Congresul lumii mobile
Editia de anul acesta a Mobile World Congress sta sub semnul unor conflicte mocnite: operatorii retelelor impotriva lui Google si toata lumea impotriva lui Apple.
In urma cu vreo zece ani radeam de telefoanele mobile ce apareau in filmele americane. Erau mari, butucanoase si aveau antene lungi, in vreme ce chiar si pe la noi asemenea aparate deja erau istorie. Europa domina fara probleme lumea telefoniei mobile, cu o pleiada de producatori - in frunte cu Nokia si Ericsson - si cu cativa operatori beneficiind de tehnologie de varf. In schimb anul acesta, la Mobile World Congress, a devenit limpede ca Europa a pierdut suprematia si ca lucrurile interesante se petrec acum pe coasta de vest a Americii si in orientul extrem. Un executiv din industria telecom europeana (caruia The Guardian nu-i da numele) constata cu amaraciune ca "tot ce facem este sa vindem produsele altora". Pana si Nokia pare sa aiba o prezenta palida la MWC, singura noutate din aceasta directie fiind anuntarea unui sistem de operare realizat impreuna cu Intel.
Cum s-a produs aceasta rasturnare de situatie? Singura explicatie asupra careia analistii sunt de acord este deschiderea retelelor mobile catre internet. Desi aceasta directie de dezvoltare era previzibila, industria europeana n-a reusit s-o gestioneze corect. A incercat sa evite coliziunea cu gigantii americani ai internetului, mai intai cu WAP, mai apoi cu portaluri de continut detinute de operatori, prin care incercau sa-i tina pe clienti in "gradini imprejmuite de ziduri" (walled gardens). Insa aparitia lui iPhone 3G a schimbat radical regulile jocului, iar acum clientii nu se mai multumesc cu continut selectat. Vor web-ul integral, vor Facebook, Twitter, Wikipedia, Gmail. Un studiu realizat de curand de CCS Insight in cinci tari din Europa de Vest arata ca 60% dintre utilizatorii de internet mobil prefera sa ignore portalurile oferite de retele de telefonie mobila, iar pe masura ce smartphone-urile devin mai accesibile, accesul mobil tinde sa urmeze traseele obisnuite de pe PC. Adica tot marile branduri americane din web. Desi Facebook este destinatia cea mai populara, studiul evidentiaza si "accente locale": jumatate din utilizatorii de retele sociale din Germania merg spre StudiVZ, iar 62% dintre spanioli prefera Tuenti.
Vedetele acestei editii MWC ilustreaza clar schimbarea polilor industriei: Google si HTC. Colaborarea dintre ei a produs si ceea ce GSMA a premiat ca "telefonul anului": HTC Hero. Insa taiwanezii au mai adus cateva modele, dintre care se distinge Legend, construit dintr-o singura bucata de aluminiu, echipat cu ultima versiune de Android si beneficiind de un afisaj AMOLED. Vodafone si-a adjudecat deja modelul, care pare cel mai serios rival pentru iPhone la momentul acesta. Apple se pare ca nu a gasit suficiente motive pentru a participa la MWC, in schimb a venit Microsoft. Si nu oricum, ci in frunte cu seful Steve Ballmer, care a anuntat lansarea lui Windows Phone Series 7, care vine sa inlocuiasca versiunea actuala a sistemului de operare, Windows Mobile 6. Observatorii au remarcat ca Microsoft a renuntat la ideea de a face din telefoanele inteligente un soi de PC-uri in miniatura si s-a orientat spre caracteristici mai potrivite pentru uzul comun.
N-au lipsit insa observatiile malitioase, comentatorii apreciind ca 7 este o cifra norocoasa pentru Microsoft, care incearca sa transfere ceva din succesul ultimei versiuni Windows asupra platformei mobile, care a pierdut o buna parte din cota de piata detinuta cu cativa ani in urma. Anuntul Microsoft a venit la doar cateva ore dupa ce Nokia si Intel au anuntat platforma open source MeeGo, iar Ballmer n-a ratat ocazia de-a povesti ca mama sa l-a invatat ca daca ceva e gratuit, trebuie sa fie atent si sa caute care este costul ascuns.
Indiferent de parerea mamei lui Ballmer, Wired considera ca 2010 va fi anul lui Google Android, care a capatat o raspandire peste asteptari, echipand telefoane de la HTC, Motorola, Sony Ericsson si Garmin-Asus, iar jurnalistii par convinsi ca va deveni in lumea telefoanelor inteligente cam ceea ce este Windows in lumea computerelor. Numai ca Android este nu doar gratuit, ci si liber, iar libertatea implica si niste riscuri. Majoritatea telefoanelor echipate cu Android prezentate la MWC ruleaza versiuni modificate ale sistemului de operare, iar astfel se poate ajunge la versiuni incompatibile, ceea ce ar reduce atractivitatea platformei pentru utilizatorii finali, deoarece oferta de aplicatii s-ar diviza la randul ei.
Singurii nemultumiti par sa fie operatorii marilor retele, care se tem ca vor fi exclusi din "value chain" si vor ramane simpli purtatori de biti intre utilizatori si internet.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro