Angela Galeţa, Director Fundaţia Vodafone România: Rolul inovaţiei în CSR
Dintotdeauna am susţinut proiecte inovatoare, unele extrem de dificile, dar cu potenţial de a aduce schimbări majore şi cu oportunităţi de extindere. Urmărim să punem tehnologia în slujba binelui. Astfel, încă din 2012, am iniţiat programul Connecting for Good, sub umbrela căruia am folosit tehnologia pentru proiecte care au asigurat acces la servicii medicale (soluţii de telemedicină în mediul rural, soluţii pentru copii insulinodependenţi, call centerul Peditel), care au ajutat vârstnicii (Telefonul Vârstnicului) sau persoanele cu dizabilităţi. Am lansat prima soluţie de telemedicină din România în colaborare cu SMURD, ceea ce a permis legătura permanentă între ambulanţă şi Unitatea de Primiri Urgenţe din spital. Am creat prima soluţie de telemedicină într-o secţie de neonatologie, la spitalul Marie Curie din Bucureşti, pe care am extins-o, iar în prezent este utilizată în 20 de secţii de neonatologie din toată ţara. Avantajele unei astfel de soluţii de telemedicină sunt multiple. Spre exemplu, facilitează luarea celei mai bune decizii medicale pentru pacient şi un diagnostic corect, prin acces la o a doua opinie. Alteori, inovaţia a însemnat să mergem în zone neglijate din ţară, în care nimeni nu se aventurase până atunci (investiţie în mediul rural) sau să contribuim la schimbarea de percepţii asupra unor subiecte sensibile, precum donarea de sânge sau violenţa domestică.
România se află pe primele locuri în Europa în ceea ce priveşte violenţa domestică şi cea de gen, de aceea Fundaţia Vodafone a dezvoltat aplicaţia Bright Sky, lansată în mai 2020, care constituie o unealtă foarte utilă pentru toate persoanele care se confruntă cu abuzuri şi pentru apropiaţii acestora. În cei patru ani de existenţă, numărul de utilizatori de Bright Sky RO (web şi aplicaţie) a depăşit 100.000, din care peste 13.000 de utilizatori unici activi.
Desigur, toate demersurile pe care le facem pentru comunităţi reprezintă crezul nostru de a nu lăsa pe nimeni în urmă.
Unul dintre programele noastre de educaţie este Şcoala din viitor, prin care promovăm învăţarea cu ajutorul tehnologiei şi transformăm actul de educaţie într-o experienţă plăcută, adaptată nevoilor şi dorinţelor actuale ale elevilor. Şcoala din viitor înseamnă o platformă gratuită, cu peste 120 de lecţii, care ajută la dezvoltarea competenţelor digitale pentru copii cu vârsta între 6 şi 16 ani (şcoala primară şi gimnaziu), dar şi traininguri pentru profesori, competiţii locale şi naţionale pentru elevi. Suntem deja în al treilea an de program şi tocmai am lansat conţinut educaţional nou, transdisciplinar (patru module a câte 12 lecţii fiecare: Mediu şi ecologie, Inteligenţa digitală, Robotică, Pregătiţi pentru viitor). Peste 1.000 de profesori şi peste 20.000 de copii folosesc platforma noastră, anual, pentru că programul a fost astfel gândit încât să poată fi replicat în cât mai multe şcoli, prin intermediul ONG-urilor şi instituţiilor partenere.
Este important să nu facem inovaţie de dragul inovaţiei, ci doar dacă proiectul o cere. Uneori e suficient să mergi pe cărări desţelenite de alţii pentru că nevoia e atât de mare, iar pentru a se produce o schimbare e nevoie de implicarea mai multor entităţi pe termen lung. Este important să ne uităm în primul şi în primul rând la nevoile identificate şi dacă soluţia propusă este cea mai bună pentru rezolvarea problemei. E cumva aceeaşi abordare ca atunci când tratăm o boală şi trebuie să ne uităm la cauză şi nu la efect. La noi, fiecare proiect este privit şi analizat în funcţie de particularităţile sale şi, de multe ori, trebuie să fii pregătit să te adaptezi din mers. De aceea, ţinem în permanenţă legătura cu partenerii noştri, analizăm împreună evoluţia proiectului şi, dacă e nevoie de schimbări pe parcursul proiectului, atunci le facem. Astfel, am reuşit în cei peste 25 de ani să îmbunătăţim viaţa a peste 4,5 milioane de beneficiari, prin peste 1.200 de programe derulate cu 800 ONG-uri din toată ţara, în urma unei investiţii de peste 35 mil. euro. Fiecare viaţă îmbunătăţită, schimbată sau salvată este la fel de importantă!
Sunt situaţii în care, pentru succesul unui proiect sau program, e nevoie de colaborarea mai multor actori (ONG-uri, firme, instituţii) şi atunci trebuie să primeze interesul general şi nu cel individual. Sunt proiecte în care nu mai contează brandul, ci colaborarea, dorinţa de a face o schimbare împreună. La fel cum cred că sunt situaţii în care e nevoie de o nouă perspectivă asupra unui domeniu şi atunci vorbim iar de inovaţie.
Dacă ne uităm la inovaţie doar din perspectiva costului nu vom reuşi să schimbăm prea multe. Dacă e nevoie de inovaţie pentru că doar aşa putem schimba ceva pe termen lung, versus alternativa în care mergem pe calea bătută care costă mai puţin, dar în care nu putem vorbi de sustenabilitate, atunci ştim cu toţii care ar trebui să fie alegerea. De exemplu, un program lansat recent, este Hi Digital (ateliere practice de educaţie digitală pentru seniori în toată ţara şi, în curând, şi o platformă de e-learning dedicată). Un program inovator, dar am putea spune cumva de nişă, dacă îl comparăm cu Şcoala din viitor, unde investim în educaţia copiilor. Este sau nu justificată investiţia într-un program nou în piaţă precum Hi Digital? Eu zic că da, dacă ne interesează cum va arăta viitorul nostru, al unei ţări cu numărul persoanelor Ă65 ani în creştere şi aflată (cf. Digital Economy and Society Index 2022) pe ultimul loc în privinţa populaţiei cu abilităţi digitale de bază (28% faţă de 54% media Uniunii Europene).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro