Agenţia pentru vacanţe taylor made

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 19 ianuarie 2018 692 afişări

La 33 de ani, Ana Maria Şoldea se ocupă personal de toţi clienţii agenţiei sale de turism online. În cei cinci ani de când a pornit afacerea, încasările şi câştigurile au crescut de mai bine de două ori, dar antreprenoarea spune că vrea ca pe viitor afacerea sa, Hip Travel, să rămână tot una de nişă, pentru că îi place să se ocupe personal de toţi clienţii săi. Ea povesteşte care au fost cele mai dificile momente şi care au fost rezolvările pentru problemele cu care se confruntau clienţii săi.

Tânăra antreprenoare povesteşte că este din Focşani, despre care spune: ”Da, da, acolo unde este vinul bun şi fetele frumoase“, şi spune că parcursul său profesional a fost influenţat încă din vremea liceului, când, graţie profesoarei de geografie, a ales pentru studii superioare Facultatea de Geografie, specializarea Geografia Turismului, din cadrul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi.

La absolvire, în 2007, s-a mutat la Bucureşti, ”unde locuia jumătatea mea“, iar în toamnă s-a înscris la un master, în cadrul Facultăţii de Geografie din Bucureşti, dar s-a şi angajat, la o agenţie de turism, în cartierul Militari. Prima experienţă de muncă a fost dură, îşi aminteşte ea: ”Am încercat să rezist; a fost cumva o «îmbrăţişare» oferită de crudul Bucureşti şi de viaţa reală. Am fost privită ca o fată de provincie, iar cireaşa de pe tort a fost că am urmat studiile la Iaşi. Pe atunci eram emotivă şi nu aveam curaj să-mi spun punctul de vedere“. îşi aminteşte, de pildă, că i se adresau întrebări de cultură generală, de genul: ”Cum se scrie Istanbul? Cu m sau cu n?“.

A rezistat şase luni, iar când şi-a dat demisia a plâns de fericire. A lucrat apoi aproape doi ani, din 2008 la o altă agenţie, iar în 2010 a făcut o nouă schimbare: a ales să se angajeze la o agenţie specializată pe croaziere. A avut de învăţat mult, spune ea, deopotrivă de la colegi, dar şi pe cont propriu, ”pentru că acest segment al croazierelor este unul aparte, care necesită un soi aparte de informaţii, astfel încât ca agent de turism să ştii cum să consiliezi un pasager care nu ştie nimic despre acest produs. Au fost doi ani care au însemnat cât zece, din punctul de vedere al experienţei“, spune tânăra moldoveancă. Timp de doi ani, spune ea, a muncit mai mult de zece ore, de luni până vineri, iar sâmbăta de la 09:00 la 14:00.

Din noua sa postură, de antreprenoare, spune că uitându-se în urmă ”mi se pare ireal că am acceptat aşa ceva. Atunci însă, lucrurile stăteau altfel“. în 2011 a schimbat din nou locul de muncă, iar doi ani mai târziu, când se pregătea să intre în concediu de maternitate, o doamnă, unul dintre cei mai vechi clienţi ai săi, care o urmaseră indiferent de agenţia pentru care a lucrat, a întrebat-o: ”Ana Maria, şi noi ce facem fără tine? Unde ne ducem? Te-ai gândit să îţi deschizi ceva al tău?“. Mărturiseşte că până la acel moment nu se  gândise la aşa ceva. ”Cu mingea la fileu, am început să rumeg bine cele spuse. Cu o lună înainte să nasc, respectiv în iunie 2013, am deschis firma HIP Travel şi totodată am obţinut toate acreditările necesare funcţionării agenţiei online în perfectă legalitate. în 21 iunie 2013 am obţinut licenţa de turism.“ Două săptămâni mai târziu reuşea să facă prima vânzare.

A ales varianta unei afaceri online în domeniu pentru că, spune ea, nu şi-a dorit nicio clipă ca de copilul său să aibă grijă altcineva. Acum copilul are 4 ani, iar tânăra antreprenoare se ocupă în paralel şi de afacere. ”Am lucrat aşa cum poate lucra o mamă, o soţie şi o persoană la început de business. Până să împlinească copilul doi ani am lucrat foarte mult noaptea. Lucram şi ziua, doar că nu aveam acelaşi randament. Clienţii care m-au urmat au ştiut de la început cât pot să fac şi când pot să lucrez. Unii au acceptat - drept urmare, îmi sunt clienţi şi astăzi, alţii nu“.

