Schimbare de macaz pe piata electrocasnicelor

Postat la 30 martie 2006 1 afişăre

Explozia de anul trecut a pietei de electronice si electrocasnice a demonstrat potentialul creditului de consum. Evolutia mai slaba, din acest an, a pietei nu a diminuat interesul investitorilor pentru societatile de credit de consum.

Explozia de anul trecut a pietei de electronice si electrocasnice a demonstrat potentialul creditului de consum. Evolutia mai slaba, din acest an, a pietei nu a diminuat interesul investitorilor pentru societatile de credit de consum.

Cine nu vrea un televizor, o masina de spalat, un frigider si un DVD player cu doar un milion si ceva de lei? Ce mai conteaza ca platesti aceasta rata luna de luna timp de trei sau patru ani de zile, important este ca te bucuri din prima zi de produsele pe care altfel nu puteai sa ti le permiti. 

Schema este simpla si nu poate da gres, mai ales ca este vorba de produse aspirationale. Astfel poate fi explicata pe scurt explozia de anul trecut a pietei de electronice si electrocasnice, cand vanzarile totale au crescut cu aproximativ 70% fata de anul precedent, depasind 600 de milioane de euro.

La o prima vedere, principalii beneficiari, alaturi de importatorii de electrocasnice, au fost retelele de magazine de profil, fie ca a fost vorba de Altex, Domo sau Flanco. Acestea si-au crescut anul trecut de cateva ori nivelul afacerilor si au realizat cumulat profituri nete de peste 22 de milioane de euro.

Dezvoltarea fara precedent a afacerilor retailerilor de electrocasnice s-a datorat insa aproape in totalitate interesului manifestat pentru creditul de consum, ratele ajungand sa reprezinte 80% sau chiar 90% din totalul vanzarilor.

 

Nu este de mirare astfel ca prima companie specializata in credite de consum aparuta pe piata, Credisson, a realizat anul trecut un profit de peste 6 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor.

Un asa potential de afaceri nu putea scapa atentiei fondurilor de investitii. Credisson, compania infiintata in urma cu doi ani prin externalizarea activitatii de creditare din cadrul Flanco, a fost anul acesta subiectul unei tranzactii de 9 milioane de euro. Cu acesti bani, Polish Enterprise Fund, unul dintre cele mai importante fonduri de investitii prezente in Romania, a cumparat 41% din actiunile companiei de credite de consum. Nu mai departe de saptamana trecuta, unul dintre cei mai importanti retaileri de electrocasnice de pe piata romaneasca, Domo, a lansat impreuna cu un alt fond de investitii, Romanian American Enterprise Fund (RAEF), o societate de credit de consum, Estima Finance, care de anul viitor va avea exclusivitate pentru derularea contractelor de creditare in cadrul magazinelor Domo.

Estima nu este insa o societate nou infiintata, ci reprezinta o "rebotezare" a companiei de credit de consum Ralfi, pe care o detinea RAEF, in urma incheierii parteneriatului cu Domo.

In mod suprinzator, cele doua tranzactii care au implicat societati de credite de consum au venit tocmai intr-un an in care achizitiile in rate au scazut drastic.In urma introducerii noilor norme ale Bancii Nationale a Romaniei, ponderea vânzarilor in rate ajunsese in primele luni ale anului la doar 20%-30% din total, piata de electrocasnice inregistrand in lipsa motorului sau principal un recul de 10-15% fata de perioada similara  a anului precedent.

Ultimele luni ale acestui an au readus o oarecare liniste atat pentru retailerii de electrocasnice, cat si pentru societatile de credite de consum, atat vanzarile, cat si ratele intrand pe un trend ascendent. Practic, ce s-a pierdut in prima parte a anului se va recupera in a doua, piata de electrocasnice urmand a se situa in principiu la acelasi nivel ca si anul trecut. 

Adevarata miza a investitiilor in companii de credite de consum este reprezentata mai degraba de urmatorii ani. Multe dintre pietele de bunuri de larg consum, cum este cazul celei de electrocasnice, se vor dubla in acest orizont de timp, avand in vedere gradul foarte scazut de inzestrare a populatiei din prezent. Iar motorul pentru aceasta crestere nu poate fi decat creditul de consum.

Urmărește Business Magazin

/opinii/schimbare-de-macaz-pe-piata-electrocasnicelor-978448
978448
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.