SCANDALURILE SECRETE ale uneia dintre cele mai puternice familii din Europa
Membri ai familiei Porsche sunt investigaţi pentru manipularea bursei într-o anchetă veche de trei ani şi jumătate care a început după o încercare a companiei de a prelua Volkswagen. Consiliul de administraţie al Porsche este condus de nepotul fondatorului, Wolfgang Porsche, iar Ferdinand Piëch, vărul lui Wolfgang, este şi el membru. Se crede că strategia de atunci a indus în eroare investitorii. Dar originile conflictului au o istorie mult mai bogată.
STRATEGIA DISCUTABILĂ DIN 2008 FACE PARTE DINTR-O ÎNCERCARE ÎNDELUNGATĂ A FAMILIILOR PIËCH ŞI PORSCHE DE A UNI CELE DOUĂ COMPANII ŞI NU ESTE UN CAZ SINGULAR ÎN ISTORIE. Afaceri de familie tipic germane, Porsche şi grupul VW s-au confruntat încă de la înfiinţare cu probleme familiale, care s-au extins nu doar asupra industriei, ci au trecut peste graniţele ţării şi ale timpului. Au existat mereu lupte de putere între managerii din Stuttgart, unde se afla sediul Porsche, şi reprezentanţii VW din Wolfsburg, în care au fost implicaţi atât angajaţii companiilor, cât şi politicieni, potrivit Der Spiegel.
NEÎNŢELEGERILE AU ÎNCEPUT ODATĂ CU PRIMELE MAŞINI ALE CELOR DOUĂ MĂRCI: Beetle, "maşina poporului", comandată din dorinţa lui Hitler şi modelul Porsche 911, o realizare inginerească deosebită. Afacerea fondată în 1930 s-a separat odată cu descendenţii lui Porsche. Ferdinand Piëch, un "non-purtător" de nume Porsche după căsătoria mamei lui, era cel care conducea afacerea grupului VW. Crescut la internat, cu o viaţă tumultuoasă şi 12 copii din relaţii diferite, el se ghida după principiul "multe lucruri nu pot fi realizate decât făcându-le singur". Wolfgang Porsche, poreclit WoPo, nepotul economist din cealaltă ramură a familiei şi membru al consiliului de administraţie încă din 1978, era de obicei dispus la compromis în cazul neînţelegerilor familiale. Compromisul nu a mai fost soluţia după o ceartă din 1970, când membrii familiei se adunaseră la o fermă din Austria pentru a-şi petrece vacanţa: s-au certat atunci în legătură cu producerea unei maşini de curse Porsche pentru care WoPo dorea cea mai bună tehnologie posibilă, iar rivalii considerau alegerea o risipă inutilă de bani.
CINE SUNT MILIARDARII STRAINI CARE HRANESC INTREAGA ROMANIE
Tensiunile au atins un maxim, iar familiile au hotărât atunci ca niciunul dintre ei să mai conducă afacerea şi să aducă manageri din afara companiei. Astfel a intrat în scenă Wendelin Wiedeking, rămas în istorie drept CEO-ul care a salvat imperiul Porsche, cel care a încercat să cumpere VW, "pentru mulţi, un coşmar", după cum el însuşi afirma. Producătorul de maşini sport intrase în criză la începutul anilor '90, în perioada unei căderi a pieţei americane de maşini, context în care Porsche a vândut jumătate din active şi a primit chiar o ofertă de cumpărare a companiei de 1,5 miliarde de dolari de la Toyota. Familia nu a dorit să vândă, iar acest lucru a fost posibil datorită lui Wiedeking, promovat CEO în 1993. El a adus compania pe linia de plutire, dar prin metode controversate: au fost angajaţi consultanţi japonezi în fabrică, muncitorii care lucrau la linia de asamblare din Stuttgart erau trataţi cu ţipete, iar managerii care refuzau să coopereze, cu castrarea. Piëch a fost impresionat de performanţele companiei sub conducerea lui, iar familia i-a oferit un bonus de 0,9 procente din profit, fără să îşi imagineze în acel moment că acestea îi vor aduce lui Wiedeking câştiguri colosale de mai mult de 80 de milioane de euro. El s-a transformat treptat într-un outsider al sectorului industrial. L-a acuzat pe cancelarul Helmut Kohl că nu înţelege economia, s-a poziţionat împotriva subvenţiilor de la guvern, considerând că "luxul şi ajutorul sunt incompatibile" şi a criticat fuziunile din industrie considerând că "dacă mărimea ar fi criteriul decisiv, dinozaurii ar exista încă". Wiedeking a publicat apoi o carte, "Principiul lui David", inspirată din povestea biblică a lui David şi Goliat şi a început să se poarte ca un proprietar al afacerii. Pentru Ferdinand Piëch, acest lucru era deja prea mult. Piëch ştia că Porsche datorează o mare parte din success cooperării cu Volkswagen. Spre exemplu, compania nu ar fi reuşit niciodată să dezvolte SUV-ul Cayenne pe cont propriu, iar reţeaua de dealeri a familiei cu sediul în Salzburg a cunoscut o creştere când a primit de la VW drepturile de import pentru brandurile Volkswagen, Audi, Skoda şi Seat pe mai multe pieţe europene. O ameninţare asupra viitorului celor două familii a fost anunţată la începutul anului 2000 chiar de cancelarul Gerhard Schröder. Şeful Ford Jacques Nasser îl întrebase pe cancelar dacă guvernul are obiecţii în legătură cu cumpărarea unei părţi din VW. Ford majoritar în acţiuni ar fi însemnat sfârşitul colaborării dintre VW şi Porsche. Atacul celor de la Ford a fost contracarat de Piëch prin metode pe care a refuzat să le dezvăluie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro