Angajaţii sunt importanţi pentru o companie atâta timp cât firma are rezultate şi acţionarii sunt mulţumiţi sau până când nu îmbătrânesc

Autor: Cristian Hostiuc Postat la 07 mai 2024 4579 afişări

Angajaţii sunt importanţi pentru o companie atâta timp cât firma are rezultate şi acţionarii sunt mulţumiţi sau până când nu îmbătrânesc

Toţi liderii de companii – CEO, CFO, directorii de HR – spun public, de câte ori au posibilitatea, că pentru ei, pentru companie, angajaţii sunt resursa cea mai importantă: fără angajaţi nu ar fi unde sunt, fără angajaţi companiile nu ar putea să existe etc.

Aceasta este o propoziţie de marketing corectă care face parte din arsenalul de promovare al unei companii care vrea să arate public că îi pasă de angajaţi, că are nevoie de ei, că fără ei nu pot fi obţinute rezultatele companiei. Dar toate aceste lucruri sunt bune atâta timp cât piaţa este favorabilă companiei, atâta timp cât firma are rezultate, atâta timp cât acţionarii sunt mulţumiţi.

Când vremurile se schimbă, când rezultatele nu mai sunt conform aşteptărilor, iar acţionarii încep să pună întrebări, directorii trec de cealaltă parte a baricadei şi încep să facă planuri de restructurare cât mai repede pentru că nu au prea mult timp la dispoziţie. Până să raporteze noile rezultate, mai proaste decât aşteptările, trebuie să aibă pe masă planul de redresare care să convingă acţionarii. Uitaţi-vă ce a făcut Elon Musk acum două săptămâni când a trebuit să raporteze scăderea profitului cu 50%, dar în acelaşi timp a anunţat că dă afară un întreg departament de marketing, pe care tocmai îl formase, din cauza rezultatelor slabe pe partea de vânzare. 

Pe lângă acest lucru, Elon Musk a anunţat că va accelera scoaterea unor modele Tesla mai ieftine cu care să câştige o piaţă mai largă. Imediat, acţiunile au crescut cu peste 10% la bursă, acţionarii fiind mulţumiţi de ceea ce au auzit. Angajaţii sunt importanţi atâta timp cât rezultatele financiare sunt în parametri, sau atâta timp cât valoarea acţiunilor companiei creşte pe bursă. Când lucrurile sunt altfel, angajaţii plătesc imediat, nemaifiind atât de importanţi pentru acea companie.

Astfel de lucruri se întâmplă continuu, aproape în toate companiile. Unele planuri de restructurare sunt făcute publice, altele nu. Fiecare companie, fiecare lider încearcă să menţinaă reputaţia firmei, de exemplu ca cel mai bun angajator, că tot sunt la modă astfel de diplome. La conferinţa ZF HR Trends 2024, Bogdan Badea, CEO eJobs, a spus: „Unele industrii merg foarte bine, unele reduc din turaţie. Uneori sunt concedieri silenţioase, nu vedem atâta PR ca la Google sau Facebook când se fac concedieri, dar asta nu înseamnă că nu se întâmplă. Vedem o temperare a pieţei, a început la finalul anului trecut, iar începutul anului este tot în această zonă”.

La Bucureşti sau în alte oraşe din ţară, sunt multinaţionale care au încetat recrutările sau care deja au început să facă restructurări în linişte pentru a nu atrage atenţia. Alte multinaţionale mai pragmatice încep să restructureze poziţiile cu salarii mai mari şi apoi încep să angajeze pe salarii mai mici. Odată ce ai ajuns la o anumită vârstă, devii vulnerabil, atât din perspectiva numărului de ani, cât şi din perspectiva salariului mare. Fiecare companie ar vrea sânge proaspăt, la un cost mai redus. Directorii sunt presaţi să facă restructurări pentru că altfel şi-ar pierde ei jobul prima dată. Companiile se confruntă acum cu schimbări mult mai rapide decât în deceniile trecute, aşa că fiecare încearcă să facă faţă vremurilor. Când sunt pe val, totul este bine, se fac angajări, salariile cresc, angajaţii sunt cei mai importanţi etc. Când piaţa se schimbă, angajaţii sunt primii care trebuie să plătească, înainte să fie schimbaţi directorii de top. Totul este o chestie de cifre, nu este nimic personal.  

(cristian.hostiuc@zf.ro)

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.