La rascruce de businessuri

Postat la 29 ianuarie 2007 171 afişări

Timpul este cel mai de pret bun pentru fiecare dintre noi. Laura Serban, un manager care pana la varsta de 30 de ani a lansat si a condus doua afaceri de succes, stie asta mai bine ca oricine. Deoarece o vorba veche spune ca in viata exista doar trei certitudini: nasterea, moartea si taxele, ea a introdus primul serviciu romanesc de plati electronice, pentru a face din plata facturilor o sarcina macar mai usoara daca nu si mai placuta. Primul brand autohton de plati electronice, Pay Store, in varsta de numai sase luni, poarta marca grupului RTC si a anuntat o crestere agresiva in urmatoarea perioada, avand potential sa devina lider de piata. Atuul din maneca RTC - Laura Serban, managerul care a dat nastere brandurilor vedeta ale grupului: Depozitul de Carte si Media si magazinele Diverta. \"Daca m-as uita inapoi la drumul pe care l-am parcurs, trebuie sa recunosc ca acesta a fost unul destul de abrupt, cu o ascendenta foarte agresiva. Insa daca nu mi se ofereau oportunitatile pe care le-am avut, sunt convinsa ca nu as fi reusit sa fac atat de multe intr-un timp atat de scurt\", spune ea. Acesta este si motivul pentru care biroul ei nu si-a schimbat codul postal timp de 6 ani si a ramas sediul RTC. Insa asta nu inseamna ca nu a fost loc de schimbari si provocari mari. Cel mai mare pas, si probabil cel mai dificil, l-a reprezentat momentul cand a ales sa paraseasca Depozitul de Carte pentru a prelua Mobishop, divizia de telecom a grupului, si de a o pregati pentru implementarea serviciului PayStore. \"Emotional mi-a fost destul de greu sa ma despart de Depozitul de Carte (DDC) si mai am momente in care mi-e dor de el\", spune ea. \"In comparatie cu Mobishop, care era deja mare si puternic cand l-am preluat eu, DDC-ul il desenam eu pe hartie la inceputuri si ii trasam obiective. Toti oamenii pe care i-am avut de la inceput la DDC, si langa care am crescut ca manager, au ramas pana am plecat si astfel am ramas linistita, pentru ca am lasat compania pe maini sigure. In plus, conducerea a preluat-o un om pe care l-am format de la inceput si de aceea simt ca mi-am lasat acolo o mica clona.\"La un an de la implicarea in acest business, Serban isi da seama ca decizia ei a fost inspirata, deoarece cursa catre pozitia de lider al acestei piete se anunta a fi una foarte stransa. Ceea ce face ca aceasta lupta sa fie una atat de importanta este potentialul imens al pietei de tranzactii financiare electronice. Cifrele vorbesc singure: in conditiile in care 400 de milioane de dolari reprezinta doar piata de incarcari electronice pentru serviciile preplatite de telefonie, intreaga piata de plati electronice ce cuprinde plata facturilor de utilitati, servicii preplatite precum accesul la internet, cablu TV etc., taxele catre stat si alte tranzactii financiare poate atinge sume interesante.Carti, jucarii si un managerPovestea ei incepe la fel cu cea a oricarui alt proaspat absolvent: cu un ziar, incercuind anunturile de angajare. \"La scurt timp dupa ce am terminat masterul, am dat intr-un ziar peste un anunt de angajare al RTC-ului. Era vorba despre un post de asistent marketing si dupa 3-4 interviuri m-au angajat sa gestionez gama lor de carte, care atunci insemna cateva zeci de titluri. Pe atunci RTC-ul avea retail propriu orientat spre segmentul small office/home office. Sansa mea a fost ca in scurt timp RTC-ul s-a orientat si inspre consumer goods, hotarandu-se sa-si extinda reteaua de produse cu carti, jucarii, muzica si asa mai departe. Si atunci, de la cele trei rafturi de carte pe care trebuia sa le gestionez pentru Office Net am ajuns la un adevarat concept, la zeci de rafturi de carte si a trebuit sa dezvolt tot ceea ce inseamna business de carte de la doi scriitori am ajuns la sute. In 2002, businessul s-a rupt de RTC, devenind o firma de distributie de carte de sine statatoare sub umbrela grupului. Principalul motiv pentru aparitia Depozitului de Carte a fost legat de numarul mare de magazine Diverta care impunea schimbarea sistemului de aprovizionare, si atunci cel mai logic a fost sa punem bazele unui depozit de distributie care in primul rand sa serveasca ca platforma pentru Diverta si eventual sa vanda si tertilor.\" Transpunerea acestui obiectiv intr-un plan de business si intr-un final in realitate a fost o sarcina dificila ce a presupus numeroase calatorii in Germania pentru a studia modele consacrate de retail de carte, iar conceptul de retail, de marketing si management au fost dezvoltate in paralel atat pentru Depozitul de Carte cat si pentru Diverta. \"Imi aduc aminte ca in 2002 eram la mare, in team-building la Mamaia. Stateam toti cu Octavian Radu si faceam ultimele corecturi pe business plan. Insa toata munca asidua a meritat, iar in cateva luni toate proiectele au devenit realitate\", spune ea.In scurt timp micul departament s-a dat de cateva ori peste cap si a crescut intr-un an cat altii in sapte, devenind lider al pietei de carte ca urmare a modelului profesionist de afaceri si a distributiei eficiente pe fundalul unei distributii haotice de carte. \"Businessul a crescut foarte mult in doar cativa ani; imi aduc aminte ca pe vremea cand m-am angajat eu aveam targetul de 100 de milioane de lei pe luna, adica vreo 2.000 de euro. In primavara anului trecut, cand am plecat de la DDC, acelasi target se apropia de 1 milion de euro. In timp ce ceilalti angrosisti de carte practicau un business pasiv, inchiriindu-si un spatiu, expunandu-si cartile si asteptand apoi ca potentialii clienti sa aleaga, noi am ales alt drum. Abordarea noastra a fost construita in jurul ideii de serviciu complet, noi mergeam la un client vanzandu-i un concept personalizat pentru spatiul pe care il detinea si clientii carora li se adresa. Practic, retailerul respectiv scapa de tot de grija business-ului de carte din magazinul sau, pe care il coordonam noi de la un capat la altul.\"Dupa ce conceptul Diverta a fost pus la punct, urmatorul pas a fost orientarea catre marile lanturi de retail, bifand pe rand colaborarile cu Carrefour, Cora, Kaufland, Metro si retele mari de librarii, in ciuda competitiei stranse. \"Situatia in piata de carte este oarecum paradoxala, pentru ca un distribuitor concureaza intotdeauna cu furnizorii sai. Noi stiam ca trebuie sa oferim produsele care se vand cat mai bine pentru a avea o rotatie cat mai mare, spre deosebire de o editura, care era multumita sa scoata orice produs din depozit si sa il plaseze pe rafturile magazinului. Cheia succesului nostru a constat in faptul ca nu ne permiteam sa le livram clientilor nostri un produs care sa nu se vanda, deoarece ne blocam dupa primul pas: neavand vanzari, nu mai primeam comenzi si bateam pasul pe loc.\"Tentatia Pay StoreDesi atasamentul ei fata de Divizia de Carte era foarte mare, tentatia unei noi provocari a fost mai puternica. \"Cand mi s-a propus sa preiau si sa redirectionez Mobishop-ul, am stat si m-am gandit destul de mult, mai ales ca businessul sau era total diferit si nu stiam foarte multe despre aceasta piata. Cand am ales sa accept aceasta oferta, nimeni din vechea echipa nu se astepta, insa provocarea a fost foarte mare si asta m-a motivat.\" Principalii competitori ai PayStore, Alphyra prin serviciul PayZone si Citibank prin serviciile EasyPayments si Unikasa, au avantajul vechimii pe piata si un oarecare avans in cursa ceea ce nu face decat sa intensifice concurenta pe ultima suta de metri. Laura Serban spune ca diferentele dintre serviciile celor trei jucatori nu sunt foarte mari, iar in curand vor deveni si mai mici. \"In principiu toti jucatorii ofera produse similare. Primul serviciu este cel de incarcare electronica, oferit si de PayZone. Daca este sa vorbim in cote de piata, PayStore este lider de piata pe acest segment. Un al doilea servciu care se afla pe ultima suta de metri si la noi si la PayZone, dar functional la Citibank este partea de plata a facturilor. Un al treilea serviciu ar fi acceptarea de card pe terminalele PayStore, fara a fi necesar ca acel retailer sa aiba un POS de la o banca. La acest capitol noi detinem avantajul fata de PayZone, deoarece am dezvoltat deja produsul in colaborare cu Banca Transilvania si suntem in faza de implementare la clientii nostri.\"In plus, noul business este suficient de diferit pentru Serban fata de cel pe care l-a condus timp de 5 ani pentru a nu o lasa sa se plictiseasca.\"In momentul acesta la PayStore, pe segmentul de reincarcare electronica, avem doi furnizori mari, dincolo erau 300. Acolo eram lideri de piata, aici suntem aspiranti la acest statut. In plus, aici suntem in situatia in care depindem foarte mult de operatorii de telefonie mobila, care pana in final ne fac ei in mare masura strategia.\"Laura Serban recunoaste ca fiecare victorie repurtata o bucura enorm. \"Imi aduc aminte cum confirmarea semnarii contractului cu Real Metro pentru DDC a venit intr-o zi cand eram la Frankfurt, la targul de carte, si desi asemenea targuri sunt extrem de obositoare, vestea acestei realizari mi-a facut ziua extrem de frumoasa. Si toate aceste succese, desi sunt business-related, eu le iau foarte personal.\"Fast life, fast carsLaura Serban contrazice ideea conform careia un manager eficient isi petrece intreaga viata intre birou si intalnirile de afaceri. Are un stil de viata extrem de activ si alege cat poate de des sa-si lase acasa uniforma de manager. \"Imi place sa plec des din Bucuresti daca nu am treaba. Daca as putea sa o tin tot intr-o calatorie continua, ar fi excelent. In general, doua vacante pe an sunt obligatorii. In principiu vara tot ce are mare, plaja si soare ma atrage, iar iarna schiul este de baza. Nu am lasat multe capitale nevizitate, dar daca este un loc care m-a impresionat foarte tare, acela este Dubaiul. Aveam o alta imagine despre aceasta tara, iar cand am ajuns acolo, am fost fascinata. Nu am asociat-o deloc cu o tara araba.\"O constanta a vietii Laurei Serban atat la munca cat si in restul timpului este nevoia de adrenalina si activitate intensa. \"Tin foarte mult la senzatia de oboseala fizica de dupa sport, care lipseste cu desavarsire din munca mea, si ma elibereaza de oboseala psihica de la sfarsitul unei zile de munca. Imi place foarte tare inotul, am facut doi ani de inot in facultate, si acum merg macar o data pe saptamana la piscina. In plus merg des la sala, cochetez cu tenisul de camp, iar vara ma dau cu rolele in Herastrau seara.\"O zi obisnuita contine in doze egale munca si relaxare. \"In mod normal, ziua de munca nu-mi ia mai mult de 10 ore, insa nu sunt prima la birou, pentru ca nu sunt o persoana matinala. Nu-mi place sa merg direct acasa dupa serviciu, pentru ca simt ca s-a terminat ziua si de aceea fac un ocol prin oras, la masa, la sala sau cu prietenii inainte de a ajunge acasa. Cand pregatim un proiect important insa, ziua de munca se prelungeste mult in noapte si nu mai am timp de nimic altceva.\"Ii place sofatul si conduce masina la fel cum isi conduce afacerile. \"BMW-ul e marca mea de suflet. Daca ar fi sa o schimb pe asta, probabil as alege tot un BMW mai puternic, desi prietenii nu imi recomanda asa ceva, fiindca si asa o exploatez din plin. Daca ar fi sa ma raportez la stilurile de condus, eu conduc ca un barbat, foarte agresiv, si imi place sa controlez foarte bine masina\", spune Laura. \"Nu imi place neaparat condusul pentru viteza, ci pentru calatoria in sine, pentru demaraj, implicarea in niste depasiri care au un oarecare grad de risc si iti dau o doza de adrenalina\", afirma Serban. Investitiile preferate? Bursa sau imobiliarele mai au de asteptat. Deocamdata plasamentele sale favorite sunt gazduite in dressing. \"Cred ca garderoba mea ajunge la o valoare interesanta. Cand am inceput sa-mi asigur casa, electrocasnicele si masina, am inceput sa ma intreb amuzata daca nu-mi pot asigura si hainele\", isi aminteste ea.1 milion de euro pe anIntrarea brandului Pay Store pe piata serviciilor financiare a fost una rapida si in forta. Pana acum compania a investit peste doua milioane de euro in implementarea sistemului si planuieste alte investitii in valoare de 1 milion de dolari pentru acest an. Sistemul de plati electronice al Mobishop este disponibil in 4.000 de puncte de retail din toata tara, de la comercianti independenti la retele internationale de magazine, urmand ca anul acesta numarul de locatii in care poate fi utilizat PayStore sa ajunga la 6.000.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
La,
rascruce,
de,
businessuri,
/lideri/la-rascruce-de-businessuri-4073485
4073485
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.