Planurile importatorului valizelor care atunci când au fost aduse pentru prima dată în România erau "ţinute sub tejghea pentru că erau prea scumpe"

Autor: Georgiana Călin Postat la 28 martie 2017 2313 afişări

Samsonite, unul dintre cele mai populare branduri producătoare de valize şi genţi la nivel mondial, cu o istorie de peste 100 de ani, a ajuns la 25 de magazine în România. Singurul importator şi distribuitor din România a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 6,9 milioane de euro şi ţinteşte un volum de aproape trei ori mai mare pe termen mediu. Strategia companiei mizează pe „cel mai mic preţ din lume".

Planurile importatorului valizelor care atunci când au fost aduse pentru prima dată în România erau "ţinute sub tejghea pentru că erau prea scumpe"

„Prima geantă Samsonite importată în România a fost adusă la magazinul Romarta; nici măcar nu a fost expusă la vânzare, era ţinută sub tejghea pentru că era prea scumpă. Samsonite era un brand extrem de scump pentru România la acea vreme”, povesteşte Elena Bucur, manager de vânzări al GB Systems. Înainte de a aduce în România marca de valize, firma General Business Systems, deţinută de omul de afaceri turc Kemal Bakirci, se ocupa cu distribuţia de papetărie. Dar pentru că exista o cerere mare de genţi de laptop, antreprenorul a profitat de lipsa acestui brand cunoscut la nivel mondial şi în urmă cu 17 ani a făcut primii paşi pentru a-l aduce pe piaţă. Pentru că avea deja o firmă, investiţia iniţială, cu o valoare de circa 50.000 de euro, s-a îndreptat spre achiziţionarea de marfă, iar noua afacere a avut nevoie de doar câteva luni pentru a fi pusă pe roate, spune Bucur.

Samsonite International se poziţionează ca un brand premium şi deţine în portofoliu produse variate - de la valize la borsete, portfarduri sau portofele, care pot fi găsite şi în magazinele din România. Cel mai căutat produs la nivel local este valiza de călătorie din gama Base Hits, la preţul de 100 de euro, conform managerului de vânzări. Samsonite a început în urmă cu câţiva ani o expansiune puternică în România, ieşind din sfera mallurilor în spaţii stradale şi în oraşe mai mici, care nu sunt capitale de judeţ, aşa cum este cazul municipiului Câmpina, din judeţul Prahova.Cele mai multe magazine Samsonite se găsesc în Bucureşti - 10, dintre acestea majoritatea aflându-se în complexuri comerciale. S

ub brandul Samsonite, compania deţine câte două unităţi în Iaşi şi Constanţa, dar şi în oraşe precum Braşov, Oradea, Sibiu, Suceava sau Cluj-Napoca, potrivit site-ului propriu. Conform managerului de vânzări, compania a încheiat 2016 cu un profit de un milion de euro şi o cifră de afaceri de 6,9 milioane de euro, în creştere cu 7% faţă de anul anterior, când GB Systems a avut afaceri de 6,5 milioane de euro. Pentru acest an, compania îşi propune o cifră de afaceri cu 10%  mai mare decât în 2016; planurile vizează şi deschiderea a 10 noi magazine în oraşe în care au ajuns până acum.

Unul dintre obiectivele companiei este menţinerea traseului ascendent, iar pentru următorii cinci ani Samsonite România are ca ţintă să ajungă la pragul de 18 milioane de euro ca rulaje; la asta se adaugă „să ajungem în cât mai multe oraşe din ţară”, spune reprezentanta companiei. În principiu, compania are în vizor oraşele de peste 50.000 de locuitori. Una dintre principalele strategii pe care Samsonite România s-a axat de-a lungul timpului a fost deviza „cel mai mic preţ din lume”. Mai exact, managerul de vânzări afirmă că în România pot fi găsite produsele Samsonite cu cel mai mic preţ la nivel mondial. „În acest moment, oricine îşi cumpără un produs Samsonite de la noi şi găseşte un preţ mai mic în altă ţară, plătim noi diferenţa, dar şansele sunt mici să se întâmple asta, pentru că avem cele mai mici preţuri pentru orice produs Samsonite”, declară Elena Bucur. Conform site‑ului propriu, garanţia celui mai mic preţ se acordă pentru 90 de zile de la achiziţionarea produsului.

Vorbind despre piaţa în care activează, Bucur afirmă că „nu există date oficiale pentru că sunt foarte multe produse non branded şi, în acest context, avem o piaţă a cărei valoare nu o poate estima nimeni”. Conform Ziarului Finanicar, piaţa valizelor şi  genţilor de călătorie a crescut în ultimii ani, dat fiind apetitul tot mai mare al românilor pentru călătorii, acest segment fiind estimat la câteva zeci de milioane de euro. Unul dintre concurenţii Samsonite pe acest segment este Lamonza. Pe plan local, marca se află în portofoliul Azad Entreprises, cu o activitate de peste 15 ani pe piaţa locală; firma este specializată în importul şi distribuţia produselor de larg consum. Compania deţinută de omul de afaceri iordanian Osama Saffarini are un portofoliu de peste 1.500 de produse, sub umbrela a şase mărci din patru domenii, iar printre principalii săi clienţi se numără Metro, Carrefour, Selgros şi Cora.

Oportunităţile acestui segment de piaţă sunt numeroase, crede reprezentanta GB Systems, iar cele mai importante ar fi legate de potenţialul pieţei şi educaţia oamenilor, „care încep să caute produse de calitate în detrimentul no name-urilor şi produselor de proastă calitate”. De asemenea, un alt avantaj al acestui tip de afacere în România este dat de creşterea pieţei de e-commerce, adaugă tot ea. Pe de altă parte, printre punctele slabe ale acestui domeniu pe plan local se află „legislaţia în continuă schimbare, care nu încurajează antreprenoriatul şi descurajează angajatorii corecţi”, ţine să precizeze Elena Bucur.

La nivel internaţional, Samsonite are o istorie presărată cu peripeţii: de la experienţa falimentului, la vânzări record de circa 2,4 miliarde de dolari - la sfârşitul anului 2015. Brandul american a fost înfiinţat de Jesse Shwayder în 1910, în Colorado, iar prima sa denumire - „Samson” – făcea trimitere la personajul biblic, remarcabil prin forţa sa incredibilă.

Termenul „Samsonite” a început să fie folosit în perioada anilor '40, iar 25 de ani mai târziu compania a preluat oficial acest nume. După mai multe schimbări de proprietar, în 2005 compania a fost cumpărată de Marcello Bottoli, fostul director executiv al Louis Vuitton, care a salvat-o de la faliment şi a ridicat-o din criza în care se afla de circa trei ani. Patru ani mai târziu, Samsonite a fost preluată de fondul de investiţii CVC Capital Partners pentru 1,7 miliarde de dolari, iar în 2009 a fost listată la bursa de la Hong Kong, cu o ofertă publică iniţială de 1,25 miliarde de dolari.

În 2015, Samsonite International a raportat vânzări nete de circa 2,4 miliarde de dolari, în creştere cu circa 12% faţă de anul anterior. Ultima mişcare amplă a brandului a fost realizată în urmă cu un an, când grupul a prelut producătorul american de genţi de călătorie de lux Tumi, pentru 1,8 miliarde de dolari, operaţiune care, potrivit analiştilor, îi va oferi Samsonite posibilitatea de a se extinde pe piaţa chineză a articolelor de lux.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.