10 lucruri la care te poţi aştepta în primii 10 ani ai afacerii tale
În 2016, platforma canadiană de storytelling Wattpad aniversează zece ani. Allen Lau a fondat businessul împreună cu Yvan Yuen trasând schiţele planului de afaceri al acestuia în aeroportul internaţional Vancouver. „Am fondat businessul fiindcă ne-am dorit ca oamenii să descopere, să împărtăşească şi să se conecteze prin intermediul poveştilor. Am vrut să înlăturăm barierele tradiţionale între cititori şi scriitori şi să construim comunităţi în jurul poveştilor din întreaga lume”, explică Lau motivaţia fondării acestui business.
El spune că principalul lucru pe care l-a învăţat în deceniul în care şi-a crescut afacerea a fost că niciodată nu ştii unde te va duce aceasta. „Pe măsură ce comunitatea noastră a evoluat, a evoluat şi businessul nostru.” Wattpad s-a transformat într-o comunitate globală de entertainment, care promovează poveştile originale; face parteneriate cu jucători globali din industria entertainment-ului şi lucrează cu câteva dintre cele mai puternice branduri din lume.
Cu prilejul aniversării, fondatorul Wattpad a alcătuit o colecţie de 10 sfaturi importante pentru fiecare antreprenor, într-un articol publicat iniţial pe site-ul entrepreneur.com:
1. Nu veţi găsi clienţi peste noapte
La momentul în care am lansat noi platforma de storytelling, nu aveam scriitori care să fie interesaţi de aceasta. Fără scriitori, nu aveam conţinut, iar fără conţinut, nu puteam să atragem cititori. Astfel, ne-am petrecut primul an republicând romane care existau deja în domeniul public: Mândrie şi Prejudecată, David Copperfield etc. - tot ce era disponibil şi ne putea ajuta să-i atragem pe iubitorii de cărţi. Abia în cel de al doilea an de funcţionare am avut primul material original pe Wattpad. A atras între 50 şi 100 de oameni pe platformă şi astfel, un material l-a atras şi pe cel de al doilea, al treilea şi aşa mai departe.
Ca şi în orice alt business, a fost nevoie de timp ca să ne construim baza de clienţi. Oamenii nu vor veni de la tine doar pentru că eşti acolo. Va trebui să găseşti modalităţi de a-i atrage pentru a forma o masă critică.
2. Momentul în care ai ales lansarea start-up-ului s-ar putea să nu fie cel potrivit
Stabilirea unei baze solide de clienţi devine şi mai complicată atunci când momentul lansării nu este cel potrivit. Câte start-up-uri există astăzi şi se bazează pe idei care sunt prea avansate ca să aibă succes? Pentru multe start-up-uri, este o chestiune de timp ca ideile lor să fie primite de piaţă. Cel puţin aşa s-a întâmplat în cazul meu.
În urmă cu 10 ani, cititul de pe dispozitivele mobile se afla într-un cu totul alt loc. Nu existau iPhone-uri sau Kindle-uri - doar telefoane care puteau afişa doar câteva rânduri în acelaşi timp. Distribuirea de conţinut pe internet era neobişnuită şi existau mult mai puţini oameni care făceau acest lucru. În prezent, 90% din activitatea Wattpad este pe mobil, iar distribuirea de conţinut a devenit un obicei în rândul utilizatorilor de internet.
Concluzia este că nu ar trebui să vă pierdeţi speranţa dacă industria nu este unde ar trebui să fie pentru ca businessul vostru să aibă succes. În cele din urmă, tehnologia va evolua suficient de mult astfel încât eforturile voastre să fie răsplătite.
3. Vor exista şi momente de scădere
Atunci când îşi lansează afacerea, antreprenorii sunt exuberanţi şi plini de aşteptări. Dar acel sentiment nu va dura.
Îmi amintesc că atunci când stăteam într-o cafenea împreună cu partenerul meu de afaceri – plătisem pe cafeaua băută veniturile totale pe care le-am câştigat în luna care trecuse. Nu era o perioadă foarte bună pentru noi şi ne întrebam la modul cel mai serios dacă avem suficient de multă putere ca să continuăm. Vă veţi confrunta şi voi cu astfel de momente. Va trebui să reexaminaţi ce faceţi şi să decideţi care este cea mai bună cale pentru a merge înainte. Acestea sunt momentele care îi forţează pe fondatori fie să îşi crească businessurile, fie să le închidă. Aduceţi-vă aminte: o viziune puternică nu se va lăsa doborâtă de câteva eşecuri. Dacă renunţaţi la primul, al doilea sau al treilea obstacol, înseamnă că nu aveţi suficient de multă energie să vă atingeţi obiectivul.
4. Nu trebuie să rămâneţi cramponaţi în planurile iniţiale
Când simţiţi că în faţa voastră se află o provocare, nu trebuie să vă fie frică să schimbaţi traseul iniţial al afacerii. Este OK să deviaţi puţin de la schema iniţială pentru a face lucrurile să meargă sau să vă opriţi din a face lucruri până când veţi găsi rezolvarea.
5. Veţi ajunge la momentul în care vă vor fi răsplătite eforturile
În cele din urmă, dacă reuşiţi să creaţi ceva cu adevărat diferit, veţi reuşi să depăşiţi momentele dificile şi să ajungeţi în punctul în care să aveţi succes. Pentru noi, acest lucru s-a tradus prin obţinerea primei runde de finanţare. Am primit prima serie de finanţare în 2011 de la Union Square Ventures, aceeaşi companie care a investit în Twitter, Etsy, Foursquare, Kickstarter şi altele. Implicarea unui jucător atât de mare în afacerea noastră a atras atenţia asupra noastră şi a validat ceea ce facem. Ne-a oferit impulsul de care aveam nevoie ca să continuăm ceea ce facem şi să fim dedicaţi construiririi a ceva măreţ.
6. Să lucrezi la tine însăţi este la fel de important cu munca în scopul dezvoltării produsului
Nu am cunoscut niciun antreprenor care, atunci când a început businessul, să facă totul singur. Nu poţi să scrii tot codul, să faci tot designul produsului, să echilibrezi bugetul, să găseşti finanţare şi să marketezi produsul de unul singur etc.
Parte din creşterea unui start-up este să realizezi că ai nevoie de oameni care să te ajute şi, mai important decât atât, că trebuie să motivezi echipa ca lider. În cele din urmă, cel mai bun produs pe care îl construieşti nu este neapărat produsul - ci evoluţia ta.
7. Cultura companiei este esenţială în creştere
Pe măsură ce îţi creşti businessul, realizezi că este atât de puternic pe cât sunt oamenii din acesta. Angajaţii companiei trebuie să îţi împărtăşească viziunea şi valorile dacă vrei să duci businessul la următorul nivel.
Când vrem să angajăm pe cineva, ne concentrăm nu doar pe aspectele tehnice, dar şi pe o potrivire culturală. Cât de mult îi pasă acestui angajat de crearea unei experienţe de entertainment prin storytelling? Este suficient de motivat de succesul utilizatorilor? Angajaţii noştri nu sunt identici din punct de vedere cultural. Vrem să angajăm oameni cu diferite perspective şi idei, dar care în cele din urmă vor lucra în echipă în scopul atingerii unui obiectiv comun.
8. Veţi învăţa de la utilizatorii voştri
Când l-am cunoscut pentru prima dată pe Ben King Khosla Ventures, l-am întrebat cum s-a extins YouTube spre atât de multe categorii diferite de utilizatori. Răspunsul lui? ”Nu am lansat noi aceste categorii - ele s-au dezvoltat organic din cele existente, iar noi le-am identificat devreme. Apoi am turnat gaz pe foc.”
Cu alte cuvinte, YouTube nu a creat videoclipurile tip ”how-to”; ci utilizatorii platformei au făcut acest lucru. Apoi YouTube şi-a orientat produsul în direcţia susţinerii acestui tip de videoclipuri.
În orice afacere, utilizatorii sau clienţii vor influenţa direcţia businessului tău, dar doar dacă vei învăţa să îi asculţi.
9. Businessul vostru va evolua
Comunitatea noastră a crescut şi, odată cu aceasta, la fel şi noi. Cum am spus şi mai devreme, nu veţi rămâne la planul pe care l-aţi avut la momentul lansării businessului; acesta va evolua constant.
10. Veţi schimba vieţile oamenilor
Când am început Wattpad, m-am concentrat pre rezolvarea unei probleme cu care mă confruntasem. Pe parcursul timpului, am conştientizat impactul pe care compania mea îl avea asupra vieţii altor oameni: există chiar şi în Africa oameni care îmi mulţumesc pentru răspândirea cuvântului scris în ţara lor. Părinţii ne spun cum copiii lor îşi îmbunătăţesc scriitura, iar scriitorii ne mulţumesc că i-am ajutat să găsească audienţă. Chiar dacă este greu să vezi acest lucru la început, compania pe care o creezi va avea un impact mult mai mare decât vă imaginaţi - fie asupra angajaţilor, clienţilor sau partenerilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro