100 cele mai puternice femei din business - Astăzi: Sonia Artinian, Lafarge România

Autor: Neferu Postat la 24 aprilie 2012 332 afişări

Franţuzoaica Sonia Artinian conduce de la începutul acestui an operaţiunile de ciment, agregate şi betoane ale grupului Lafarge, după ce a preluat funcţia de la Philippe Questiaux, cel care a condus activitatea de ciment a producătorului francez pe piaţa locală timp de 10 ani.

Sonia Artinian este prima femeie care conduce la nivel local operaţiunile unuia dintre cei trei mari producători de ciment - Lafarge, Carpatcement şi Holcim. "Când m-am alăturat Grupului Lafarge acum 5 ani, mi s-a oferit o poziţie funcţională la sediu pentru a învăţa mai bine specificul activităţii noastre şi, după 4 ani acolo, grupul a luat decizia curajoasă de a mă promova într-un post operaţional, country CEO pentru România. Spun «decizie curajoasă», deoarece nu sunt multe femei într-un astfel de post în multe industrii şi, ca şi companie, trebuie să încerci în mod proactiv să promovezi femei la nivel de conducere", povesteşte Sonia Artinian cum a evoluat cariera sa. Noul CEO este de profesie inginer în ştiinţele biologice şi lucrează în grupul Lafarge din anul 2008, când a ocupat poziţia de prim-vicepreşedinte în departamentul dezvoltare organizaţională şi a coordonat Universitatea Lafarge. Artinian are un MBA la Collège des Ingénieurs, iar înainte de Lafarge a lucrat în cadrul firmei de consultanţă strategică Capgemini Consulting, în funcţia de vicepreşedinte. Cariera sa a debutat în 1992, imediat după absolvirea facultăţii, în cadrul euroSTART, o platformă de dezvoltare pentru afaceri, cu accent pe strategie şi consultanţă de management.

BUSINESS Magazin: Cât de greu îşi croieşte o femeie drumul în lumea de business?

Sonia Artinian: Nu am simţit niciodată că mi-a fost greu să îmi croiesc drumul. Am început ca şi consultant şi am lucrat timp de aproape 15 ani cu mari companii internaţionale în producţie, utilităţi şi industria construcţiilor. Am lucrat în medii de afaceri în care numărul femeilor nu era foarte mare, dar nu mi-a fost dificil deoarece clienţii mei căutau competenţă şi experienţă. Am reuşit să avansez şi, în acelaşi timp, să am o viaţă personală cu patru copii şi un soţ care, de fapt, au avut un rol esenţial, susţinându-mă în cariera mea.

BUSINESS Magazin: E mai uşor sau mai greu să te impui ca lider fiind femeie?

Sonia Artinian: E dificil de răspuns! Nu ştiu cât de dificil sau uşor este pentru un bărbat să fie lider! De fapt, fiind mult mai puţine femei în poziţii de conducere, atunci sunt mult mai vizibile. Pentru mine, a te impune înseamnă două lucruri: valoarea pe care o creezi ca lider, pentru companie şi pentru societate, şi modul cum creezi valoarea, cum îi implici pe oameni, cum îţi demonstrezi leadership-ul şi valorile în care crezi. Şi, ca femeie, poate că fac lucrurile diferit, deoarece sunt mai sensibilă la aspectele legate de dezvoltare durabilă şi construcţii durabile, educaţie, diversitate şi incluziune, de exemplu.

BUSINESS Magazin: Cum v-aţi caracteriza stilul de conducere şi/sau de creare a unei afaceri?

Sonia Artinian: Încerc să am o abordare sistematică, ceea ce pentru mine înseamnă să înţeleg legătura între lucruri şi pârghiile de business pe care le utilizez pentru a-mi atinge obiectivele. Îmi dezvolt propriile convingeri ascultându-i pe oameni şi înţelegând suficient printr-o analiză detaliată. Cred foarte mult în forţa echipelor cu performanţă ridicată: o echipă de profesionişti competenţi, cu obiective individuale şi comune clare, care se bucură să lucreze împreună şi să câştige bătălii. Aşadar, mă văd ca lider de echipă care îşi dezvoltă oamenii.

BUSINESS Magazin: Care sunt calităţile feminine care ajută în business?

Sonia Artinian: Poate că femeile îşi folosesc mai mult abilităţile de ascultare şi influenţare pentru a obţine rezultate. Dar este din nou dificil să dai o regulă generală, deoarece există şi bărbaţi care ştiu foarte bine să asculte şi să influenţeze şi invers.

BUSINESS Magazin: Branduri preferate: parfum, haine, accesorii.

Sonia Artinian: Îmi plac brandurile franţuzeşti, desigur! Folosesc parfumuri de marcă, cum ar fi Serge Lutens. În ceea ce priveşte hainele şi accesoriile, deoarece încerc să vizitez cu regularitate uzinele de ciment, staţiile de betoane şi carierele, trebuie să port haine potrivite pentru astfel de situaţii, rămânând în acelaşi timp feminină.

BUSINESS Magazin: Destinaţii de vacanţă preferate.

Sonia Artinian: Mă întorc în fiecare an în sudul Franţei, deoarece acolo am crescut şi părinţii mei locuiesc încă acolo. Îmi place clima, Marea Mediterană şi modul de viaţă. Intenţionez să dedic mult timp României acum. Am fost deja împreună cu familia mea în Sinaia şi Braşov. Sunt nişte oraşe minunate. Planificăm să vizităm şi Maramureşul şi Delta Dunării. Şi, de fapt, Bucureştiul este un oraş foarte frumos cu parcuri şi muzee unde ne place să mergem. Şi ne simţim puţin ca acasă, deoarece arhitectura ne aminteşte de Paris.

BUSINESS Magazin: Cum împăcaţi cariera cu viaţa de familie?

Sonia Artinian: Îmi fac timp pentru copii şi soţul meu în weekend-uri şi în vacanţe. Avem multe activităţi împreună: sport, teatru, cumpărături cu fetele mele, plimbări în parcul Herăstrău, gătim etc. Îţi trebuie multă energie, dar şi primeşti mult!

BUSINESS Magazin: Carte, muzică, film: ce preferaţi?

Sonia Artinian: Depinde. În vacanţe, îmi place să fac sport şi să citesc. La sfârşit de săptămână, îmi place să merg la un concert, la film sau teatru. Şi, după cum am mai spus, Bucureştiul oferă multe oportunităţi din punct de vedere cultural.

BUSINESS Magazin: Care e lucrul din viaţa dvs. pe care îl preţuiţi cel mai mult?

Sonia Artinian: E uşor, familia este cel mai important lucru pentru mine.

BUSINESS Magazin: Vi se pare că discuţia despre discriminarea de gen mai este de actualitate în 2012?

Sonia Artinian: Ce am observat până acum în România, în compania mea, este faptul că există multe femei în echipele noastre. În comitetul executiv am 3 femei şi sunt multe femei şi în uzine. De fapt, Lafarge România este unitatea operaţională cu cea mai mare diversitate de gen din cadrul Grupului Lafarge. Aşadar, dacă ne uităm la aceste cifre, am putea spune că nu mai există discriminare de gen. Dar, dacă iau exemplul Franţei, care îmi e mai familiar, există studii publice care arată că există încă o diferenţă salarială pentru aceleaşi poziţii manageriale în aceeaşi companie. De aceea sunt convinsă că discriminarea de gen este încă de actualitate din acest punct de vedere.


Catalogul "100 Cele Mai Puternice Femei Din Business" prezintă interviuri cu reprezentantele de success ale mediului de afaceri românesc actual şi conţine profilul profesional a 100 dintre liderii feminini.

Au experienţă, au putere, câştigă bine, sunt cochete şi se bucură de respectul celor din jur. Cuvântul lor este cel mai important sau printre cele mai importante în companiile pentru care lucrează. Cele mai puternice femei de afaceri din România sunt un segment aparte şi tot mai bine conturat dintr-o lume care, în mod tradiţional, a fost creată şi condusă de bărbaţi.

Catalogul "100 Cele Mai Puternice Femei Din Business" - prima ediţie va fi distribuit gratuit abonaţilor BUSINESS Magazin şi va putea fi achiziţionat online din 9 aprilie la adresa www.bmag.ro/cataloage, la preţul de 25 de lei (TVA inclus).

Urmărește Business Magazin

/lideri/100-cele-mai-puternice-femei-din-business-astazi-sonia-artinian-lafarge-romania-9562295
9562295
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.