În plus, o astfel de afacere nu are nevoie de investiţii majore, iar costurile de funcţionare sunt mai mici prin comparaţie cu varianta unei agenţii cu spaţiu fizic, pentru care trebuie bugetate costuri precum chirie sau utilităţi. Asfel încât, spune antreprenoarea, ”nu fac investiţii mari. Investesc uneori doar în campanii pe Facebook“. Pe de altă parte, spune Ana Maria Şoldea, varianta unei agenţii online este potrivită pentru că timpul este o resursă preţioasă, iar oamenii nu mai au timp să umble din agenţie în agenţie ca să caute cea mai bună ofertă. ”Au nevoie de un om care să ştie să caute peste tot cea mai bună variantă pentru ei.“

Despre site-ul agenţiei, tânăra antreprenoare spune că este într-o fază de bază: are informaţiile obligatorii solicitate de Ministerul Turismului şi doar câteva oferte. Şi asta, explică Ana Maria Şoldea, pentru că ea se axează pe partea de consiliere şi împreună cu turistul găseşte soluţia potrivită pentru acesta. înainte de orice ofertare, îi place să facă ”anamneza“ pasagerului, dacă sunt la prima colaborare. ”Un site înţesat cu poze, scris şi tarife nu poate oferi acest lucru. Sunt suficiente agenţii, online sau nu, care au site-urile pline cu toate destinaţiile globului, cu hoteluri, poze frumoase, descrieri şi tarife. însă nu este nimeni acolo să te îndrume, să auzi o voce veselă, care abia aşteaptă să ajute.“

Tânăra antreprenoare spune că oamenii cu care lucrează şi care îi acordă încredere o impulsionează să continue, de pildă cei care o sună din vacanţe sau la întoarcere ca să-i spună cât de frumos este totul, cei care îi semnalează neregulile, care îi spun ce le-ar plăcea în viitor.

În cei 10 ani de când lucrează, a trecut prin diverse momente grele şi neplăcute, ”însă aş enumera câteva de când am prăvălia mea şi de pe urma cărora am încercat să învăţ ceva şi totodată să văd partea plină a paharului“. îşi aminteşte că primul hop a fost în iarna lui 2013, când şapte pasageri se aflau la New York şi a vrut să le facă check-in-ul online, dar a constatat că zborul lor se anulase; pasagerii ar fi trebuit a doua zi să plece spre Hawaii, unde se îmbarcau pentru o croazieră. De la compania aeriană nu primise nicio notificare pe e-mail, dar a primit confirmarea telefonică, atunci când a sunat: zborul se anulase. în 2013, la New York au fost ninsori abundente, aeroporturi închise şi zboruri anulate. A anunţat pasagerii şi i-a informat că singura soluţie era să plece în câteva ore, altfel ar fi pierdut totul. Şi pentru că nu a găsit locuri suficiente pe aceeaşi cursă, pentru trei dintre ei a găsit o rută, iar ceilalţi patru pe altă rută. ”Mă întreb ce s-ar fi întâmplat dacă nu mă ocupam de check-in-ul lor online. în niciun caz ceva bun.“

Cu o situaţie interesantă s-a confruntat iarna trecută, când câţiva pasageri trebuia să plece în Miami, pentru a se îmbarca într-o croazieră cu cei de la Royal Caribbean, dar cu o zi înainte, când să facă check-in-ul, i-au spus că nu îşi găsesc paşapoartele cu viza de SUA. ”Am simţit că pică cerul pe mine. Din contravaloarea sejurului am reuşit să le obţin suma achitată integral pe biletele de avion şi jumătate din preţul cazării.“

Un alt moment mai dificil a fost recent cu doi tineri care ar fi trebuit să plece în luna de miere în Antigua, înainte ca planurile să le fie stricate de uraganul Irma, iar apoi de uraganul Maria. Clienţii erau în Londra, urmând să plece a doua zi spre Antigua, când au aflat că toate zborurile s-au anulat. ”Cei de la cazare nu doreau să anuleze fără penalizări, fiind în faţa unei situaţii absurde. Compania aeriană Bristish Airways nu decola de la sol, iar cei de la hotel nu doreau să anuleze pe motiv că la ei este «doar o furtună tropicală». Situaţia a durat cam 24 de ore şi în final am reuşit să le obţin clienţilor suma integral achitată pe vacanţă.“

Ana Maria Şoldea spune că îi place să lucreze cu clienţi pentru vacanţe taylor made, destinaţiile cele mai solicitate fiind cele exotice, urmate de ţările din Europa, în general ţările din sud. ”Croazierele sunt şi ele la mare căutare. Majoritatea clienţilor mei sunt iubitori de soare, de căldură, de apă, peisaje inedite şi gastronomie. Cei mai mulţi au peste 30 de ani, sunt căsătoriţi şi au copii.“

Românii au cheltuit peste 1,9 miliarde de euro în 2016 pe călătorii în străinătate, în creştere cu 3,6% faţă de 2015 şi aproape dublu faţă de 2009, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la BNR. Cifra de afaceri cumulată a celor 3.500 de firme din acest domeniu a fost, în 2016, de 3,5 miliarde de lei. Conform Institutului Naţional de Statistică, peste 13 milioane de români au fost înregistraţi, anul trecut, la trecerile de frontieră, mai bine de trei sferturi (circa 78%) folosind mijloace de transport rutier.

Cât priveşte planurile pe termen lung, tânăra antreprenoare spune că îşi doreşte să se poată ocupa în continuare personal de către toţi cei care aleg ”să călătorească prin intermediul agenţiei mele. Vreau să rămân pe această nişă“.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.