Dupa Acasa TV, lansat acum 11 ani, PRO TV a continuat investitiile in canalele de nisa si, cinci ani mai tarziu, a gasit un nou segment care promitea: cinefilii. Acum, Pro Cinema este lider de audienta pe nisa canalelor de film.
“La momentul aparitiei Pro Cinema, acum cinci ani, pe piata nu erau foarte multe canale dedicate exclusiv cinema-ului”, spune Lucia Romaniuc, directorul executiv al Pro Cinema. La acel moment, existau HBO, AXN, insa acestea aveau un format importat. “Pro Cinema s-a dorit a fi primul post de televiziune cu un format romanesc, dedicat filmelor, serialelor, dar si documentarelor legate de profilul canalului”, adauga Romaniuc. Ideea unui canal de televiziune dedicat filmelor si serialelor a aparut ca o dezvoltare fireasca a grupului de posturi tv din cadrul PRO TV S.A., dupa ce piata confirmase deja ca nisele pot fi surse foarte bune de castig.
Astfel, conceptul Pro Cinema a fost discutat si cercetat in 2003 si s-a concretizat incepand cu 19 aprilie 2004. “Exista o baza de programe care poate hrani si un canal de cinema datorita pachetelor care contin genuri variate de programe, achizitionate de la distribuitorii de filme si seriale”, subliniaza directorul executiv al Pro Cinema.
Investitia in lansarea canalului a fost una “foarte importanta”, dupa cum spun reprezentantii sai, insa a beneficiat din plin de faptul ca era o parte a PRO TV si a avut in spate un brand puternic cu care sa se asocieze si un know-how care deja fusese confirmat. “Desigur ca apartenenta la un grup atat de puternic si faptul ca resursele umane deja profesionalizate au provenit din interior ne-au influentat in sens pozitiv bugetul de lansare”, completeaza Lucia Romaniuc.
Primul an a fost unul de asezare si pozitionare pe piata, dar mai ales de “asezare in mintea si pe telecomanda telespectatorilor”. Consolidarea brandului a venit odata cu campanii precum “Filmul de 10”, “CineTePrinde” (care l-a adus in fata telespectatorilor pe Cristian Tudor Popescu, in calitate de critic de film), “Comedia in esenta tare”, dar si campanii precum “Fata de 10”. “Acestea sunt, de fapt, si elementele care diferentiaza Pro Cinema de alte posturi similare, care nu s-au axat atat de mult pe specificitatile publicului roman”, precizeaza Romaniuc.
Initial, asteptarile au fost moderate, mai ales ca paleta de programe era restransa la genul film si serial. In timp insa s-a dovedit ca alegerea de a deschide un canal destinat cinefililor, bazat pe o structura si o strategie adaptate publicului din Romania a fost una inteleapta. De altfel, exemple similare mai sunt in piata, de la canalele destinate publicului feminin la cele de stiri sau pentru copii.
Postul a inceput sa intre pe profit la finalul anului trei de existenta, insa din momentul lansarii a fost lider absolut pe piata posturilor de film din Romania. Astfel, potrivit datelor furnizate de GfK Romania si TNS AGB International, in perioada aprilie 2004 - martie 2009, Pro Cinema si-a adjudecat o cota de piata de 53% din nisa canalelor de film. In 2008, in prime time, pe publicul tinta cu varsta cuprinsa intre 18 si 49 de ani, din mediul urban, a avut o cota de piata de 1,8%, comparativ cu AXN (0,8%), Hallmark (0,9%), MGM (0,2%) si Movies24, cu o cota de piata de 0,1%.
Cel mai urmarit film de pe intreaga piata a posturilor de profil a fost filmul de actiune “Protectorul 2” (“Police Story 2”), difuzat de Pro Cinema in luna ianuarie a anului trecut. “Protectorul” a inregistrat 2,6 puncte de rating si o cota de piata de 8,4%. Aceste rezultate au plasat Pro Cinema pe locul 3 pe intreaga piata de televiziune, inaintea unor posturi generaliste precum Antena 1 si Prima TV. Pro Cinema face parte din compania Pro TV S.A., care mai detine posturile de televiziune Pro TV, Acasa, Pro TV International, Sport.ro si MTV Romania.
In anul 2008, in intervalul de maxima audienta cuprins intre orele 19.00 – 23:00, pe publicul comercial urban cu varste cuprinse intre 18 si 49 de ani, audienta medie a tuturor canalelor reunite sub umbrela Pro TV S.A. a fost de 10,8 puncte de rating si 32,6% cota de piata. Toate canalele, reunite in compania Pro TV S.A., au inregistrat anul trecut un profit operational (EBITDA) de 111,78 mil. dolari, in crestere cu 20% fata de 2007. Cifra de afaceri a companiei a urcat cu 27,5%, pana la 274,62 mil. dolari.