Dusan Wilms, managerul de 1,2 miliarde de euro
Cel mai puternic executiv din comertul romanesc, Dusan Wilms, se afla la al doilea mandat la sefia Metro Cash & Carry Romania. Dupa ce in perioada 1999-2005 si-a pus amprenta pe dezvoltarea comertului modern, criza i-a dat ocazia sa preia din nou fraiele celei mai mari retele de magazine din tara, inarmat cu o experienta si o viziune pe care le-a descris pentru BUSINESS Magazin.
"Cel mai important lucru pentru un lider este sa motiveze oamenii in aceasta perioada", spune seful Metro Romania. Invatati cu succesul, cu o explozie a cifrei de afaceri an de an, fiecare crezandu-se cel mai bun in domeniul lui de activitate, atunci cand se observa ca treaba nu mai merge "trebuie sa fie un capitan in fata care preia toata apa si tot vantul si sa aiba grija ca echipa sa fie stabila".
Asa descrie Dusan Wilms contextul in care s-a intors la Metro, in iunie anul trecut, pentru un al doilea mandat, intr-o epoca dificila pentru orice comerciant. O epoca pe care prefera sa n-o defineasca insa drept una de criza, considerand ca doar ne-am intors la o situatie de normalitate dupa excesul de consum stimulat artificial de boomul creditarii. La evenimentul "Meet the CEO", la care BUSINESS Magazin l-a invitat sa fie speaker, omul care conduce o afacere de 1,2 miliarde de euro ne-a impresionat prin modestia cu care a dat mana cu toti participantii si s-a declarat surprins de gradul mare de interes pe care l-a trezit prezenta sa si ceea ce a avut de impartasit.
Nu-i place in mod deosebit sa faca poze si, o data terminata sedinta foto pentru articolul de fata, spunea in gluma ca partea cea mai grea a evenimentului s-a incheiat. Cand se refera insa la parcursul carierei sale, lui Wilms, ii stralucesc ochii si vorbeste cu pasiune. Rememoreaza cum intoarcerea lui in tara a fost premeditata, inca de pe vremea cand a plecat in Germania, imediat dupa Revolutia pe care a trait-o in Timisoara. Povesteste ca pe atunci planuia oricum sa se intoarca in tara, pentru ca "nu am vrut sa-i las pe parintii mei singuri".
Si a pastrat permanent contactul cu orasul natal - cu parinti, prieteni, relatiile de afaceri. In fiecare an s-a gandit la intoarcerea acasa, iar in 1998 a acceptat propunerea Metro de a prelua conducerea retelei. A promovat apoi in cadrul grupului si s-a intors iar acasa, anul trecut. Metro Cash & Carry a preferat astfel, in primul an al crizei, sa-l readuca la carma afacerii din Romania. Rezultatele financiare ale anului trecut - o cifra de afaceri de 1,228 miliarde de euro si un profit de 40 de milioane - n-au fost cele mai bune din deceniul si jumatate de existenta in Romania a celui mai mare comerciant de pe piata: vanzarile s-au intors la nivelul anului 2005, iar profitul este sensibil mai mic chiar si decat in 2005 (58 de milioane de euro). "In asemenea perioade sunt preferati managerii localnici, asa cum eu, un roman, m-am intors in Romania, iar colegul bulgar in tara vecina", afirma managerul.
Wilms revenea in tara dupa un parcurs profesional impresionant, fiind primul roman care a ajuns in boardul unei multinationale: in vara anului trecut era director de expansiune si membru in Consiliul de Administratie al Real International, divizia de hipermarketuri a comerciantului german, ocupandu-se de dezvoltarea magazinelor Real din Polonia, Turcia, Rusia, Ucraina. In perioada cat a ocupat aceasta functie a calatorit in total cam doua milioane de kilometri si a vazut multe - acum isi marturiseste, spre exemplu, surpriza sa descopere ca un oras apropiat de granita Rusiei cu China, care parea construit la capatul Pamantului, avea restaurante cu specific italian, fiind la fel de civilizat ca si cele din Europa. In primul mandat la conducerea Metro (1999-2005), Wilms a marcat si atunci o premiera - era primul roman care a preluat conducerea unei multinationale pe piata de la noi.
In acei ani, putine filiale locale de multinationale si-au numit manageri de top romani. De-atunci insa lucrurile s-au mai schimbat si sunt companii din topul celor mai mari, in functie de cifra de afaceri, in care conducerea se afla in mainile romanilor, asa cum e cazul Petrom (Mariana Gheorghe), Vodafone (Liliana Solomon), Coca-Cola HBC (Calin Dragan) sau Mihai Ghyka (Bergenbier).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro