Cu ce rigla poate fi masurata distanta rate card-net
Despre autoreglementare in publicitate se vorbeste in Europa inca de pe vremea cand Ilie Moromete citea gazeta in poiana lui Iocan - adica de mai bine de 60 de ani. In Romania, termenul a inceput sa circule mai intens in ultimul an, dar numai intr-un cerc restrans de publicitari. Pentru restul, termenul zace in aceeasi nebuloasa ca pe vremea Morometilor.
Despre autoreglementare in publicitate se vorbeste in Europa inca de pe vremea cand Ilie Moromete citea gazeta in poiana lui Iocan - adica de mai bine de 60 de ani. In
"Este important ca investitiile in reclama sa fie masurate cu aceeasi rigla," spunea in vara anului trecut Liviu Burlacu, secretar general al Biroului de Audit al Tirajelor din Ungaria, intr-o prezentare sustinuta la evenimentul ARBOmedia Annual (re)Source. In discursul lui Burlacu despre investitiile nete in media ungare era frecvent pomenit cuvantul "autoreglementare". In contextul dat, autoreglementarea industriei implica participarea fiecarui actor la realizarea unui studiu pentru a determina nivelul net al pietei, "pentru ca e nevoie de asa ceva", spunea acesta.
Din acest punct de vedere, piata ungara este cu mult inaintea celei autohtone - actorii pietei romanesti neavand nici in prezent un mecanism de asigurare a transparentei bugetelor (si nici nu se configureaza unul in viitorul apropiat). Burlacu este un sustinator al profesionalizarii pietei: a contribuit si la infiintarea in
Insa determinarea volumului net de reclama reprezinta numai o mica parte din ceea ce profesionistii numesc autoreglementare in publicitate. Alte demersuri specifice acestui proces ar fi publicitatea onesta (comunicarea proprietatilor reale ale produsului in reclame), concurenta loiala, respectarea parerilor consumatorilor si a organizatiilor de lobby, protectia minorilor etc. Cel mai recent exemplu de autoreglementare in domeniu poate fi considerat gestul producatorilor europeni de bauturi racoritoare (UNESDA) de acum doua saptamani, cand au anuntat ca vor stopa publicitatea orientata catre copiii cu varste sub 12 ani.
Primele masuri in acest sens vor fi inlaturarea automatelor de bauturi racoritoare din scolile primare, iar Coca-Cola si Pepsi au spus ca vor inceta sa mai difuzeze reclame in timpul programelor de televiziune destinate copiilor. Gestul producatorilor nu este insa intamplator: recent, un grop de lobby care apara interesele consumatorilor de radio si televiziune la nivel european (EURALVA) a cerut Comisiei Europene sa inaspreasca regulile privind inserarea produselor in emisiuni (product placement) si publicitatea pentru copii.
Daca oficialii europeni vor apleca urechea la actiuni de lobby precum celei expuse anterior si vor transforma in lege pretentiile consumatorilor, atunci ceea ce acum este calificat drept un gest de autoreglementare, in viitor acesta ar putea reprezenta un act de reglementare. Dar diferenta dintre cele doua fenomene nu trebuie cautata numai in litera legii, ci si in eficienta si costuri. "Legile sunt mai putin eficiente la nivel de detaliu.
Actioneaza lent si sunt greu de inteles pentru consumatorii de rand. In plus, sunt prea scumpe pentru ei ca sa si le permita. Asadar, protectia pe care legile o dau in teorie nu se aplica repede in practica", spun reprezentantii organizatiei European Advertising Standards Alliance (EASA), singura voce a industriei de publicitate europene in probleme de autoreglementare. "Autoreglementarea implica rezolvarea rapida, eficienta si fara costuri a plangerilor."
Sa luam un exemplu: un consumator se simte lezat de o reclama si, pentru a-si solutiona plangerea, recurge la justitie - un proces lung, anevoios, costisitor si, poate, fara rezultat (cazul reglementarii). A doua optiune este sa sesizeze organismul abilitat sa rezolve astfel de cazuri - Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) -, sa depuna o plangere, ce va fi luata in discutie si solutionata, daca solicitarea este intemeiata. RAC este o organizatie profesionala (1999), cu scopul declarat de a sprijini dezvoltarea in Romania a unui mediu de afaceri "decent si onest", potrivit Codului de Practica in Publicitate pe care l-a elaborat.
Din 2005, RAC a devenit membru al EASA - moment in care discutiile asupra profesionalizarii breslei s-au intensificat. Suficient pentru a da un verdict pozitiv procesului de autoreglementare din
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro