Marketingul din inima, gura si minte

Postat la 03 martie 2006 2 afişări

Neamurile arabe au un salut teribil care m-a fascinat intotdeauna: mana dusa la inima, la gura si la frunte, insotita de o usoara si demna plecaciune. Ce-i in inima, e si in minte, iar tot acelasi lucru il vorbeste si gura.

Neamurile arabe au un salut teribil care m-a fascinat intotdeauna: mana dusa la inima, la gura si la frunte, insotita de o usoara si demna plecaciune. Ce-i in inima, e si in minte, iar tot acelasi lucru il vorbeste si gura. Mirajul simbolului nu ma impiedica totusi sa inteleg ca acest "balet gestual" a fost inventat ca o garantie suprema pentru ceea ce se afirma oral. Si ca el vine dintr-o neincredere pamanteasca fata de vorba volant.

 

In engleza i se spune "word-of-mouth". "Cuvantul din gura", adica. In fapt, el se refera la modalitatea de transmitere "din gura in gura" a informatiei. Depasindu-si spectaculos conditia, in business-ul de comunicare, "word-of-mouth" e una dintre cele mai eficiente, dar si cel mai greu de cuantificat tehnici de marketing. Aceeasi strategie aplicata pe Internet se intituleaza viral marketing tocmai din cauza vitezei incredibile de transmitere a vestilor. Singura diferenta dintre raspandirea unei informatii si a unui virus pe Internet ar fi ca nimeni nu doreste sa opreasca informatia. Ea ne parvine de la prieteni si colegi de serviciu, care nu uita niciodata sa ne trimita un e-mail atunci cand primesc o gluma buna, cand Dalai Lama a scris mesajul pentru noul an sau cand afla, dintr-o sursa sigura, ultima barfa la o cafea.

 

Exista companii cu o notorietate de netagaduit pe piata care isi vand de cand se stiu produsele cosmetice folosind doar "word-of-mouth" si "batutul din poarta-n poarta". Si fiti sinceri, intre un testimonial pentru un produs X, profesionist regizat intr-o tara occidentala si difuzat pe micul ecran si un produs Y testat pe pielea  unei bune cunostinte, sunteti siguri ca intotdeauna ati alege produsul sofisticat mediatizat?

 

Teasing-ul inaintea anumitor campanii se construieste de asemenea bazandu-se pe zvonistica intretinuta in jurul unui eveniment ascuns, pentru scurt timp, cu strasnicie. Imi revine chiar acum in memorie o campanie care a fiert, vreme de mai multe saptamani, intreaga presa si show-biz-ul. "Ce le innebuneste pe femei?", teasing-ul pentru lansarea Axe pe piata, ne urmarea cu inversunare, cu atat mai mult cu cat tema de gandire lansata lasa imaginatia sa zburde in voie, pe imas. In realitate insa, goana dupa ultimele zvonuri era chiar mai interesanta decat misterul in sine. Si pe acest tip de psihologie a consumatorului s-au bazat chiar initiatorii proiectului.

 

Daca word-of-mouth marketing e de mult timp celebru, marketing-ul din inima, minte si gura nu s-a inventat inca. Pentru ca la inceput a fost singur cuvantul si, la sfarsit, va fi tot el. Salamalecum!

 

Mihaela Nicola este matematician, Consultant Relatii Publice la Ogilvy Romania si lector universitar la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice "David Ogilvy".

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Marketingul din inima,
gura si minte
/media-marketing/marketingul-din-inima-gura-si-minte-977669
977669
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.