Ce ne aşteaptă în complicatul an 2025? (II)

Postat la 06 ianuarie 2025 356 afişări

„Ce bine era şi nu ştiam/apreciam”, pare a fi morala lui 2024. Diversele îngrijorări legate de cadrul fiscal, raportări, posibile măriri de taxe, creşterea deficitului şi a datoriei externe, efactura sau dezvăluiri legate de subiecte ca azilele groazei ori afacerea Nordis par nişte simple neajunsuri în comparaţie cu tulburările profunde aduse, spre finalul anului trecut, de rezultatele şocante de la alegeri. Brusc, a fost pusă sub semnul întrebării însăşi democraţia. Efectul financiar imediat a fost că România a pierdut în numai câteva zile 10 mld. euro; evident, efectele nu se rezumă doar la bani. Ba mai mult, ameninţarea nu a dispărut şi parcă nici aderarea la Schengen nu a adus bucuria aşteptată. Ce ne aşteaptă? Care sunt previziunile pentru 2025, speranţele, planurile pe care le au companiile? 

40 de reprezentanţi de top ai mediului de afaceri au răspuns invitaţiei noastre de a semnala cele mai importante evenimente din 2024 pentru companie şi domeniul în care activează şi de a împărtăşi aşteptările pentru anul care începe acum. Citiţi răspunsurile lor în paginile ce urmează, precum şi în următoarea ediţie a revistei.

 

Bogdan Florea, fondator şi co-CEO, Conections Consult 

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

Connections are şansa să devină un lider detaşat în rândul firmelor de servicii de tehnologia informaţiei în România.

 

Vom continua să investim în echipa noastră, consolidând competenţele şi expertiza care ne definesc, astfel încât să fim pregătiţi să navigăm cu succes prin orice provocare viitoare. Această viziune strategică reflectă angajamentul nostru de a construi o echipă solidă şi procese eficiente, 

pregătindu-ne pentru paşi importanţi în dezvoltarea companiei, precum listarea pe piaţa principală a Bursei de Valori Bucureşti. Investiţiile în oameni şi în structuri inteligente vor asigura în continuare rezilienţa şi performanţa necesare pentru a ne atinge obiectivele ambiţioase.

În IT:

Inteligenţa artificială, securitatea cibernetică şi amestecul între tehnologie şi psihologie - ingineria socială, precum şi analiza datelor de volume mari vor fi sectoarele câştigătoare în 2025. Inteligenţa artificială rămâne regina, totuşi.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Rezilienţă, reconfigurare strategică, valorizarea talentelor interne. Pentru Connections, 2024 a fost un an al provocărilor, în care elemental cheie a fost rezilienţa – capacitatea noastră de a ne adapta şi de a persevera în faţa schimbărilor. Am înţeles importanţa şi necesitatea reconfigurării strategice şi a definirii unor obiective realiste şi, în acelaşi timp ambiţioase, pentru următorii 5 ani. 

Cel mai important reper al anului care se termină a fost descoperirea unor talente neexploatate şi curajul de a miza pe oameni excepţionali din companie. 

În IT:

Sectorul tehnologiei informaţiei a fost marcat de incertitudine. Probabil că spectrul lipsei de predictibilitate şi al unui viitor aflat la graniţa dintre hectic şi surprinzător îşi va pune amprenta masiv asupra industriei în următorii ani.

Inteligenţa artificială a fost vedeta anului 2024, ca un sportiv la un campionat mondial al juniorilor. Nu suntem încă în liga profesionistă, dar nu mai avem mult. 

Geopolitica şi macroeconomia au pus presiune majoră asupra industriei IT. De aici au rezultat concedieri, noi paradigme de gâdire şi acţiune - ingineria socială, securitatea cibernetică, analiza datelor.

 

Gerke Witteveen, CEO, NN Pensii

Previziuni pentru 2025

În 2025, sistemul este de aşteptat să continue să evolueze în ciuda provocărilor. Administrarea sustenabilă a activelor, diversificarea continuă a portofoliului, în limitele cadrului legal, şi încorporarea standardelor ESG tot mai mult în procesul investiţional rămân principala direcţie strategică la NN Pensii, atât pentru a asimila volumul tot mai mare de active, cât şi pentru a atenua volatilitatea generată de context. Accelerarea digitalizării este de asemenea o prioritate importantă, pentru a oferi participanţilor o experienţă digitală în relaţia cu pensia lor de la aderare şi până la plata pensiei. Iar pe măsură ce numărul participanţilor eligibili să beneficieze de pensia lor Pilon II va creşte tot mai mult în următorii ani, adoptarea legii de plată va fi esenţială.

Elemente cheie în 2024 

Tendinţele demografice şi de îmbătrânire a populaţiei, dar şi provocările economice şi sociale din ultimii ani confirmă cât este de necesar pentru oameni să-şi asigure din timp un viitor financiar mai bun la bătrâneţe, iar acest lucru înseamnă cât mai multe surse de venit la pensie. Sistemul de pensii multipilon a avut o evoluţie bună şi a continuat să se consolideze în 2024. Activele administrate au crescut atât din acumularea contribuţiilor participanţilor - evoluţia nivelului contribuţiei la 4,75% din venitul brut fiind principalul moment de referinţă în acest an -, cât şi din performanţele investiţionale generate de administratori în beneficiul viitorilor pensionari. Stabilitatea, predictibilitatea şi consolidarea sistemului au rămas principalele priorităţi la nivel de industrie şi s-au făcut în continuare paşi importanţi în direcţia educării privind beneficiile pensiilor private şi a digitalizării complete a sistemului.

NN Pensii a susţinut protejarea şi creşterea economiilor pentru pensie ale participanţilor prin strategia responsabilă, prudentă şi sustenabilă de investiţii care a generat randamente istorice foarte bune, peste inflaţie. Totodată, eforturile pentru digitalizarea proceselor au contribuit la creşterea accesibilităţii şi la îmbunătăţirea experienţei participanţilor în interacţiunea cu pensia lor.

 

Bogdan Badea, CEO eJobs

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Dezvoltarea de proiecte non-core business.

2. Dezvoltarea platformei iajob.ro.

3. Va creşte numărul de candidaţi aflaţi în căutarea unui loc de muncă.

În domeniu:

1. Scăderea numărului de joburi noi remote.

2. Creşterea numărului de joburi care au salariul afişat.

3. După un 2024 care a început timid, dar a continuat foarte curajos, 2025 va începe optimist pentru angajatori, care au încă de pe acum planuri serioase de extinderi de echipe pentru următorul an.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

A fost un an superactiv, de reaşezare, în care ne-am uitat nu doar la core businessul nostru, ci şi la extindere. Elementele cheie ale acestui an au fost: 1. lansarea iajob.ro, platformă de recrutare online pentru cei care au nevoie de angajare rapidă, prin telefon sau WhatsApp; 2. creşterea numărului de candidaţi din platformă; 3. creşterea numărului de joburi noi.

În domeniu:

1. Temperarea tendinţei de remote work prin reducerea numărului de joburi remote postate în platformă.

2. Prudenţă în extinderea echipelor şi plafonarea majorărilor salariale în mai multe domenii de activitate.

3. Creşterea numărului de candidaţi foarte tineri (18-24 de ani) aflaţi în căutarea unui loc de muncă.

 

Horaţiu Didea, managing partner, Workspace Studio

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Continuăm angajamentul faţă de calitate înaltă, sustenabilitate şi design human centered. 

2. Probabil că din cauza reluării alegerilor, primăvara va fi „mai liniştită” decât de obicei, mă aştept ca organizaţiile să frâneze investiţiile. Cuplul de incertitudini locale şi globale, foarte probabilele creşteri de taxe vor face, cred, să avem un an greu, în care preconizez scăderi atât ale cifrei de afaceri, cât şi ale profitabilităţii.

3. Vom investi în tehnologie şi sisteme care optimizează intern procesele şi operaţiunile, pentru a ne creşte performanţa şi calitatea serviciilor si vom dezvolta şi mai mult diferenţiatorii care ne fac cei mai buni în soluţii turn-key sustenabile, de înaltă calitate şi ergonomie.

În domeniu:

1. Pe măsură ce modelul de lucru hibrid devine norma, companiile vor investi în spaţii de birouri mai mici, dar mai eficiente şi cu calitate superioară, orientate spre colaborare. Zonele de relaxare, sălile modulare şi spaţiile de coworking integrate devin nelipsite din birourile moderne, în timp ce staţiile de lucru individuale sunt mai puţine, dar cu ergonomie mai mare. Designul va fi axat pe flexibilitate şi adaptabilitate, reflectând nevoia de eficienţă.

2. Companiile vor căuta soluţii de amenajare care să minimizeze impactul asupra mediului. Materialele ecologice, reciclabile şi strategiile pentru optimizarea consumului de energie vor deveni mai populare.  

3. Companiile vor investi în amenajări care prioritizează sănătatea şi starea de bine a angajaţilor. Designul inclusiv şi elemente precum iluminarea naturală optimizată, mobilierul ergonomic, spaţiile verzi integrate şi zonele destinate relaxării sau meditaţiei devin componente esenţiale. Acest trend susţine retenţia talentelor şi productivitatea, iar această nevoie din piaţa muncii se va reflecta şi în modul în care este gândit biroul.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. A fost un an în care avantajele noastre competitive, respectiv orientarea către calitate, ergonomie, abordarea turn-key şi designul budget-centric, adică de a oferi cea mai bună calitate a soluţiilor de amenajare şi a serviciilor într-un buget dat şi obsesia pentru respectarea promisiunii comerciale au atras proiecte de amenajare multiple, cu succese notabile atât pe partea de mobilier şi produse arhitecturale, cât şi pe cea de lucrări de construcţii. A fost un an cu câteva proiecte mari, care s-au întins pe perioada întregului an şi care au necesitat schimbări în zona de procese interne şi operaţional. Suntem foarte mulţumiţi că am dezvoltat capacitatea companiei de a oferi viteză şi performanţă de execuţie pe proiecte gigant, păstrând aceeaşi atenţie la detalii şi calitate.

2. Am dezvoltat semnificativ portofoliul de produse pe care le distribuim. Pe lângă liderii mondiali pe mobilier de birou MillerKnoll am consolidat distribuţia a peste 20 de producători noi de mobilier, acustice şi produse arhitecturale, nume notabile fiind Maars pe partiţii de sticlă, Kartell şi Muuto pe mobilier.  

Astfel am crescut diferenţierea de competiţie prin capacitatea de a oferi o soluţie turn-key premium în care fiecare componenta a amenajării sa fie de o calitate market-leading, sa aibă certificări de sustenabilitate de prim rang, totul într-un buget de distribuitor direct.

3. Din perspectiva cifrei de afaceri, probabil vom avea o creştere de 20% faţă de 2023, deci peste 24 mil. euro. 

În domeniu:

1. Incertitudinea privind economia – la nivel global şi local - a afectat proiectele de investiţii, atât din perspectiva presiunii pe cost, cât şi din perspectiva amânării unor proiecte.

2. Se vede o contracţie - mai puţine clădiri de birouri, mai puţine companii noi. Majoritatea proiectelor care se desfăşoară sunt re-amenajări ale unor birouri existente. 

3. A fost mai bine din perspectiva resurselor umane, cu o fluctuaţie mai redusă faţă de anii anteriori.

 

Delia Paceagiu, COO, NETOPIA Payments 

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

Pentru grupul NETOPIA, anul 2025 va fi despre diversificarea portofoliului de servicii cu noi metode de plată (cum ar fi RoPay şi plata prin card la POS în magazine fizice), precum şi optimizarea serviciilor existente cu noi funcţionalităţi menite să simplifice activitatea portofoliului existent de comercianţi parteneri. 

În domeniu:

În 2025, se aşteaptă ca utilizarea portofelelor digitale ca Apple Pay şi Google Pay să continue să crească, cu beneficii substanţiale pentru atât consumatori, cât şi comercianţi. Aceste platforme vor continua să definească viitorul plăţilor în e-commerce, îmbunătăţind experienţa de cumpărare şi contribuind la dezvoltarea unui ecosistem de plăţi mai sigur, mai rapid şi mai eficient.

Un pas important în 2025 în direcţia simplificării şi securizării plăţilor online prin card se va face cu ajutorul soluţiei „Click to Pay”, dezvoltată de Visa şi Mastercard. Această soluţie permite utilizatorilor să efectueze plăţi online folosind informaţiile de plată stocate în mod securizat, fără a fi necesară introducerea repetată a detaliilor de plată pentru fiecare tranzacţie, şi promite să îmbunătăţească semnificativ experienţa de shopping digital, atât pentru consumatori, cât şi pentru comercianţi. Odată implementată pe scară largă, Click to Pay ar putea deveni standardul de aur pentru plăţile online, abordând fricţiunile întâlnite în prezent în procesul de checkout.

