Small is beautiful

Postat la 31 octombrie 2006 1 afişăre

Teoria microfinantarii pleaca de la constatarea ca in multe din tarile in curs de dezvoltare, majoritatea cetatenilor isi castiga existenta nu ca salariati cu venituri constante, ci pe cont propriu, in sectorul economiei informale. The Economist si Organizatia Internationala a Muncii estimeaza ca aproape 60% din forta de munca ocupata in afara sectorului agricol in America Latina si doua treimi din cea corespunzatoare a Africii lucreaza in economia informala. In India, noua din zece lucratori sunt in economia informala. Aceasta categorie formeaza urmatoarea tinta pe termen lung pentru piata creditului, dupa o perioada de tranzitie in care microfinantarile oferite de institutii de credit ar trebui sa-i ajute pe respectivii noi clienti sa depaseasca situatia de trai la limita subzistentei.

 

MICROFINANTARE: Cel mai folosit termen pentru a desemna serviciile financiare pentru populatia saraca din tarile subdezvoltate si in curs de dezvoltare, care altfel nu ar intruni conditiile de a obtine un imprumut bancar obisnuit. Microfinantarile includ microcredite (mici sume de bani imprumutate pentru finantarea unor afaceri pe cont propriu), oferta de depozite bancare, transferuri de bani (de la lucratori catre familiile lor aflate in alte zone sau in alte tari decat ei), microasigurari si alte servicii financiare.

 

MECANISM: Conceptul de microfinantare are la baza experimentul economistului Muhammad Yunus, care a fondat in Bangladesh Grameen Bank ("Banca Rurala") in anii ‘70. Modul cum a conceput el activitatea de microfinantare diferentiaza clar acest mod de creditare de creditarea clasica, prin notiunea de responsabilitate comuna: intotdeauna, creditele sunt acordate unui grup de indivizi care formeaza o asociatie pentru a se imprumuta. In India, de pilda, grupurile se numesc "Self Help Groups". Toti membrii grupurilor sunt supusi unor programe de instruire asupra sistemului de finantare, iar sumele care revin unuia din membrii grupului sunt aprobate de ceilalti membri, ceea ce atrage responsabilitatea comuna pentru rambursare.

 

MICROINTREPRINDERI: Capitalul asigurat de microcredite alimenteaza de obicei mici afaceri, de la vanzarea pe piata a unor produse din propria gospodarie ori ferma pana la artizanat sau servicii de lustragerie. In tarile subdezvoltate si in curs de dezvoltare, ponderea populatiei ocupate in microintreprinderi este de 30-80% din total, o piata considerabila pentru serviciile de microfinantare. Sume mici, de ordinul a 50-300 $, pot face diferenta intre saracia absoluta (un venit de mai putin de 2 $/zi conform standardului Bancii Mondiale) si existenta unei afaceri suficient de rentabile incat sa-i asigure intreprinzatorului un venit decent.

 

MAMA SI TATA: In afara de deschiderea unor mici afaceri, microfinantarile servesc comunitatile si in alte moduri. Studiile arata, de pilda, ca aproape toate fetele din familiile cliente ale bancii Grameen merg la scoala, fata de 60% in familiile care nu sunt cliente ale bancii. In alte cazuri, microcreditele sustin cheltuielile pentru sanatate, atata vreme cat o familie africana cu un venit sub 250 $ / an nu-si poate permite sa cumpere un vaccin antimalarie de doar 2-5 $. Epidemiile de malarie costa Africa in fiecare an 12 mld. $ in pierderi de productivitate a muncii.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Small is beautiful
/special/small-is-beautiful-1007379
1007379
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.