Status symbol

Postat la 25 septembrie 2006 207 afişări

Acum mai bine de un secol, statutul social al unui gentleman din perioada victoriana era dat de timpul pe care il aloca activitatilor de recreere - in contrast total cu zilele noastre, cand simbol al statutului social este o agenda cat mai incarcata. De-a lungul timpului, nu numai indivizii, ci popoare intregi si-au inventat si reinventat status simboluri. In Germania, de exemplu, status simbolul cel mai in voga este traiul sofisticat. Dupa anii de dupa razboi, cand la rang de status simboluri erau snitelul si valurile de bere sau calatoriile in toata lumea si masinile din Autohaus, ca indicatoare ale prosperitatii, germanii viseaza acum la petreceri exclusiviste cu caviar si delicatese. Decat sa cultive obsesia pentru mancare multa, remarcata chiar si de sociologi, germanii prefera acum sa cheltuie 1 miliard de dolari pe an pe homari din Marea Japoniei sau paine prajita pariziana, servite la o masa asezata in stil medieval. Evolutia culturii status simbolurilor arata cel mai bine nivelul de dezvoltare al unei societati. Statutul unei persoane poate fi privit din mai multe unghiuri, iar veniturile personale sunt doar unul dintre acestea. Un status symbol poate oglindi multe despre posesorul sau, iar oamenii de afaceri autohtoni nu fac exceptie: un tanar activ care alearga prin oras cu o masina decapotabila intre doua intalniri de afaceri, un broker imobiliar innebunit dupa ceasuri scumpe sau o femeie de afaceri prospera care cumpara un hotel de 5 stele din nostalgie.Tanarul care a facut cateva milioane de euro din vanzarea companiei de software IPDevel, Bogdan Putinica (29 de ani), are un singur pacat: cumpara masini sport de placere. \"Cu siguranta masina este un status symbol. Cand merg la o intalnire de business, toti se asteapta sa vin cu o limuzina, nu cu o masina decapotabila\", spune Putinica. El povesteste ca nu demult a facut un pariu cu un partener de afaceri. \"I-am promis ca il duc la aeroport in 15 minute si in schimb trebuie sa accepte sa-i trimit amenzile prin posta. Am ajuns la aeroport la timp si a prins avionul, dar inca astept amenzile.\"Cel mai recent capriciu al sau, un BMW Z4, cu care a atins 250 km/h pe drumul spre mare, a costat aproape 50.000 de euro, dar \"tinta personala\" este insa un Mercedes SL. \"Cred ca o sa mi-l cumpar in primavara si ma voi opri la acest model. Am preferat de-a lungul timpului sa imi cumpar masini sport. Dar, dupa ce te linistesti, ce poti sa iti mai iei? Avioane cu reactie?!\", glumeste Putinica. Nu poate spune despre Z4 ca este o carte de vizita, dar admite ca masina in care isi face aparitia vorbeste de la sine.Omul de afaceri care si-a vandut firma catre Adecco, o companie elvetiana aflata pe locul 265 in Top Fortune Global Index 500, a avut sange de antreprenor de mic. Prima masina a avut-o la 23 de ani, cand lucra pentru Reuters Romania, perioada pe care o califica drept foarte prospera. Castiga destul de multi bani si si-a luat un Cielo second-hand, care avea deja 90.000 km la bord. El isi aminteste ca acest model a fost si cea mai exploatata masina pe care a avut-o, pentru ca a batut cu ea toata tara, in lung si in lat. Dupa Cielo, a urmat nu o alta masina, ci Max, adica un cocker negru neastamparat, pe care si l-a dorit foarte mult si care acum are deja 9 ani. La jumatate de an dupa ce a fondat IPDevel, Putinica a dat Cielo pe o Honda Prelude alba, despre care spune cu mandrie ca era unul dintre putinele modele de pe strazile Bucurestiului. \"Era de doua ori mai puternica decat Cielo, avea o forma incredibila pentru ce rula pe atunci pe soselele din Romania si era foarte stilizata\", isi aminteste Bogdan.In 2003 si-a cumparat un Mercedes CLK, pe care o considera o masina puternica, dar prea mare si spune ca nu s-a inteles prea bine cu ea, drept urmare a vandut-o rapid. A urmat BMW-ul Z4, care este febletea lui Putinica si care se remarca de la distanta in parcarea companiei. Decapotabila, pentru ca \"e adevarat, orice baiat mare vrea o masina decapotabila\". \"Ce ma amuza este faptul ca singura masina cu care nu am avut probleme pana acum in Bucuresti este tocmai BMW-ul Z4, care desi e decapotabil si pare mai expus, nu a reprezentat o tentatie pentru nimeni. Probabil ca fiind asa putine masini de acest tip, amatorii de piese nu au ce sa faca cu ele si le lasa acolo unde le e locul\", rade fondatorul IPDevel. Ce si-ar mai putea dori un tanar milionar in euro? Paradoxal, ceva ce nu se cumpara: timp liber si liniste. \"Vreau sa calatoresc mult, sa ajung in locatii de care nu a auzit nimeni si sa stau acolo zile in sir\", spune Putinica. A fost deja in Maldive, pe un atol izolat accesibil doar cu hidroavionul, a facut scufundari si vrea sa revada multe alte plaje cu case albe pe care a fost candva. Ce face ca sa isi satisfaca micile placeri legate de calatorii? Isi ia cel putin 3 concedii pe an, de minim doua saptamani fiecare. Afaceri, placeri si pasiuniDaca o masina rapida \"spune\" ca proprietarul sau este o persoana dinamica, atunci ce semnificatie poate avea un iaht pentru un potential partener de afaceri?Bogdan Craiciu (31 de ani) a intrat in afaceri cu zece ani in urma, cand a deschis la Braila o firma de panotaj stradal. Afacerile sale au crescut, odata cu trecerea anilor, pana la 750.000 de euro in 2005, si estimeaza ca anul acesta cifra de afaceri a companiilor sale se va majora la 1 milion de euro. Este actionar la Media Set, o agentie de productie publicitara, la Link Set, o firma de panotaj stradal si la Set Events, care se ocupa cu organizarea de evenimente. Craiciu isi aminteste ca a venit in Bucuresti la facultate si a decis sa se stabileasca in Capitala, constient fiind ca aici se fac banii adevarati. \"Toate afacerile mele sunt legate de placeri si pasiuni\", povesteste tanarul antreprenor. \"Nu m-am straduit sa fac bani de dragul banilor. Imi doresc sa fac achizitii in domeniul personal conform cu varsta pe care o am. Prefer sa ma distrez cat timp sunt tanar. Imi doresc sa am suficienti bani cat sa imi permit sa cumpar toate lucrurile la care visez\", spune Craiciu, care marturiseste ca este pasionat de barci si masini sport. Cu un an si jumatate in urma si-a satisfacut unul dintre capriciile sale, achizitionand o barca cu motor, Sessa Islamorada 23, pe care a platit circa 70.000 de euro. \"Ma gandeam de mai mult timp sa imi cumpar o barca, dar in acel moment nu am putut rezista ofertei tentante pe care mi-a facut-o un dealer\", isi aminteste Craiciu, care spune ca achizitia a fost facuta din Romania. \"Barca are 7 metri si o cabina unde pot dormi 4 persoane. Este dotata cu un motor de 228 de cai putere, e relativ sportiva si atinge viteza de 35 de noduri pe ora (aprox. 65 km/h). Are dotari full option, canapele de piele, instalatie de sonorizare si echipament de navigatie\", descrie omul de afaceri modelul achizitionat. Chiar si vestimentatia pare aleasa pentru a se incadra in tendintele impuse de pasiunile sale sportive. Celebrele dungi marinaresti sunt prezente intr-un fel sau altul pe tricou, iar pantalonii sunt obligatoriu lejeri. \"Achizitiile pe care le-am facut au fost pentru placerea mea, a colegilor si a partenerilor mei de afaceri, pentru ca am plimbat cu barca foarte multi dintre oamenii cu care lucrez. Este adevarat ca obiectele sunt un simbol al statutului social, dar nu acesta este scopul pentru care le-am achizitionat\", mai explica Bogdan Craiciu.\"Cred ca pasiunea pentru barci o am in sange pentru ca m-am nascut aproape de apa la Braila. Dar s-a dezvoltat in momentul in care am inceput sa fac ceva bani\", povesteste Craiciu. \"Sunt foarte incantat pentru ca pot sa navighez cu ea si pe lacuri si pe mare. Am fost peste tot in tara cu barca mea. Cel mai mult am stat patru sau cinci zile pe barca, iar atunci am mancat, am dormit si m-am relaxat acolo\", spune Craiciu. Este un hobby costisitor? Managerul spune ca intretinerea il costa 3.500 de euro pe an. \"Primavara si toamna o tin la Snagov, iar vara o duc la mare.\"Cam in aceeasi perioada in care si-a achizitionat barca, Craiciu si-a mai indeplinit un vis. \"Mi-am dorit o masina sport. Initial am tot avut masini din clasa medie care se stricau foarte rapid si m-am saturat sa tot merg cu ele in service. Am ajuns la Porsche pentru ca imi ofera maximul din ceea ce imi doream\", explica el. Modelul Porsche Carrera cu un pret de 85.000 de euro are 328 CP, iar Craiciu isi aminteste ca a depasit chiar viteza de 300 km/h in Romania, pe Autostrada Soarelui. \"Masina o conduc zi de zi, la orice ora\", povesteste omul de afaceri. Barca de sapte metri si modelul Carrera satisfac doar pentru moment pasiunile managerului. Craiciu spune ca si-a propus ca in urmatorii doi ani sa le inlocuiasca, bineinteles, cu variante superioare. \"Visez la un Porsche Carrera Turbo si o barca ceva mai mare, de 10-12 metri\", spune Craiciu. Obiectele ar accesoriza complet si casa de la Snagov, pe care managerul a trecut-o pe lista de dorinte. Hobby-uri costisitoare, dar care fac toti banii, mai ales ca pasiunile oglindesc pana la urma stilul de viata. Ce spun insa status simbolurile despre el? Este o persoana foarte activa, iute si are o pasiune pentru viata si pentru placeri rapide. Mai mult decat un status symbolUn status simbol poate insemna insa mai mult decat un capriciu de moment satisfacut intr-o perioada prospera. Pentru Carmen Adamescu, presedintele si proprietarul, alaturi de sotul sau, al magazinului Unirea Shopping Center din Bucuresti, achizitia hotelului Rex din Mamaia a reprezentat o implinire a unui vis mai vechi. \"Cum de se vinde un asa hotel?\", se intreba Carmen Adamescu in mai, cand a aflat ca hotelul Rex este pus la bataie de proprietari. Fiul ei, Rani, care obisnuia sa-si inchirieze pe toata durata verii un apartament intreg la Rex, a anuntat-o ca hotelul este scos la vanzare si ca este, de fapt, \"pe piata\" de mai multa vreme. Doua saptamani mai tarziu, dupa nopti intregi in care s-a gandit daca sa il cumpere sau nu, presedintele Unirea Shopping Center platea 10 milioane de euro pe cel mai mare hotel de cinci stele de pe litoralul romanesc. Din nostalgie. \"Au fost doua saptamani de indelungi framantari. Avand in vedere cate proiecte avem, nu stiam daca mai suntem capabili sa administram si un hotel\", povesteste Carmen Adamescu, care, impreuna cu sotul ei, Dan Adamescu, controleaza prin firma Nova Trade complexul comercial Unirea Shopping Center si compania de asigurari Astra-Uniqa. Compania de asigurari a sotilor Adamescu a inregistrat in prima jumatate a anului prime brute subscrise de circa 52 de milioane de euro si o pierdere de circa 0,6 milioane de euro.Carmen Adamescu spune ca hotelul Rex a insemnat o achizitie de suflet, pentru ca il frecventa inca din vremea studentiei, dar sotul sau era destul de sceptic in privinta unei posibile achizitii. \"Dupa doua saptamani mi-am spus: acest hotel TREBUIE cumparat!\", afirma Adamescu. Si l-a cumparat. \"A fost o mare bucurie, ca o nostalgie pe care mi-am implinit-o\", spune ea. Negocierile cu fostul proprietar al Rex, Viorel Paunescu, au durat mai bine de doua luni, dar acesta, impreuna cu ceilalti actionari, au luat hotararea de a vinde. Hotelul Rex a avut in 2005 o cifra de afaceri de circa 1,7 milioane de euro si un profit de putin peste 100.000 de euro, afirma Carmen Adamescu. Noua proprietate a sotilor Adamescu are 11.000 mp construiti si o suprafata de 10.000 mp de teren. Amplasat la 30 de metri de plaja, este cel mai mare hotel de cinci stele de pe litoral. Hotelul Rex a fost construit de Caile Ferate Romane in 1937, iar dupa 1990 a fost in proprietatea companiei de stat Mamaia SA, care a intrat in 1997 in asociere cu firmele fratilor Paunescu in firma Rex Mamaia SA.\"Dupa prima vizita la Mamaia, am reintrat in atmosfera de la mare, care imi era atat de draga. M-am inteles bine cu domnul Paunescu si am avut si concurenta: un fond de investitii. Dar am fost mai convingatoare\", spune Carmen Adamescu. Vestea ca negocierile s-au incheiat a primit-o chiar de la Viorel Paunescu, care i-a spus: \"Doamna, m-ati stresat saptamanile acestea: sunt decis sa vi-l dau dumneavoastra\". Pe 10 august s-au semnat actele, iar Carmen Adamescu a preluat un hotel de lux, cu tot cu clientela selecta, dar si cu datorii. \"A doua zi m-am instalat la mare. Hotelul nu se afla acum la capacitatea lui reala, si eu stiu ca are un mare potential. Asa ca m-am pus pe treaba, mai ales ca mi l-am dorit atat de mult. Am luat cu mine un bucatar-sef din Unirea si seful cafenelelor si am inceput sa facem primele schimbari in restaurantul hotelului. Nu e vreme de pierdut. Pana incepe renovarea cladirii vreau sa schimb deja meniul\", detaliaza Adamescu planurile legate de Rex. Dupa ce a avut de convins un sot care sustinea ca un hotel la mare nu renteaza, noua proprietara de la Rex a inceput sa bifeze in \"to do list\": a numit un nou director general, adica Elena Bulacu, a demarat lucrarile la un nou centru de infrumusetare, un spa, si schitarea unei zone de entertainment, poate chiar un cazinou. Obiectivul lui Carmen Adamescu este ca hotelul sa fie in circuitele turistice si iarna. \"Nu astept primavara. Hotelul acesta trebuie sa produca bani chiar iarna aceasta. Si vizez un grad de ocupare de 50%\", spune ea. Daca e multumita de ce si-a cumparat? \"Negocierile au mers extrem de rapid. Eu am imprimat ritmul. Sotul meu spunea ca poate ar fi fost mai bine sa dureze mai mult, dar eu cred ca l-am cumparat exact cand trebuie. Despre pret - nu as fi dat mai mult de 10 milioane de euro\", conchide Carmen Adamescu. \"Masina este ca un costum\"Peter Imre (44 ani), director corporate affairs al companiei Philip Morris, afirma, fara nici un moment de ezitare, ca marea pasiune a vietii sale sunt masinile. Dupa care priveste cu mandrie la cea mai noua achizitie, modelul Mercedes SL 55 AMG, cu un pret de peste 200.000 de euro in varianta full-option. \"Masina are tot ce iti poti dori. Este frumoasa, eleganta, confortabila, sportiva, capricioasa\", povesteste managerul. Imre spune ca fiecare detaliu este personalizat, pentru ca a fost ales de el personal. \"Masina este ca un costum, totul este realizat la comanda. Cunosc exact ceea ce vreau de la o masina, iar aceasta a fost comandata piesa cu piesa\", spune managerul. \"Motorul a fost ansamblat manual, volanul este realizat pe masura mainilor mele, scaunele au fost proiectate dupa dimensiunile mele\", detaliaza Imre. Bijuteria pe roti a lui Imre dispune de un motor V8 de 5,5 litri supraalimentat de 520 CP, care face ca SL55 AMG sa fie mai mult decat rapid. Acceleratia e impresionanta, masina ajungand la 100 km/h in doar 4,5 secunde. Omul de afaceri isi aminteste ca viteza maxima pe care a atins-o cu bolidul a fost de 300 de kilometri pe ora. Detaliile estetice sunt la fel de impresionante ca si abilitatile tehnice. Designul masinii este indraznet dar totusi clasic si este imposibil sa treaca neobservata datorita culorii rosii a exteriorului. Indiferent daca are hard-top-ul la locul lui sau e decapotata, linia roadster-ului inspira putere si clasa, spune Imre.Interiorul cuprinde elemente din fibra de carbon, praguri cu logo AMG, scaune sport AMG rosii si pedale argintii. Airbag-uri, bordul AMG, instalatie de climatizare cu filtru de praf sau telecomanda pentru plafon sunt doar cateva dintre dotarile standard cu care vine echipat modelul ales de Imre. El povesteste ca a fost personal la fabrica Mercedes din Germania pentru a-si aduce masina in tara si zambeste cand este intrebat cum s-a simtit prima data cand a condus SL-ul. \"Fiecare clipa petrecuta cu ea este o placere\", rezuma managerul experienta.Omul de afaceri marturiseste ca este un mare pasionat de Mercedes si spune ca de-a lungul vietii a avut mai multe modele. \"Prima masina mi-am cumparat-o tarziu, la 35 de ani, si era tot un Mercedes\", spune Imre. Din pacate, cuvintele redau cu greu sunetul (un sunet viril, puternic si metalic, specific motoarelor cu compresor) pe care il scoate un motor de 520 CP nervos, dar temperat de Imre, a carui experienta in ale sofatului a inceput de la 12 ani. \"Carnetul mi l-am luat la 17 ani, pentru ca am primit o derogare. Masina este foarte capricioasa, daca nu stii sa o conduci, pentru ca poate fi foarte dificil de stapanit. Trebuie sa fii foarte constient de ceea ce poti conduce\", spune Imre inainte de a demara in tromba. Persoana si obiectele trebuie sa se armonizezeStatus symbol-ul care il caracterizeaza pe Eduard Uzunov, fondatorul companiei imobiliare Regatta, este ceasul Longines de aur pe care il poarta cu discretie. Toate micile sale capricii de-a lungul timpului au urmarit doua obiective principale - placerea personala si un eventual avantaj in afaceri, spune Uzunov. \"Altfel vorbesti, spre exemplu, cu o anumita marca de ceas la mana. Iar in domeniul nostru de activitate, al serviciilor, asemenea detalii conteaza. Persoana si obiectele trebuie intotdeauna sa se armonizeze. Imaginea de ansamblu trebuie sa fie de succes, altfel nu ai credibilitate. Este ca si cum ai intreba \"considerati cartea de vizita necesara in mediul de afaceri din ziua de azi?\", se intreaba retoric Uzunov. Cat despre marcile preferate, pentru fondatorul Regatta, Longines reprezinta prima alegere. \"In ceea ce priveste primul status symbol pe care mi l-am luat, acesta a fost un Longines Dolce Vita care la vremea aceea era aproximativ 1.000 de dolari. Desigur, inca il mai am. Am pastrat toate \'capriciile\' caci ele reprezinta etape din dezvoltarea mea. Mai tarziu mi-am luat un Longines mai special, din aur, apoi un Cartier si altele. Toate au venit odata cu cresterea afacerii\", povesteste Eduard Uzunov. El isi aminteste cum si-a inceput afacerea in domeniul intermedierilor de pe piata imobiliara - cu o garsoniera din Militari, cumparata in urma cu 15 ani cu 2.800 de dolari, renovata si vanduta ulterior cu 4.200 de dolari. \"Ca si cresterea unei companii, totul trebuie dezvoltat pas cu pas. O crestere necontrolata te poate da foarte curand inapoi. In perioada de inceput a afacerii mele cheltuiam doar 10% din ce castigam\", isi aminteste Uzunov. La numai cativa ani de la infiintarea companiei, si tranzactiile incheiate de Uzunov au luat amploare. \"Imi amintesc ca prima tranzactie de anvergura pe care am realizat-o a fost intermedierea inchirierii de catre compania petroliera LukOil a unui imobil in zona Herastrau. Pentru noi rezultatul a fost de mai multe zeci de mii de dolari\", mai spune Uzunov. Printre proiectele finalizate de Uzunov se numara si inchirierea complexului comercial City Mall. In consecinta, \"acum ma gandesc la un Vacheron Constantin\", mai spune proprietarul Regatta. Oricum s-ar numi obiectele clasificate drept status simboluri, motivatia oamenilor de afaceri de a le cumpara rezida in nevoi simple: marcarea trecerii de un anumit prag al veniturilor, implinirea unor aspiratii vechi sau diferentierea de ceilalti. Ajungand sa-i reprezinte, status simbolurile produc la randul lor bani pentru oamenii de afaceri, pentru ca inseamna reputatie, capital de imagine si branding personal. Pana la urma, nu degeaba spunea Milton Friedman, economistul care a inventat conceptul de monetarism, ca orice poate fi transformat in bani. Cati bani valoreaza fiecare nu tine insa de simpla existenta a lor, ci de modul in care sunt folositi.Status symbol ca reperNotiunea de status symbol a fost definita pentru prima oara in cartea lui Vance Packard - \"The Status Seekers\" -, publicata in 1959 si reeditata ulterior. Packard enumera zece factori care contribuie la schimbarea continua a structurii societatii si implicit a culturii status simbolurilor contemporane, printre care cresterea veniturilor individuale, schimbarea masiva a aptitudinilor vocationale necesare economiei sau cresterea timpului liber disponibil care a insotit cresterea productivitatii. Concluzia sa este ca o societate stratificata, rigida, realizata implicit prin status simbolurile materiale, este de preferat unei structuri sociale cu tendinte de egalitarism.Elefantul albIn cultura din Myanmar, elefantul alb a fost considerat intotdeauna sacru, dar si inutil si pretentios. Cu toate acestea, oamenii nu aveau voie sa il neglijeze sau sa il abandoneze. De aceea, termenul s-a inradacinat pentru toate posesiunile de valoare mare, cu costuri mari de intretinere, dar care nu sunt neaparat folositoare. In vremuri de demult, se zice ca un elefant alb daruit dusmanului il putea ruina pe acesta. In mod ironic, pe de alta parte, in Tibet, Thailanda sau Cambodgia, se spune ca daca o sa vezi un elefant alb, iti poarta noroc, mai ales ca elefantii a caror culoare se apropie de alb sunt cu adevarati foarte rari. Metafora a devenit populara in Statele Unite ale Americii dupa ce managerul New York Giants, John McGraw, a spus ca omul de afaceri Benjamin Shibe \"si-a cumparat un elefant alb\" cand a achizitionat echipa de baseball Philadelphia Athletics in 1901. Expresia a fost extrapolata cu umor si catre obiectele din vremurile noastre, care nu au o utilizare importanta, dar pe care oamenii si le doresc ca o recunoastere a clasei lor sociale.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Status,
symbol
/lideri/status-symbol-4073310
4073310
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.