Totodată, anul 2025 va fi marcat de utilizarea pe scară largă a soluţiei de plată „Account-to-Account” (A2A), ca alternativă la plata prin card. Plăţile A2A reprezintă o soluţie eficientă pentru transferurile directe de fonduri, oferind rapiditate, transparenţă şi costuri reduse. În România, acest serviciu a fost lansat în luna noiembrie 2024 de Transfond sub denumirea de RoPay şi este deja integrat de mai multe bănci. RoPay este o soluţie de plată mobilă care permite utilizatorilor să efectueze tranzacţii rapide şi sigure, prin scanarea unui cod QR la comerciant. Cu siguranţă, şi alţi jucători din piaţa europeană vor oferi un produs similar pentru acest tip de serviciu. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Consolidarea portofoliului existent de soluţii de plată pentru mediul online cu noi opţiuni de plată, precum integrarea portofelelor digitale Apple Pay şi Google Pay, precum şi integrarea soluţiilor de plată BNPL în parteneriat cu Oney şi PayPo, 

2. Dezvoltarea unui nou portofoliu de soluţii de plată adaptate pentru mediul offline, cum ar fi plata prin card la terminale POS in magazine fizice, serviciu care va fi lansat în 2025.        

În domeniu:

Industria e-commerce este în continuă evoluţie pe măsură ce tehnologia avansează şi preferinţele consumatorilor se schimbă, iar adaptarea soluţiilor de plată la provocările mediului online este o preocupare constantă a ultimilor ani. 

Pentru domeniu:

1. Creşterea gradului de utilizare a portofelelor digitale: portofelele digitale, cum ar fi Apple Pay şi Google Pay, sunt produse care au revoluţionat cu adevărat în ultimii ani plata prin card. Aceste platforme nu doar că facilitează plăţile contactless în mediul online şi offline, dar integrează tehnologia de recunoaştere biometrică şi autentificarea avansată pentru a asigura o experienţă de plată rapidă şi sigură. 

Prin simplificarea procesului de checkout şi creşterea securităţii, Apple Pay şi Google Pay au optimizat interacţiunea utilizatorilor cu comercianţii, contribuind astfel la adoptarea pe scară largă a plăţilor digitale. 

2. Creşterea popularităţii soluţiilor de finanţare BNPL: plăţile „Buy Now, Pay Later” (BNPL) devin din ce în ce mai populare în industria e-commerce, aducând o serie de avantaje atât consumatorilor, cât şi comercianţilor.  

Plăţile BNPL reprezintă o alternativă la cardurile de credit clasice şi permit consumatorilor să achiziţioneze imediat produse pe care le pot plăti în rate, cel mai adesea fără dobândă, ceea ce le oferă flexibilitate în gestionarea cheltuielilor. 

Această metodă de plată devine din ce în ce mai populară în rândul tuturor consumatorilor, în special printre tineri, care caută opţiuni accesibile pentru cumpărături. Totodată, este o opţiune de plată tot mai preferată de comercianţi pentru că reduce abandonul coşului de cumpărături cauzat de lipsa fondurilor şi creşte implicit rata de conversie a vânzărilor.

3. Soluţii de plată omnichannel: abordarea omnichannel se referă la integrarea tuturor canalelor de vânzare şi comunicare ale unei companii pentru a oferi o experienţă de cumpărare fluidă consumatorilor, indiferent de modul în care aleg să interacţioneze cu brandul. În contextul plăţilor e-commerce, acest lucru înseamnă că acei clienţi pot utiliza aceleaşi metode de plată, indiferent dacă fac cumpărături online sau în magazinul fizic.

 

Vlad Musteaţă, CEO, North Bucharest Investments

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

North Bucharest Investments îşi propune să continue expansiunea în 2025 prin diversificarea portofoliului şi deschiderea unor noi linii de business. Compania intenţionează să extindă colaborările cu dezvoltatori de renume şi să intre pe pieţe noi, precum Cluj, Iaşi şi Braşov.

De asemenea, ne dorim să avem în portofoliu mai multe proiecte inovatoare, care pun mare accent pe sustenabilitate şi inovaţie. Sunt tendinţe pe care le vedem în piaţă, iar North Bucharest Investments îşi propune să fie şi în 2025 deschizător de drumuri pe zona de real estate şi să contribuie în mod pozitiv la schimbările din piaţa imobiliară din România. Ne dorim în noul an să susţinem şi mai mult pregătiriea profesională din această industrie, iar academia noastră prin care ne pregătim angajaţii, vrem să ofere expertiză pentru cele mai înalte standard din industrie.

În domeniu:

Piaţa imobiliară din România va continua să se dezvolte în 2025, dar va fi marcată de o mare provocare – o ofertă din ce în ce mai limitată de proprietăţi. Segmentul rezidenţial premium va continua să fie motorul pieţei imobiliare, datorită cererii în creştere pentru locuinţe premium şi proiecte bine localizate. 

Estimăm pentru 2025 şi  o creştere a interesului pentru proprietăţile din oraşe mari precum Cluj, Iaşi şi Braşov, acolo unde economia creşte rapid şi apar tot mai multe companii, oraşe în care plănuieşte şi North Bucharest Investments să îşi extindă prezenţa în noul an. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

Pentru North Bucharest Investments, 2024 a fost un an de expansiune puternică. Compania a realizat 1.144 de tranzacţii imobiliare până la finele lunii noiembrie, ceea ce reprezintă o creştere de 268% faţă de aceeaşi perioadă din 2023. Acest rezultat a fost posibil datorită extinderii portofoliului la 149 de ansambluri rezidenţiale, precum şi creşterii echipei cu 50%, până la 158 de membri. 

Un alt element cheie pentru North Bucharest Investments a fost în 2024 atragerea investitorilor către portofoliul nostru de proiecte. Investitorii au reprezentat peste 60% din totalul tranzacţiilor. Proiectele pe care le reprezentăm au generat câştiguri foarte generoase pentru cei care au ales serviciile noastre. Vorbim de un randament mediu de 28%. 

Alt element important pentru activitatea noastră din acest an a fost şi creşterea unui portofoliu generos de proiecte pe care le reprezentăm, proiecte ample, realizate la un nivel de calitate extraordinar şi a căror valoare totală este estimată pentru 2024 la peste 45 mil. euro.

În domeniu:

Pentru nordul Capitalei, zona pe care noi activăm, anul 2024 a marcat o revenire solidă a sectorului imobiliar. Am observat o creştere a încrederii investitorilor străini, dar şi o  diversificare a portofoliilor disponibile pe piaţă.

Alte elemente marcante pentru 2024 au fost creşterile de salarii şi o evoluţie bună a dobânzilor, factori care au sprijinit cererea pentru imobile noi.

Din activitatea noastră, am văzut şi o cerere mai mare pentru achiziţii de proprietăţi în proiecte rezidenţiale de lux şi dezvoltări premium. Zone precum sectoarele 1, 2 şi 3 din Bucureşti au fost puncte importante pe harta vânzărilor de locuinţe, atât datorită infrastructurii disponibile, de drumuri, şcoli, spitale, grădiniţe, parcuri, cât şi proximităţii faţă de centrele de afaceri. Totodată, segmentul rezidenţial nou a continuat să fie atractiv pentru cei care preferă locuinţele bine conectate şi dotate cu facilităţi moderne.

 

Alex Pop, cofondator, TBF Systems

Previziuni pentru 2025

Pentru companie:

1. Extinderea utilizării TBF Digital prin integrarea suplimentară a inteligenţei artificiale pentru previziuni şi analize predictive.

2. Dezvoltarea unor module personalizate pentru industrii specifice, bazate pe nevoile clienţilor.

3. Creşterea bazei de utilizatori internaţionali prin adaptarea platformei pentru pieţele globale.

În domeniu:

1. Accelerarea adoptării AI în management şi vânzări, cu accent pe integrarea automată a datelor şi delegarea inteligentă.

2. Creşterea competitivităţii între platformele de management care oferă soluţii all-in-one.

3. Continuarea tranziţiei către modele de business agile, cu focus pe obiective clare şi măsurabile prin KPI-uri.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Actualizarea majoră a softului TBF Digital, care a inclus noi funcţionalităţi precum integrarea CRM, aplicaţia de mobil pentru comenzi vocale şi automatizarea informaţiilor prin TBF AI.

2. Lansarea publică a unui proces de vânzări complet, care reduce dependenţa de talentul individual al vânzătorilor.

3. Organizarea evenimentului aniversar TBF 100, în cadrul căruia Răzvan Căzănescu a oferit 100 de tehnici şi metode concrete de creştere şi organizare a afacerilor.

În domeniu:

1. Creşterea cererii pentru soluţii digitale integrate de management al afacerilor, cu accent pe automatizare şi eficienţă.

2. Tranziţia companiilor către structuri organizaţionale plate, care promovează colaborarea şi responsabilitatea directă.

3. Introducerea metodologiilor de gamificare a performanţei pentru a motiva şi a dezvolta echipele.

 

Cosmin Savu, CEO, Redport

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Redport îşi va consolida poziţia pe piaţă imobiliară din Bucureşti prin lansarea unui nou proiect major în zona de est a Capitalei. Acest proiect de reamenajare urbană, care va include peste 500 de unităţi, subliniază angajamentul companiei Redport de a crea comunităţi sustenabile şi bine conectate.

2. Un alt element strategic pentru 2025 este diversificarea surselor de finanţare şi atragerea de capital suplimentar.  Încheierea plasamentului privat lansat la finalul anului 2024 a adus pentru Redport aproximativ 5 mil. euro, capital care susţine planurile de viitor ale companiei. Suma va contribui major în 2025 şi 2026 la accelerarea proiectelor şi extinderea portofoliului. 

3. Redport vizează pregătirea pentru listarea pe piaţa principală de capital în 2027, consolidându-şi astfel stabilitatea financiară şi vizibilitatea în rândul investitorilor. 

În domeniu:

1. Un trend semnificativ pentru întreaga piaţă imobiliară autohtonă va fi, în 2025 şi anii următori, adoptarea pe scară largă a soluţiilor sustenabile şi a tehnologiilor inteligente în construcţii. Cererea pentru locuinţe eficiente energetic este pe trend crescător, iar acest lucru schimbă modul de dezvoltare a tuturor comunităţilor.

2. Previziunile noastre sunt şi în direcţia extinderii  investiţiilor din România în proiecte mixte, care integrează componente rezidenţiale şi comerciale şi aduc mai aproape de cei care investesc într-o locuinţă şi toate facilităţile de care au nevoie. Nevoia de spaţii multifuncţionale este tot mai mare, iar această nevoie se va reflecta şi în dezvoltările imobiliare viitoare. 

3. Nu în ultimul rând vedem o atenţie mai sporită la produsele de finanţare şi strategiile de investiţii în domeniul real estate. Investitorii îşi doresc randamente bune şi analizează tot mai bine ofertele din piaţa, ceea ce pune în avantaj proiectele cu un istoric bun, făcute cu responsabilitate şi poziţionate în zone cheie, iar proiectele Redport se încadrează foarte bine în aceste solicitări care vin din partea investitorilor şi clienţilor finali. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Extinderea portofoliului prin proiecte majore – demararea lucrărilor la The Level Apartments III şi anunţul privind planurile pentru The Level Apartments IV şi Infinity Nord I. Prin aceste proiecte Redport şi-a consolidat poziţia pe piaţă imobiliară din Bucureşti. 

2. Performanţele din acest an - prevânzările şi preînchirierele Redport pentru The Level Apartments III, The Level Apartments IV şi Infinity Nord I au depăşit 200 mil. lei, un nivel dublu faţă de performanţa întregului an 2023.

3. Angajamentul nostru pentru investiţii sustenabile, comunităţi bine integrate urban, şi de asemenea atenţia pe care am acordat-o modului de eficientizare a tuturor operaţiunilor. Mai concret, în acest an am lansat Redport Contractor, tocmai cu scopul de a putea gestiona optim timpii de execuţie şi calitatea lucrărilor, ceea ce ne permite livrarea tuturor proiectelor la standardele pe care ni le dorim şi în termenele asumate de noi. 

În domeniu:

1. O atenţie tot mai mare a clienţilor către locuinţe sustenabile şi bine conectate la facilităţi urbane. Este un fenomen care influenţează direcţia strategică a dezvoltatorilor imobiliare, dar care pentru noi este în acord cu planurile şi viziunea Redport pe termen mediu şi lung. 

2. Provocările legislative şi birocratice: mai exact, deciziile cu privire la autorizaţii şi termenele prea lungi pentru avize şi aprobări. Sunt elemente care continuă să genereze întârzieri pentru toţi dezvoltatorii în procesele de autorizare şi să creeze un climat incert pentru investitori. 

3. Creşterea cererii pentru locuinţe destinate investiţiilor. Datele ne arată o dorinţă tot mai mare a investitorilor de a-şi securiza banii prin investiţii imobiliare, într-un context imprevizibil atât la nivel naţional cât şi internaţional.

 

Viorel Ognean, managing director Romania & South East Europe, Lantmannen Unibake

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. LURO va implementa o nouă linie de produse, ceea ce va genera atât provocări organizaţionale, cât şi oportunităţi semnificative. Această extindere va consolida reţeaua de clienţi din Europa de Sud-Est şi Centrală, sprijinind strategia noastră de creştere regională.

2. Vom continua să inovăm în segmentul specialităţilor de pâine, punând accent pe produse sănătoase şi sustenabile. Totodată, implementarea tehnologiilor avansate va contribui la eficientizarea proceselor şi la satisfacerea cerinţelor tot mai mari ale consumatorilor.

3. Până la sfârşitul lui 2025, echipa LURO va atinge aproximativ 280 de membri, iar cifra de afaceri va depăşi 50 mil. euro. La nivel de industrie, companiile se vor confrunta în continuare cu deficitul de forţă de muncă, ceea ce va necesita soluţii inovatoare pentru recrutare şi retenţie.

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Recepţia noii brutării industriale - noua brutărie din Pantelimon, construită lângă brutăria existentă de chifle pentru hamburgeri şi hot dog, marchează un moment definitoriu pentru viitorul companiei. Funcţională din prima parte a anului 2024, această clădire poate găzdui trei linii de producţie şi un spaţiu modern de birouri. Această investiţie ne permite să creştem semnificativ capacitatea de producţie, deservind pieţele din regiune şi susţinând o dezvoltare puternică pe termen lung.

2. Lansarea liniei de specialităţi de pâine artizanală - am instalat o primă linie de producţie de ultimă generaţie, care replică fidel procesul tradiţional de fabricare a pâinii cu maia, respectând cele mai înalte standarde de siguranţă alimentară, precum şi îndeplinirea tuturor normelor de siguranţă a angajaţilor. Aceasta a obţinut deja certificările internaţionale IFS şi BRC.

3. Extinderea echipei, care a depăşit pragul de 200 de membri, consolidând astfel baza organizaţională pentru viitoarele etape de dezvoltare.

În domeniu:

1. Stabilitate şi predictibilitate economică - un mediu economic stabil şi previzibil este esenţial pentru planificarea investiţiilor şi dezvoltarea sustenabilă în industria panificaţiei. Într-un sector în care marjele de profit sunt sensibile la factori externi, predictibilitatea economică reprezintă o condiţie indispensabilă pentru o creştere sănătoasă.

2. Provocări fiscale - impunerea impozitului pe cifra de afaceri pentru companiile cu venituri de peste 50 mil. euro, chiar şi în situaţia de pierdere fiscală, poate descuraja investiţiile semnificative, afectând atât creşterea, cât şi inovaţia în domeniu.

3. Deficitul de forţă de muncă calificată - găsirea personalului calificat a devenit o provocare majoră, pe fondul lipsei acute de candidaţi pe piaţa locală. Această situaţie ne-a determinat să ne orientăm spre recrutarea din afara Europei, un proces complex şi îndelungat, care durează adesea peste un an din cauza cerinţelor administrative şi a procedurilor legale extinse. Această soluţie, deşi necesară, implică provocări logistice şi costuri suplimentare pentru obţinerea documentaţiei necesare angajării.

 

Marina Popescu, director general, Floria.ro 

Previziuni pentru 2025 

Pentru companie:

1. Floria.ro va dezvolta serviciile de abonamente florale, răspunzând nevoii tot mai mari a oamenilor de a-şi înfrumuseţa spaţiul personal, fie acasă, fie la birou. Florile nu doar că îmbunătăţesc estetic mediul, dar au un impact demonstrat asupra stării de bine, reducând stresul, crescând productivitatea şi oferind un sentiment de calm şi optimism. Oferind livrări recurente, Floria.ro va deveni un partener de încredere pentru clienţii care caută să aducă un plus de culoare şi prospeţime în viaţa lor de zi cu zi.

2. Vom continua să investim în platforma Floria.ro, cu îmbunătăţiri tehnologice pentru a asigura o experienţă de cumpărare cât mai intuitivă şi plăcută. De la interfaţa prietenoasă şi simplificarea procesului de comandă, până la funcţii avansate precum vizualizarea personalizată a buchetelor, investiţiile în UX vor consolida poziţia Floria.ro ca lider în segmentul florăriilor online.

3. Vom pune un accent tot mai mare pe colaborarea cu parteneri locali pentru a susţine comercianţii români şi pentru a reduce amprenta de carbon asociată livrărilor. Dezvoltarea unei reţele locale eficiente va permite livrări mai rapide şi mai sustenabile, contribuind la o experienţă mai bună pentru clienţi, dar şi la un impact ecologic mai redus. Această strategie sprijină nu doar sustenabilitatea, ci şi economia locală, consolidând relaţiile cu comunitatea.

În domeniu:

1. Pe fondul dorinţei de a transmite emoţii autentice printr-un cadou floral, clienţii devin mai puţin dispuşi să experimenteze cu furnizori noi atunci când aleg flori pentru persoane importante. Aceştia se bazează pe florării de încredere care le garantează calitatea, prospeţimea şi livrarea impecabilă. Investiţia în programe de loializare şi în construirea unei reputaţii solide vor deveni esenţiale pentru a păstra această bază de clienţi fideli.

2. Clienţii sunt tot mai atenţi la detalii şi fac mai puţine compromisuri în ceea ce priveşte estetica şi calitatea buchetelor. Designurile trebuie să fie moderne, creative şi să reflecte tendinţele internaţionale, în timp ce florile trebuie să fie mereu proaspete. Acest lucru pune presiune pe florării să creeze buchete cu design actual şi să optimizeze lanţul logistic pentru  ca şi experienţa de livrare să fie impecabilă. Personalizarea şi inovaţia în prezentare, cum ar fi aranjamentele tematice sau colecţii de buchete de sezon vor deveni norma. 

3. Companiile continuă să investească în experienţe care să consolideze relaţiile cu partenerii şi angajaţii, iar buchetele sau aranjamentele florale devin tot mai des parte integrantă din aceste iniţiative. Floria poate răspunde acestei cereri oferind pachete personalizate pentru evenimente, decoraţiuni pentru birouri sau cadouri florale pentru fidelizarea angajaţilor. În plus, serviciile corporate trebuie să asigure un proces de comandă simplu, flexibilitate în livrare şi o ofertă diversificată pentru a răspunde cerinţelor companiilor din diverse industrii. 

Elemente cheie în 2024 

Pentru companie:

1. Am înregistrat o dinamică aliniată cu estimările iniţiale, ceea ce reprezintă în sine o performanţă având în vedere ce an am avut în plan social şi economic. Din fericire serviciul de livrare de buchete şi aranjamente de flori este destul de puţin sensibil la incertitudinea din economie şi de pe plan social, pentru că ocaziile de consum principale (zilele de nume şi zilele de naştere) apar indiferent ce se întâmplă pe scena politică. De obicei clienţii noştri aleg florile pentru persoane importante din viaţa lor, fie personal sau în afaceri, şi nu renunţă la achiziţie din cauza contextului extern. 

2. Am reuşit să creştem fidelitatea clienţilor Floria, un obiectiv important pe care l-am stabilit la început de 2024, precum şi să optimizăm conversia şi achiziţia de clienţi noi. Acestea au fost posibile datorită investiţiilor în tehnologie şi dezvoltarea platformei, dar şi prin diversificarea ofertei de aranjamente şi buchete. 

3. Am consolidat reţeaua de florării partenere pentru a ne asigura că toţi partenerii respectă standardele vizuale şi de servicii din promisiunea brandului, ceea ce a crescut nivelul de satisfacţie al clienţilor. Livrarea în 2-4 ore de la finalizarea comenzii oriunde în ţară rămâne un avantaj competitiv important, noi având cea mai extinsă reţea de parteneri locali care să permită livrarea rapidă. 

În domeniu:

1. Cred că a fost cel mai „liniştit” an din ultimii 10 ani de când sunt eu la Floria. Inflaţia s-a mai temperat, piaţa s-a stabilizat şi în esenţă a fost un an care a permis o dezvoltare strategică şi o consolidare. 

2. La nivel de piaţă, au dispărut mulţi dintre concurenţii speculativi, care apăruseră în perioada de creştere din pandemie şi făceau o concurenţă foarte neloială, mai ales din perspectiva evaziunii fiscale, preţurilor nesustenabile şi a florilor cu calitate inferioară. Pe termen lung practic clienţii i-au taxat pentru aceste practici şi calitatea îndoielnică a florilor şi serviciilor de livrare, iar anul acesta i-am văzut mult mai puţin agresivi. 

3. Viteză de livrare şi calitatea şi estetica buchetelor rămân cei mai importanţi factori care determină achiziţia.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.