Cap de pod la Adriatica
Vizita in Croatia a liderului companiei petroliere rusesti Lukoil, Vagit Alekperov, confirma interesul Lukoil de a investi in aceasta tara, ca parte a strategiei de extindere a prezentei companiei in toata Europa de Est, noteaza publicatia croata Nacional.
Desi Croatia este o piata mica, Lukoil ar gresi daca ar plasa tara in afara strategiilor de extindere ale companiei, a declarat Vagit Alekperov intr-un interviu pentru publicatia mentionata. "Una dintre tintele Lukoil este aceea de a avea o prezenta puternica in tarile din sud-estul Europei. Avem deja activitati semnificative in Bulgaria, Serbia si Romania, precum si proiecte in Croatia, Muntenegru si Macedonia", spune omul de afaceri.
In primul rand, compania va urmari investitii pentru extinderea retelei de benzinarii in Croatia. In prezent, Lukoil are circa 20 de benzinarii in Croatia, dorinta companiei fiind aceea de a ajunge la o suta in urmatorii ani.
Alekperov considera ca trebuie sa fie posibil pentru oricine calatoreste intre Europa de Vest si Asia sa-si procure combustibil de la compania sa de-a lungul distantei parcurse. In al doilea rand, avand in vedere dezvoltarea coastei Marii Adriatice, compania intentioneaza sa asigure si alimentarea vaselor care tranziteaza portul. "Acestea vor fi cele doua aspecte ale investitiilor noastre in Croatia, insa suntem deschisi si la alte proiecte pe care le pot oferi parterii nostri croati.
"Chiar daca Lukoil a intrat formal pe piata croata a benzinariilor abia anul trecut, prin achizitionarea retelei Europa mil, combustibilii sai se vand in Croatia inca de acum de cativa ani. O parte importanta din benzina vanduta in statiile croate este adusa insa de la rafinariile Lukoil din Ploiesti si Burgas, ambele modernizate si cu o capacitate totala de 10 mil. tone anual. In schimb, rafinariile croate de la Sisak si Rijeka, detinute de INA, inca asteapta investitii pentru modernizare.
Alekperov a infirmat zvonul din presa croata conform caruia ar fi interesat de cumpararea terminalelor de petrol de pe coasta adriatica, explicand ca acest demers nu ar fi realist, atata vreme cat compania nationala croata INA detine cel mai important terminal, iar incercarile de implicare a Lukoil "ar cauza un cutremur pe piata croata a produselor petroliere".
In primele sase luni ale anului 2009, Lukoil a raportat un profit de peste trei miliarde de dolari. "Ca si alte companii petroliere, Lukoil nu e imuna la recesiunea globala si la scaderea drastica a pretului petrolului din a doua jumatate a anului trecut.
Am parcurs un proces de reducere a costurilor, iar primele rezultate sunt imbucuratoare", a sustinut Alekperov. In opinia lui, un pret optim al pietei ar fi de 70-80 de dolari pe baril, pentru ca daca pretul va ramane jos, in jur de 60 de dolari pe baril, companiile vor evita sa angajeze investitii in exploatarea unor zacaminte dificil de scos la suprafata, iar in conditiile in care acest tip de zacaminte scumpe tinde sa asigure tot mai mult din productia globala, oferta totala de petrol ar putea sa fie pusa in pericol.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro