Greii businessului românesc îşi oferă gratis cele mai preţioase sfaturi de management (EXCLUSIV)
În primăvara lui 2010 avea loc primul eveniment MEET THE CEO, dintr-o serie organizată mai apoi lunar de BUSINESS Magazin cu scopul de a deschide într-un mod nou accesul către poveştile de carieră, secretele profesionale şi strategiile directorilor generali ale marilor companii din România, enunţate chiar de ei prin intermediul unui dialog cu invitaţi din comunitatea de afaceri.
Una dintre ideile cele mai productive ivite odată cu inaugurarea evenimentelor MEET THE CEO a fost să cerem fiecărui manager invitat să ofere, pe baza experienţei acumulate în cariera sa, o listă cu câteva sfaturi pe care le consideră utile pentru tinerii manageri aflaţi la început de drum, dar şi pentru viitorii manageri, oameni dornici de ascensiune profesională şi care caută modele bune de urmat. Punând răul înainte, nu era exclus să primim mai multe răspunsuri convenţionale decât am fi dorit sau ca majoritatea managerilor să dea aceleaşi sfaturi. N-a fost deloc aşa: în ediţiile de revistă pe care le-aţi citit şi din care am adunat aici o selecţie veţi găsi sfaturi sincere, uneori neobişnuite, de la oameni îndeajuns de puternici şi de maturi încât să-şi permită să arate unde au învăţat din propriile greşeli, să fie mândri de rezultatul propriilor eforturi şi să nu vorbească din cărţi.
Unul dintre cei mai tineri manageri invitaţi, Grzegorz Konieczny de la Fondul Proprietatea, nu s-a sfiit, de pildă, să repete în lista lui de sfaturi îndemnul "Munciţi din greu", fiindcă a vrut să insiste că asta e realitatea de bază pe care trebuie s-o priceapă oricine se vrea lider. Cornelia Coman, care în vară a devenit unul dintre managerii români de export, plecând de la ING Asigurări de Viaţă ca să preia conducerea ING Asigurări şi Pensii Ungaria, n-a avut nevoie de falsă modestie şi a recomandat de-a dreptul "Să aibă ambiţie şi să îşi dorească să fie lider" oricărui tânăr care visează să ajungă manager.
Problema ambiţiei personale era pusă într-un context mai larg de Radu Graţian Gheţea, şeful Asociaţiei Române a Băncilor şi unul dintre cei mai experimentaţi bancheri din România, când atrăgea atenţia că pe parcursul carierei unui manager, tocmai preocuparea excesivă pentru ascensiunea proprie îi poate dăuna: "Comunică mereu cu echipa şi transmite-le celorlalţi ceea ce ştii, fără teama că vreunul dintre ei îţi va lua locul. Cei care «ţin pentru ei» cunoştinţe şi idei au surpriza să vadă că nu pot fi promovaţi, tocmai fiindcă nu pot fi înlocuiţi. Nu fiţi ca nucul la umbra căruia nu creşte nimic". Iar cel mai vârstnic (până acum) dintre CEO invitaţi, Mihai Rohan de la Carpatcement Holding, ducea mai departe ideea, îndemnându-l pe tânărul manager generic: "Nu-ţi fie frică să-i cultivi şi să-i selectezi în jurul tău pe oamenii cei mai buni, calificaţi, performanţi, doar din ideea că ei îţi pot lua locul la un moment dat. Dacă sunt mai buni, foarte bine, te dai la o parte şi-i laşi pe alţii în locul tău". Pentru cei mai tineri dintre managerii actuali şi aspiranţi vor fi părând stranii sau defensive sfaturi precum cele ale Marianei Gheorghe, cea care conduce de şapte ani cea mai mare companie din România, Petrom: "Viitorul nu e al celor inteligenţi, ci al celor adaptabili. Lumea se schimbă în fiecare zi; foloseşte-ţi inteligenţa ca să te adaptezi" sau "Fii atent când trece trenul prin gara ta. Acceptă oportunităţile, dar doar dacă simţi că le poţi face faţă". Astfel de sfaturi vin însă din partea unei persoane care, recrutată de la BERD de către OMV, şi-a relansat cariera la 50 de ani, o vârstă când mulţi dintre cei ce se află acum la început de drum se gândesc să-şi încheie deja activitatea sau măcar, vorba ei, să mai "reducă din motoare".
Probabil aria unde opiniile şefilor de mari companii diferă cel mai subtil e cea a raportului dintre viaţa profesională şi viaţa personală. N-am văzut nici aici, cum nici la alte capitole, vreo diferenţă majoră între managerii români şi cei străini, între antreprenori şi corporatişti ori între bărbaţi şi femei, ci doar între temperamente. Liliana Solomon, CEO al Vodafone România până în decembrie 2010, când a devenit director de operaţiuni pentru Europa în cadrul grupului Vodafone, spune: "Fii deschis la experienţe şi la a face efort: un job foarte interesant, dar foarte extenuant e dificil, dar e o experienţă pe care nu ţi-o ia nimeni", în timp ce Robert Popescu, şeful A&D Pharma, insistă: "Trăiţi-vă viaţa! Nu faceţi din carieră menirea voastră în viaţă! Trebuie să trăiţi cu intensitate şi alte lucruri". Unde mai toţi sunt de acord însă e ideea că, dacă un post de CEO nu poate fi niciodată unul "cu program de la ora 9 la 18" (Yorgos Ioannidis, ex-Romtelecom), atunci pasiunea şi plăcerea pentru ceea ce faci sunt esenţiale: "Dacă vă place ceea ce faceţi, continuaţi; dacă nu vă place, atunci schimbaţi-vă slujba" (Jean-François Fallacher, Orange).
Dacă ar fi să vedem elementele constante în mesajele acestor CEO cu experienţă, ele sunt îndemnul la învăţare permanentă, la dobândirea ştiinţei de a-i asculta şi înţelege pe ceilalţi, dar mai ales la a gândi pe termen lung. Termenii de "vizionar" şi "viziune" apar cel mai des, iar sfatul de a învăţa să anticipezi scenarii de viitor, să conturezi pentru tine şi echipa ta un obiectiv, o perspectivă cu bătaie lungă e rareori omis. Şi nu-i de mirare, pentru că având astfel de principii au reuşit ei înşişi, între altele, să traverseze cu bine epoca de criză: majoritatea celor invitaţi la MEET THE CEO au figurat în topurile anuale "Cei mai admiraţi 100 de manageri din România" pe care BUSINESS Magazin le realizează din 2010 încoace.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro