daca Sanyo, care a fost infiintata de un fost director dintr-o fabrica a Panasonic desfiintata in 1947, va bate palma cu Panasonic, rezultatul ar putea fiinchiderea mai multor fabrici de productie din ratiuni de eficienta.
La o prima vedere, fiind vorba despre una dintre cele mai mari tranzactii incheiate vreodata in domeniul electronicelor, preluarea Sanyo de catre Panasonic este de asteptat sa atraga si alte fuziuni si achizitii.
Este vorba despre firme ca Toshiba sau NEC, care s-ar putea simti presate sa contraatace, cu toate ca analistii din domeniu sunt de parere ca piata nu va mai vedea prea curand o tranzactie de aceasta amploare.
“Evident, o astfel de mutare va alimenta interesul altor companii de a fuziona, dar in niciun caz nu va duce la o explozie de tranzactii”, confirma Kota Ezawa. Soichiro Monji, directorul de strategie de la Daiwa SB Investments, crede insa ca o fuziune de astfel de proportii ar putea avea un impact pozitiv asupra unei piete unde era de asteptat ca temerile de criza economica sa franeze eventualele intentii de fuziuni si achizitii. “Japonia oricum are foarte multi producatori de electronice”, comenteaza Monji.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro