Ofensiva chifteluţelor suedeze. Unde şi când se vor deschide noile magazine IKEA în România

Autor: Ioana Matei Postat la 08 noiembrie 2016 2645 afişări

Ofensiva chifteluţelor suedeze. Unde şi când se vor deschide noile magazine IKEA în România

An după an, suedezii de la IKEA au oferit cu greu orice detaliu legat de alte investiţii pe piaţa românească. Acum anunţă nu numai detalii despre al doilea magazin pe care îl vor deschide în Bucureşti, dar şi câte vor să aibă în toată ţara până în 2025: încă trei, în Timişoara, Cuj-Napoca şi Braşov. Stefan Vanoverbeke, country managerul IKEA pentru Europa de Sud-Est vorbeşte despre planurile pe termen mediu şi lung ale companiei în România, despre modul în care este văzută piaţa locală de către conducerea grupului suedez, cât şi despre interacţiunile sale cu Ingvar Kamprad.

„Am avut un an fantastic şi am înregistrat al doilea record în materie de vânzări pe piaţa din România“, descrie rezultatele retailerului suedez de mobilier şi decoraţiuni interioare pentru 2016 Stefan Vanoverbeke, country manager al companiei pentru Europa de Sud-Est. Dacă în 2007, anul intrării pe piaţă, IKEA a vândut în România de 195,8 milioane de lei (58,7 mil. euro), în anul financiar 2016 (septembrie 2015 – august 2016) vânzările companiei au ajuns la 514,6 milioane de lei, fără TVA (115,4 mil. euro). Comparativ cu perioada anterioară, creşterea a fost de 21,25%, reprezentând un ritm de creştere maxim de la intrarea pe piaţă. 3,2 milioane de clienţi au vizitat magazinul din nordul Capitalei şi, potrivit statisticilor IKEA, ei au cumpărat 17,3 milioane de produse. Cifrele din online arată şi ele plusuri: numărul comenzilor a crescut cu peste 140%, la peste 103.000.

Potrivit lui Vanoverbeke, cele mai multe comenzi din afara Capitalei au venit din Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Constanţa. Responsabil şi de Croaţia, Serbia şi Slovenia, Vanoverbeke se arată cel mai fericit de modul în care funcţionează lucrurile pentru magazinul din România. Originar din Belgia, şi-a început cariera ca angajat temporar în depozitul magazinului IKEA Zavantem, în perioada studiilor universitare, apoi a fost director de magazin în cadrul aceleiaşi companii în Italia şi retail manager al reţelei în Polonia. Anterior funcţiei actuale, a fost retail manager la IKEA Franţa. România este „motorul“ pieţelor pe care le coordonează acum, motiv pentru care nu ezită să ofere detalii despre strategia de pe piaţa locală: deschiderea celui de al doilea magazin din Capitală, în iarna lui 2018, şi construirea a încă trei până în 2025, în Timişoara, Cluj-Napoca şi Braşov.

„Piaţa din Bucureşti este mare din punctul de vedere al numărului de locuitori şi suntem încrezători că, în timp, vom reuşi să dublăm veniturile companiei“, spune Vanoverbeke, fără să ofere un orizont exact de timp referitor la amortizarea investiţiei de 80 de milioane de euro în magazinul din Capitală. Magazinul, ce urmează a fi construit pe bulevardul Theodor Pallady, este al treilea spaţiu de vânzare pe care suedezii le construiesc acum: în Belgrad (care va fi inaugurat în vara lui 2017), în Ljubljana (vara lui 2018), apoi în iarna lui 2018, în Bucureşti. Potrivit country managerului IKEA, magazinul din Pallady va fi cel mai mare construit de companie în regiune, cu o suprafaţă de 36.000 de metri pătraţi; spre comparaţie, cel deschis în Băneasa are 22.600 mp.

Magazinul va fi construit pe niveluri, iar la baza sa se va afla o parcare. „În Bucureşti locuiesc patru milioane de locuitori, este centrul economic al ţării; oamenii au bani de cheltuit şi nevoi pe care putem să le acoperim - avem nevoie de un al doilea magazin şi trebuie ca acesta să fie mare“, descrie el motivele pentru care au luat decizia de a construi spaţiul fanion aici şi nu în Zagreb, Ljubljana sau Belgrad. „Dacă te uiţi la numere, puterea de cumpărare din România este un pic mai scăzută decât în Slovenia. Dar este o piaţă formată din mult mai mulţi oameni; asta compensează.“

e termen lung, compania şi-a propus să ajungă la nouă magazine în România, astfel reţeaua va ajunge la 13 până în 2025 în regiunea Europei de Sud-Est. Executivul nu oferă detalii legate de terenurile pe care vor fi amplasate magazinele din afara Bucureştiului, dar spune că echipa de Property & Expansion se află în proces de prospectare de terenuri care să îndeplinească parametrii necesari pentru un magazin nou. Şi enumeră, în rândul celor mai importante condiţii: acces la mijloace de transport în comun şi o bună infrastructură de drumuri, suprafaţa terenului şi o localizare bună, aproape de oraş.

Potrivit belgianului, cheltuiala pentru inaugurarea unui spaţiu din reţeaua retailerului suedez variază în funcţie de dimensiuni, de la 40 la 100 de milioane de euro. În afară de magazinul ce urmează a fi deschis în Capitală, investiţiile s-ar putea plasa între 280 şi 700 de milioane de euro, fiind încurajate de previziunile legate de piaţa locală. „Dacă ne uităm la ultimii ani, economia României a crescut extrem de repede, ce este uimitor; desigur, în mare parte creşterea a fost generată de consum, dar putem vedea de asemenea investiţii mari în industrie. Am lucrat în Polonia înainte şi observ că România începe să ocupe rolul Poloniei de acum 10-15 ani în Europa, de hub industrial al Europei. Acest lucru, combinat cu educaţia excelentă a românilor, oferă mult confort investitorilor; dacă următorul guvern poate să continue reformele pentru a face investiţiile mai uşoare şi să îndepărteze birocraţia, vom avea doar de câştigat.“ 

În ceea ce îi priveşte pe clienţii din România, observă deopotrivă asemănări cu cei din toată lumea, dar şi particularităţi. „Asemănările se bazează pe anumite nevoie pe care le au în viaţă: când începi să locuieşti împreună cu cineva, să ai primele piese de mobilier, când începi să ai copii - aceste nevoi sunt aceleaşi peste tot în lume. Apoi, când ne uităm la clienţii din România, în afară de pasiunea lor pentru prăjitura Almondy, vedem că în ce priveşte mobila, spre exemplu, preferă culorile mai închise; cred că acest lucru se bazează pe preferinţele istorice, deşi mai recent observăm că începe să le placă şi mobila mai deschisă la culoare.“

Din toate ţările în care compania este prezentă, prăjitura Almondy este cel mai bine vândută în România, lucru datorat şi faptului că numărul de clienţi care vizitează departamentul IKEA food a crescut cu 7,4%, generând 6,3% din afacerile totale ale retailerului, în condiţiile în care anul acesta spaţiul a fost închis timp de trei săptămâni pentru reamenajare. „Suntem fericiţi că vine lumea, indiferent că vin pentru restaurant, să cumpere şerveţele sau bucătării complet echipate. Este misiunea noastră să îi convingem pe oamenii care vin la restaurant să şi cumpere ceva din magazin. Cred că nu este atât de uşor pentru majoritatea vizitatorilor să părăsească IKEA fără să cumpere ceva.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.