Cele mai vandute suplimente alimentare
Grija pentru propria sanatate a devenit o constanta in stilul de viata: alegerea alimentatiei, regimul de miscare, cheltuielile cu medicamentele si suplimentele nutritive arata astazi complet altfel pentru multi dintre noi decat in urma cu doar cativa ani. In privinta suplimentelor alimentare, desi in Romania sunt preferate cele mai ieftine, sunt consumate sporadic si fara o preocupare deosebita pentru calitatea lor, saltul fiind totusi vizibil.
Primele zece suplimente alimentare in topul vanzarilor, in functie de volum, totalizau anul trecut 7,3 milioane de cutii, la o valoare totala de circa zece milioane de euro. De remarcat e faptul ca o treime din acestea sunt produse pe baza de acid ascorbic sau, pe limbajul tuturor, vitamina C.
Fie ca vorbim de varianta cu diverse arome, Ascovit, sau de clasica vitamina C, vanzarile au depasit 2,5 milioane de euro.
"Folosim acest supliment cand suntem obositi, stresati, surmenati. Vitamina C inseamna energie, iar efectul de revigorare se vede imediat", declara Ioana Cacovean, presedintele Patronatului Farmacistilor din Romania. Un produs care contine aceeasi vitamina C, dar cu rol de intarire a peretilor capilarelor, este Tarosin, cu vanzari totale de un milion de euro. "Mi-e greu sa explic de ce se vinde atat de bine acest produs", constata surprinsa farmacista.
Datele Cegedim, companie de studii si analize de piata specializate pe zona farmaceutica, situeaza pe locurile urmatoare in top suplimente precum Calciu lactic si Calciu Vitamina D3. "Foarte multa lume ia calciu pentru spasmofilie. Totusi, afectiunea e destul de rara, desi oamenii care manifesta psihic niste simptome le asociaza lipsei de calciu", explica Ioana Cacovean, facand trimitere la faptul ca unii pacienti se trateaza adeseori "dupa ureche".
In top zece se gaseste si Baby Drink, produs destinat bebelusilor. Baby Drink este un mix de plante pentru evitarea colicilor, in cazul caruia vanzarile au ajuns in 2009 la 600.000 de cutii, in valoare de 800.000 de euro. Produsele pentru digestie Biotics si Liv 52 sunt cele mai vandute in functie de valoare, dupa Artrostop, supliment destinat articulatiilor, pentru care cumparatorii au platit in total 2,6 milioane de euro. "Multi au probleme cu ficatul, fiindca fac excese sub o forma sau alta. Liv 52 e un drenor biliar, in timp ce Biotics este un supliment alimentar care reface flora bacteriana din intestin", precizeaza sefa PFdR. Un singur produs din cele zece luate in calcul in acest top e bazat pe un complex de multivitamine: jumatate de milion de cutii de Eurovita Multiminerale s-au vandut anul trecut, motivul principal fiind ca este cel mai ieftin si complex supliment de vitamine, sustin farmacistii.
Privind in ansamblu, cele mai vandute zece produse au preturi modice - "sunt de fapt printre cele mai ieftine", explica Ioana Cacovean. Vicepresedintele Colegiului Farmacistilor, Clara Popescu, spune ca suplimentele alimentare nu costa in general mult, tocmai ca sa fie cat mai accesibile.
Apar totusi doua probleme. Pe de-o parte, consumul de suplimente alimentare trebuie sa aiba loc in conditiile unui regim de viata echilibrat si sa vina ca o completare a unul stil de nutritie sanatos. "Am intalnit cazuri de persoane care, o data ce consuma un supliment alimentar, renunta complet la consumul de fructe si legume", afirma farmacista. Pe de alta parte, absorbtia substantei depinde in mare masura de calitatea produsului. Nu toate suplimentele trec prin filtrul Agentiei Nationale a Medicamentului, iar controlul nu este la fel de riguros ca acela al produselor medicale. "Pentru ca sunt suplimente, multe dintre produse nu se testeaza.
Pur si simplu luam si noi ca sa vedem cum sunt", spune sefa PFdR. In cazul unor produse precum Artrostop, Liv 52, Biotics sau Baby Drink, acestea nici nu trec prin ANM, ci pe la Institutul de Bioresurse, unde se face doar o notificare legata de produs, fara sa se spuna cat de eficient e acesta. "Cum nu exista un control eficient, toata lumea face suplimente", constata Cacovean. Ca indicatii, pacientilor li se spune sa consulte prospectul, insa, potrivit farmacistei, diverse informatii trecute il pot induce in eroare, nefiind verificate temeinic. "Este foarte la intamplare ce se intampla pe piata asta, iar masurile de protectie sunt luate numai limitativ", rezuma Cacovean.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro