România trebuie să iasă din zodia forţei ieftine de muncă şi a ajutorului social şi să folosească inteligenţa nativă a naţiei

Autor: Dorin Oancea Postat la 23 noiembrie 2014 2327 afişări

Analiştii spun că lumea intră într-o epocă nouă, a inovaţiei, care se va transforma în cel mai important driver de creştere, după manufactură, distribuţie sau informaţie, iar România, pentru a rezista într-o lume globalizată şi într-o Europă în schimbare, nu neapărat într-un sens bun, trebuie să iasă din zodia forţei ieftine de muncă sau a ajutorului social şi să folosească inteligenţa nativă a naţiei. Care este realitatea şi care sunt perspectivele inovaţiei în zona de business, ce se face şi ce ar trebui făcut?

România trebuie să iasă din zodia forţei ieftine de muncă şi a ajutorului social şi să folosească inteligenţa nativă a naţiei

REALITATE SAU UNEALTĂ DE PR?

„Se inovează în România“, îmi răspunde Miruna Enache, partener Tax Advisory & Compliance Services la EY Romania. „Doar că oamenii inovează mai mult empiric, iar societăţi care să facă din inovare un element cheie al strategiei lor de dezvoltare nu prea o să găsim, deşi se străduiesc. Sunt anumite domenii în care companiile, şi mari, şi mici, au început să mizeze pe inovaţie. Aş da exemplu companiile din zona IT, unde se vede modul cum oamenii încearcă să inoveze fără să facă un efort, este modul lor de a lucra.“

Miruna Enache spune că şi în alte zone ale mediului de afaceri, cum este zona bunurilor de consum, se inovează, dar că de multe ori aceasta nu face parte din cultura de business a managerilor. De exemplu, Coca-Cola are un departament foarte puternic de cercetare-dezvoltare, în general pentru produse noi sau pe marketing. „Dacă mergi la ei observi că au adoptat office of the future, în sensul că oamenii sunt stimulaţi să gândească altfel, este stimulată iniţiativa angajatului, în ceea ce face el zi de zi. Au spaţii de joacă, menite nu numai a relaxa, ci şi să facă omul să se simtă atât de bine în spaţiul respectiv încât să-i vină idei“, adaugă Miruna Enache.

Opinia consultantului este mai clară: „În România inovaţia este în primul rând o unealtă de PR, dă bine când însoţeşte campanii de publicitate sau în diferite articole. Dincolo de aceasta, ar trebui analizat angajamentul“, spune George Agafiţei, consultant la Solution Focused. Angajamentul nu înseamnă bătut cu pumnul în masă, ci discuţii, analiză şi delegare de responsabilitate. Aflat într-o perioadă în care el însuşi îşi defineşte businessul, Agafiţei a descoperit mai multe categorii de companii „împinse“ spre inovaţie, printre care cei care s-au săturat de soluţiile comune la acest moment şi vor să găsească altceva sau cei care sunt cu spatele la zid şi trebuie să se schimbe. „Eu zic că secolul XXI va fi al inovaţiei sau nu va fi deloc. Mă uit cu mare admiraţie şi uimire la mulţi tineri din România care apar făcând ceva, invenţie sau inovaţie.“

Managerii ar trebui să înţeleagă că în organizaţia lor există o resursă, capacitatea de a inova, care costă, dar accesul este facil din punct de vedere financiar, spune Mihai Svasta, fost antreprenor, unul din pionierii consultanţei în management din România, cu peste 20 de ani de activitate, care conduce în prezent filiala locală a Integrated Consulting Group, companie austriaco-finlandeză. „Este o resursă care nu scade, ea creşte pe măsură ce este folosită. De aceea există termenul sinergie, mai multe creiere puse în comun. Sunt şi ei şocaţi când văd la sfârşitul atelierelor de inovare ce înseamnă munca în echipă şi efectul sinergetic al creierelor.“

Poate că ar fi momentul să încercăm să definim inovaţia. „Dacă e să o reducem la elementele de bază, înseamnă să găseşti o modalitate prin care să te diferenţiezi de ceilalţi, să fii mai bun decât ai fost tu înainte, prin idei noi“, spune Miruna Enache.

Inovaţia înseamnă depăşirea unor bariere autoimpuse, o eliberare a intelectului, dar dusă în pragmatism, crede George Agafiţei. „În inovaţie eşti cu capul în nori şi cu picioarele pe pământ.“

O nuanţă interesantă, adaugă Mihai Svasta, care vede inovarea mai degrabă ca având la finalul procesului un produs sau un serviciu destinat clientului şi nu companiei în sine. De aceea crede că achiziţia de utilaje, fie ele unice sau performante, nu reprezintă o inovaţie şi nu ar trebui inclusă în răspunsurile pentru statistică, aşa cum nici adoptarea unui concept nou de management nu este o inovaţie, dacă nu este dezvoltat in-house. 

Iar definiţia mai seacă a celor de la statistică, pe care am preluat-o şi la Business Magazin şi am aplicat-o în realizarea catalogului „Cele mai inovatoare companii din România“, este că inovarea înseamnă adoptarea, de către companii, mari sau mici, a unui produs nou, a unui proces nou sau îmbunătăţit sau a unei metode noi de organizare sau de marketing, toate având drept rezultat o îmbunătăţire semnificativă faţă de ceea ce a fost înainte folosit sau vândut de companie.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/cover-story/romania-trebuie-sa-iasa-din-zodia-fortei-ieftine-de-munca-si-a-ajutorului-social-si-sa-foloseasca-inteligenta-nativa-a-natiei-13614269
13614269
comments powered by Disqus
0 seconds of 1 minute, 7 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:07
01:07
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.

www.zf.ro
Impactul real al tarifelor preşedintelui Trump: La ce preţ ar putea ajunge un iPhone dacă tarifele rămân în picioare? Costurile urcă de până la 10 ori