Amenzile pentru practici de concurenţă neloială urcă până la 50.000 lei, dar sunt prescrise în 3 ani
Denigrarea unui competitor şi deturnarea clientelei unei firme de către un fost sau actual salariat prin folosirea secretelor comerciale vor fi singurele fapte indicate distinct ca practici de concurenţă neloială, iar amenzile vor urca până la 50.000 lei, dar vor fi prescrise în termen de trei ani.
În acelaşi timp, prevederea din legislaţia actuală care stabileşte că persoana care săvârşeşte un act de concurenţă neloială va fi obligată să înceteze sau să înlăture actul, să restituie documentele confidenţiale însuşite în mod ilicit de la deţinătorul lor legitim şi, după caz, să plătească despăgubiri pentru daunele pricinuite va fi abrogată.
Modificările au fost introduse de Guvern printr-o ordonanţă aprobată în ultima şedinţă.
Documentul stabileşte că sunt interzise acele practici de concurenţă neloială de denigrare a unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizată prin comunicarea ori răspândirea de către o întreprindere sau reprezentantul/angajatul său, de informaţii care nu corespund realităţii despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natură să îi lezeze interesele, şi de deturnare a clientelei unei întreprinderi de către un fost sau actual salariat, un reprezentant al său ori de către orice altă persoană, prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva întreprindere a luat măsuri rezonabile de asigurare a protecţiei acestora şi a căror dezvăluire poate dăuna intereselor acelei întreprinderi, precum şi "orice alte practici comerciale care contravin uzanţelor cinstite şi principiului general al bunei-credinţe şi care produc sau pot produce pagube oricăror participanţi la piaţă". Spre deosebire de legislaţia actuală, aceste alte fapte nu mai sunt detaliate distinct.
Uzanţele cinstite sunt definite ca un ansamblu de practici sau reguli general recunoscute, aplicate în relaţiile comerciale dintre întreprinderi, în scopul prevenirii încălcării drepturilor legitime ale acestora.
În prezent, legea tratează drept contravenţii oferirea serviciilor de către salariatul exclusiv al unui comerciant unui concurent ori acceptarea unei asemenea oferte, divulgarea, achiziţionarea sau folosirea unui secret comercial de către un comerciant sau un salariat al acestuia, fără consimţământul deţinătorului legitim al respectivului secret comercial şi într-un mod contrar uzanţelor comerciale cinstite, încheierea de contracte prin care un comerciant asigură predarea unei mărfi sau executarea unor prestaţii în mod avantajos, cu condiţia aducerii de către client a altor cumpărători cu care comerciantul ar urma să încheie contracte asemănătoare, comunicarea sau răspândirea în public de către un comerciant de afirmaţii asupra întreprinderii sale sau activităţii acesteia, menite să inducă în eroare şi să îi creeze o situaţie de favoare în dauna unor concurenţi, comunicarea, chiar făcută confidenţial, sau răspândirea de către un comerciant de afirmaţii mincinoase asupra unui concurent sau asupra mărfurilor/serviciilor sale, afirmaţii de natură să dăuneze bunului mers al întreprinderii concurente, oferirea, promiterea sau acordarea - mijlocit sau nemijlocit - de daruri ori alte avantaje salariatului unui comerciant sau reprezentanţilor acestuia, pentru ca prin purtare neloială să poată afla procedeele sale industriale, pentru a cunoaşte sau a folosi clientela sa ori pentru a obţine alt folos pentru sine ori pentru altă persoană în dauna unui concurent, deturnarea clientelei unui comerciant prin folosirea legăturilor stabilite cu această clientelă în cadrul funcţiei deţinute anterior la acel comerciant şi concedierea sau atragerea unor salariaţi ai unui comerciant în scopul înfiinţării unei societăţi concurente care să capteze clienţii acelui comerciant sau angajarea salariaţilor unui comerciant în scopul dezorganizării activităţii sale.
Ordonanţa aprobată de Guvern stabileşte acum că, în măsura în care nu este considerată infracţiune, comiterea faptelor de concurenţă neloială va fi sancţionată cu amendă cuprinsă între 5.000 lei şi 50.000 lei, pentru persoane juridice, şi între 1.000 lei şi 5.000 lei, pentru persoane fizice, dar că sancţiunea va fi individualizată ţinându-se cont de gravitatea faptei, de efectele acesteia, precum şi de sancţiunile primite în ultimii doi ani de către persoana fizică sau juridică în cauză, iar aplicarea amenzilor va fi prescrisă în termen de trei ani de la data săvârşirii contravenţiei.
Cuantumul amenzilor poate fi actualizat de Guvern la cel puţin 2 ani, în funcţie de rata inflaţiei.
Ultimul cuantum al amenzilor reglementat prin lege pentru astfel de fapte era cuprins între 25 şi 50 milioane lei vechi (2.500-5.000 lei).
În actul normativ aprobat de Guvern se mai arată că reprezentanţii Consiliului Concurenţei, în calitate de autoritate administrativă autonomă în domeniul concurenţei, asigură protecţia întreprinderilor împotriva practicilor de concurenţă neloială "în limita competenţelor încredinţate" prin această lege, iar inspectorii de concurenţă pot efectua inspecţii inopinate numai dacă există indicii că pot fi găsite documente sau pot fi obţinute informaţii considerate necesare pentru îndeplinirea misiunilor.
De asemenea, în vederea "utilizării raţionale" a resurselor pentru efectuarea investigaţiilor, Consiliul Concurenţei va putea prioritiza cazurile în funcţie de potenţialul impact asupra concurenţei efective, de interesul general al consumatorilor sau de importanţa strategică a sectorului economic vizat.
În acelaşi timp, în scopul "definirii şi implementării" politicilor publice în domeniul combaterii concurenţei neloiale, va fi constituit un Consiliul interinstituţonal, coordonat de Ministerul Finanţelor şi format din membri ai autorităţilor naţionale din domeniul concurenţei, protecţiei drepturilor în domeniul audiovizualului, protecţiei consumatorilor, protecţiei proprietăţii industriale şi protecţiei drepturilor de autor şi a drepturilor conexe, care va redacta, anual, un raport pentru Guvern incluzând date privind aplicarea legislaţiei şi propuneri în domeniu.
Ordonanţa menţine prevederea că funcţia de preşedinte al Consiliului Concurenţei este asimilată celei de ministru şi stabileşte că nu doar funcţiile de vicepreşedinte, ci şi cele de consilier de concurenţă sunt asimilate celei de secretar de stat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro