O scenă pentru Windows
Încă din 2007, Microsoft a lansat un computer cu interfaţă tactilă care se chema Surface. Ideea era că acesta va ocupa tot biroul, iar utilizatorii îşi vor organiza documentele trăgându-le cu degetul dintr-un folder în altul. Numele a fost apoi schimbat, iar Surface a fost rezervat pentru altceva.
În sfârşit, Microsoft şi-a făcut intrarea pe piaţa tabletelor, prezentând două modele numite Surface. Unul stă pe un procesor ARM (probabil Tegra) şi va rula Windows RT, iar celălalt va merge pe un procesor Intel similar cu cele utilizate în ultrabooks şi va rula Windows 8. Ceea ce au remarcat toţi comentatorii (şi au fost foarte mulţi) este că, de fapt, Microsoft a evitat să prezinte specificaţii amănunţite, iar un tabel comparativ între Apple iPad şi Microsoft Surface întocmit de jurnaliştii de la Mac Observer arată foarte ciudat: rubricile pentru Surface sunt pline de "unknown" (necunoscut). Oricum, versiunile de Windows care vor rula pe Surface nu sunt încă disponibile, aşa că data lansării intră şi ea la capitolul "necunoscut" (probabil la toamnă), alături de cea mai mare necunoscută: preţul. Cei de la Microsoft s-au limitat să menţioneze că preţurile vor fi "competitive", ceea ce sugerează că modelul ARM va concura cu iPad, iar modelul Intel va concura cu ultrabook-urile (deci către o mie de dolari).
Nu sunt un fan Microsoft, dar de data aceasta trebuie să-mi scot pălăria. Surface este o uimitoare piesă de inginerie. Este subţire, elegant, cu o carcasă realizată cu o tehnologie nouă şi încă multe altele, despre care cu siguranţă veţi fi aflat la momentul când acest articol va apărea. Remarcabil este că tot hardul este realizat de Microsoft, deşi până acum compania nu a mai produs niciodată computere pentru Windows, ceea ce sugerează că urmează modelul Apple, adică integrarea hard şi soft. Demonstraţia a fost convingătoare, în ciuda unei erori de conectare. Şi totuşi, pentru a concura cu iPad, Microsoft trebuia să vină cu ceva distinctiv. Şi chiar a reuşit.
În primul rând, stativul încorporat în aparat, care permite ca tableta să poată fi pusă fi pusă pe masă, în poziţie aproape verticală. Pare doar un detaliu minor, dar e mai mult. În al doilea rând, tableta este prevăzută cu un "creion" (stylus), care se fixează magnetic de carcasă şi chiar funcţionează: utilizatorul poate scrie oriunde cu el, iar ecranul senzitiv simte când creionul se apropie şi dezactivează interfaţa touch. Însă cel mai interesant aspect este coperta, care îndeplineşte şi rolul de tastatură cu trackpad. Există două variante, una bazată pe atingere şi una care chiar are taste (cu o cursă foarte scurtă, dar totuşi importantă pentru o tastare rapidă şi comodă). Coperta-tastatură se prinde magnetic şi se poate plia pe partea din spate a aparatului când nu este folosită - evident, în această situaţie tastele sunt dezactivate.
Prima mea senzaţie după ce am văzut cele 47 de minute ale prezentării a fost una de entuziasm. Chiar mi-ar plăcea o astfel de unealtă... A urmat apoi o senzaţie de disconfort: dacă n-ar rula Windows. Apoi am privit din nou tot ansamblul şi am văzut adevărul: Microsoft Surface este, de fapt, un PC. E adevărat, mic, subţire, cu touchscreen, cu stylus, dar până la urmă ceva ce are tastatură, touchpad (adică "pointing device"), rulează Windows şi cuprinde suita Office este un PC. Nu degeaba Steve Ballmer a rostit de-atâtea ori în prezentare cele două litere magice, cele care definesc viziunea Microsoft în materie de computing. Şi, într-adevăr, a avut dreptate să definească noile prototipuri "o scenă pentru Windows". În această variantă, se pune în lumină o altă trăsătură (de data aceasta conceptuală) care diferenţiază Surface atât de Apple iPad, cât şi de tabletele bazate pe Android: oferta Microsoft este mai degrabă orientată pe creare de conţinut decât pe consum de media.
Acum urmează inevitabil discuţia despre piaţa potenţială. Este evident că avantajul de a rula o platformă software care este în general familiară utilizatorilor va reprezenta o atracţie importantă. Dar interfaţa Metro nu prea intră în această zonă familiară, iar aplicaţiile va trebui şi ele "metro-izate" şi nu e clar câte şi când vor face acest proces. În plus, principala atracţie a tabletelor şi a telefoanelor bazate pe iOS şi Android o reprezintă ecosistemul şi miile de aplicaţii disponibile pe aceste platforme, dar nu se ştie care va fi strategia pe care o va urma Microsoft pentru a concura în această zonă. Iar dacă oferta de bază este formată din aplicaţiile specifice Windows, atunci de ce să nu cumpăr un ultrabook?
Nu, tabletele nu sunt unelte de productivitate, fie şi dacă au tastatură. Cei care au nevoie de Office şi de aplicaţiile companiei vor căuta în altă parte. Cei care vor o tabletă simplu de utilizat şi fancy vor merge tot la Apple. Cei care vor ceva mai ieftin vor aştepta săptămâna viitoare, când Google va lansa prima tabletă sub brand propriu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro