Eleganţa, mereu la modă
În ciuda „invaziei” de magazine fast-fashion pe piaţa locală, venite să răspundă nevoilor unui ritm de viaţă tot mai alert, există încă o categorie de clienţi pentru care eleganţa şi calitatea au rămas prioritare, indiferent de momentul zilei sau de ocazia pentru îşi caută o ţinută. Pe acest lucru a mizat şi Cristian Cîrstea, fondatorul unui brand de vestimentaţie masculină la comandă, cu venituri anuale de peste 3,5 milioane de lei.
Ideea lansării Consiglieri, brandul de vestimentaţie masculină la comandă, care acoperă o gamă largă de ţinute pentru segmentul business, ceremonie şi smart-casual, a venit ca o extensie a brandului de rochii şi vestimentaţie feminină pentru ocazii speciale Cristallini, cofondat de Cristian Cîrstea în urmă cu 11 ani, la Bucureşti, şi prezent astăzi în ţări precum Italia, Elveţia, China, Singapore sau Arabia Sudită. Proiectul fondării Consiglieri a demarat în 2014 dar a fost lansat abia în vara anului 2015, în urma unei investiţii iniţiale de 100.000 de euro, mare parte provenind din fonduri proprii.
Anul trecut, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 3,55 milioane de lei şi un profit de 82.000 de lei. Pentru anul în curs, previziunile iniţiale vizau o creştere cu 15-20% a cifrei de afaceri, însă în noul context de piaţă „ajustările prezente sunt într-o corecţie de minus 40%”, deoarece zona de ceremonii şi evenimente speciale, care reprezintă aproximativ 70-75% din veniturile brandului, a înregistrat o scădere drastică în urma amânării sau anulării a peste 80% dintre evenimentele programate anul aceasta. „Impactul pandemiei s-a resimţit în scăderea puternică a numărului de clienţi, în primă fază, urmată de o creştere uşoară. Specificul businessului este dat de interacţiunea fizică în showroom cu clientul, pentru partea de măsurători tehnice care se efectuează de către un maestru croitor şi care presupune o întâlnire. Aici s-a resimţit o uşoară reticenţă a clienţilor, cel puţin în primele 2-3 luni după lockdown”, notează fondatorul businessului. Spune însă că le-a fost de ajutor conceptul de showroom privat, „în care întâlnirile au loc pe bază de programare şi astfel putem asigura intimitatea şi un spaţiu rezervat fiecărui client”.
Anual, compania înregistrează o medie de 650 de clienţi, cu preponderenţă din „top management, professionals şi proprietari de businessuri”, cu vârste cuprinse între 40 şi 55 ani şi venituri mari. Deşi nu au clienţi din afara ţării, Cîrstea spune că deservesc în schimb „expaţi din mediul business sau diplomaţi, cu un gust format pentru vestimentaţia la comandă, cărora le-am câştigat încrederea şi au devenit clienţi fideli”. Potrivit lui, cei care apelează la serviciile Consiglieri se împart în două categorii: clienţii care cumpără un produs făcut pe măsură pentru un eveniment special, şi clienţii care investesc în garderoba personală din raţiuni profesionale sau pur şi simplu pentru a-şi cultiva stilul personal. „Fiecare client beneficiază de consultanţă specializată din partea unui consultant dedicat, astfel produsele realizate respectă proporţiile corpului, iar clienţii sunt consiliaţi să aleagă cele mai potrivite ţesături şi opţiuni de design în funcţie de anumiţi factori specifici şi respectând regulile codului vestimentar masculin. Cel mai important lucru referitor la o ţinută este să fie făcută pe măsura purtătorului, iar acest lucru este tot mai apreciat şi de bărbaţii din România. Şi aici mă refer la Bucureşti în mod special. Poate mai mult decât oricând, bărbaţii îşi doresc ţinute care să li se potrivească perfect şi în care să se simtă confortabil.”
În prezent, Consiglieri are şase linii dedicate de producţie: costume (sacouri, pantaloni, veste), cămăşi, paltoane, jeans, încălţăminte şi accesorii, prin intermediul cărora poate fi creată o gamă de peste 20-30 de produse de bază, definitorii pentru brand. „În primii ani de la înfiinţarea businessului, produsul principal a fost costumul la comandă, cu un preţ mediu de 700-1.000 de euro. Preţul poate varia în funcţie de alegerile clientului în ceea ce priveşte modul de construcţie a sacoului (tradiţional/semi-tradiţional), ţesătură sau detaliile de personalizare. Clienţilor care îşi doresc costume exclusiviste le oferim o selecţie de ţesături de la branduri de lux, precum şi elemente de personalizare manuală a vestimentaţiei. Preţul unui astfel de costum poate ajunge la câteva mii de euro”, explică Cristian Cîrstea. În ultimii doi ani, brandul a dezvoltat liniile de producţie şi pe partea de smart casual, toate produsele fiind în continuare custom made (realizate la comandă): jeans, cu un preţ mediu de 250 de euro, pantaloni chinos (250 de euro), paltoane, trenciuri şi jackete (600 de euro), sneakers sau pantofi sport (250 de euro) şi pantofi (450 de euro).
De-a lungul timpului, executivul spune că principala provocare pe care a întâmpinat-o în dezvoltarea businessului a fost găsirea „factorului uman”. „La baza modelului nostru de business stă un serviciu de consiliere vestimentară şi îndrumare a clientului pe parcursul procesului de configurare a oricărei piese vestimentare sau a oricărui accesoriu, de la luarea măsurilor şi până la alegerea ţesăturii sau a detaliilor de stil – tipul reverului, al nasturilor, detaliile de personalizare. Tocmai pentru că ne-am propus să oferim clientului o experienţă în jurul creării vestimentaţiei sale de zi cu zi sau a celei pentru un eveniment important, formarea echipei de consultanţi vestimentari profesionişti a durat destul de mult.” În prezent, echipa Consiglieri numără cinci membri.
În ceea ce priveşte concurenţa, el spune că în ultimii ani au apărut în Bucureşti tot mai multe servicii de croitorie la comandă, pe partea de vestimentaţie business şi ceremonie, însă Cîrstea îi consideră competitori doar pe aceia care au reuşit să treacă testul timpului şi al consecvenţei. „Am căutat în permanenţă să creăm avantaje competitive pentru a ne diferenţia de concurenţă. Astfel, a apărut linia de vestimentaţie şi accesorii casual croite pe măsură, de pildă jeans sau sneakers. Iar faptul că strategia noastră este aplicată şi de competiţie într-o anumită măsură nu poate fi decât o validare a alegerilor noastre în ceea ce priveşte dezvoltarea businessului.”
Dată fiind impredictibilitatea actuală din mediul economic şi social, antreprenorul a decis să amâne deschiderea a două noi showroomuri Consiglieri, evenimente programate iniţial pentru acest an. „Rămânem atenţi la schimbările din comportamentul de consum şi încercăm să ne adaptăm serviciile şi produsele astfel încât să ne consolidăm poziţia pe piaţă. Fidelizarea clienţilor este, de asemenea, una dintre strategiile pe care mizăm.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro