Analiză: Criza cipurilor poate duce, în lunile următoare, la opriri de producţie la Dacia şi Ford

Autor: Cosmin Pirv Postat la 25 martie 2021 63 afişări

Lipsa circuitelor integrate, cipuri utilizând, la bază, semiconductori, a generat blocaje în industria auto românească şi mondială, în ultimele trimestre, iar în lunile următoare poate aduce opriri temporare ale producţiei, până când piaţa se va reechilibra, crede Claudiu Cazacu, XTB.

Analiză: Criza cipurilor poate duce, în lunile următoare, la opriri de producţie la Dacia şi Ford

„Lanţurile de aprovizionare sunt rareori vizibile, mai puţin atunci când intră în dificultate, (producând probleme care, deseori, par a fi <in senin>. Lipsa circuitelor integrate (cipuri utilizând, la bază, semiconductori) a generat blocaje în industria auto românească (uzinele Dacia şi Ford) şi mondială, în ultimele trimestre. Piaţa se va re-echilibra în cele din urmă, dar lunile următoare, până la reglarea asimetriilor, pot aduce opriri sau diminuări semnificative, deşi temporare ale producţiei în domeniul auto, atât pentru Dacia şi Ford cât şi pentru furnizorii lor, sau alţi producători de componente”, explică într-o analiză de piaţă Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varşovia.

Acesta explică faptul că, pur şi simplu din perspectiva priorităţii, producătorii au preferat să reorienteze cipurile, mai rare, spre domeniile unde valoarea adăugată este mai mare. În plus, producătorii auto, văzând prăbuşirea vânzărilor la începutul închiderii economiei, anul trecut, au redus comenzile şi stocurile; astfel, revenirea rapidă i-a pus într-o situaţie delicată: fără stocuri, şi fiind nevoiţi să concureze pentru cipuri cu alte domenii unde cererea era înaltă.

„Piaţa producătorilor de cipuri este foarte concentrată: TSMC (Taiwan), SMIC (China) şi Samsung (Coreea de Sud) deţin împreună aproximativ trei sferturi din producţia mondială. Deşi fac eforturi pentru a majora producţia, abilitatea lor de a livra pe măsura dorinţelor pieţei e limitată din mai multe motive. Cererea mare de bunuri electronice de pe perioada pandemiei, de la telefoane, laptopuri şi camere web până la console de jocuri şi variate dispozitive electronice s-a adăugat la afectarea lanţurilor de aprovizionare”, susţine Claudiu Cazacu.

El spune că peste toate acestea s-au adunat dificultatea de a instala noi capacităţi, mai ales pentru tehnologiile performante (cu densitate mare, eficiente energetic şi tehnic) şi sancţiunile impuse asupra producătorilor din China care au obligat unele companii să caute alternative.

Pe un asemenea fundal, incidente diverse capătă o influenţă mare. În februarie, fabrica Samsung din Austin, Texas, a fost afectată de penele de curent, şi, recent, nu reluase încă întreaga producţie. Un incendiu la o fabrică din Japonia a Renesas, furnizor important în industria auto, ar putea avea efecte semnificative, mai ales într-o perioadă cu diferenţe mari între cerere şi ofertă la nivel global.

„Grupul Volkswagen a declarat că producţia globală va fi, astfel, redusă cu 100.000 de unităţi. Continental, producător major de componente, este de asemenea afectat. În SUA, Toyota şi Honda au suferit şi de pe urma vremii nefavorabile. Ford, Honda, GM şi Renault, între multe alte nume din sector, au fost obligate să oprească producţia, pentru perioade de câteva zile, la diferite uzine din lumea întreagă. Toyota a oprit uzina din Cehia de pe 22 martie, VW va opri fabrica din Portugalia între 22 şi 28 martie. BMW are în vedere oprirea producţiei, deşi nu este încă hotărâtă. Estimările merg pe o reducere a vânzărilor auto, la nivel global, de 61 de mld. de dolari”, se mai arată în analiză.

Conform acesteia, în România, Dacia şi Ford au fost forţate să oprească producţia, în câteva ocazii, în februarie şi martie. „Riscul unor noi perioade de oprire temporară a activităţii este cel puţin la nivel mediu, potrivit estimărilor noastre referitoare la situaţia ofertei de cipuri specializate. În ţara noastră, pe lângă producătorii auto menţionaţi, un ecosistem variat de producători de componente auto contribuie la PIB, aducând sectorul la aproximativ 10%. Livrările auto au o contribuţie majoră în cadrul exporturilor, apropiindu-se, ca şi în Slovacia, de jumătate din total. Având în vedere integrarea puternică a fabricilor de componente auto cu piaţa europeană, este posibilă o încetinire a activităţii şi chiar perioade temporare de oprire şi la nivelul acestora. În plus, Germania, unde sectorul auto este deosebit de important în peisajul industrial, este primul partener în cadrul schimburilor comerciale, prin urmare, o eventuală încetinire acolo ar avea efecte şi în ţară”, mai spune Claudiu Cazacu.

Acesta susţine că implicaţiile se pot întinde şi în domenii de înaltă tehnologie.

„Samsung a anunţat că încearcă o renegociere cu partenerii săi pentru că nu poate onora cererea, în timp ce seria nouă de telefoane Note ar urma să fie amânată. Potrivit unor estimări Trendforce, oferta globală de telefoane inteligente ar urma să fie redusă cu 5% în urma dificultăţilor de producţie ale Qualcomm. Piaţa se va re-echilibra în cele din urmă, dar lunile următoare, până la reglarea asimetriilor, pot aduce opriri sau diminuări semnificative, deşi temporare ale producţiei în domeniul auto, atât pentru Dacia şi Ford cât şi pentru furnizorii lor, sau alţi producători de componente”, se mai arată în analiză.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
analiză,
semiconductori,
dacia

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.