ANAT: Ministrul Economiei a renunţat la ideea trecerii promovării turismului la Institutul de Comerţ
Patronatele din turism l-au convins pe ministrul Economiei, Mihai Tudose, să renunţe la decizia prin care promovarea României urma să treacă de la Autoritatea pentru Turism (ANT) la nou înfiinţatul Institut Român de Comerţ Exterior, a declarat agenţiei MEDIAFAX Alin Burcea, vicepreşedintele ANAT.
"În urma discuţiilor de ieri şi de azi dintre patronatele din turism şi ministrul Economiei, Mihai Tudose, ministrul a ajuns la concluzia că este bine ca promovarea turismului să rămână la ANT. Ministrul a înţeles care ar fi dezavantajele dacă promovarea ar pleca de la ANT", a spus Burcea.
El a mai spus că, în schimb, ministrul Economiei a propus ca numărul birourilor de promovare turistică în străinătate (11, în prezent - n. r.) să crească în următoarea perioadă, patronatele urmând să vină cu propuneri în care să nominalizeze câteva pieţe care au nevoie de un reprezentant al României.
"În plus, cei 81 de reprezentanţi comerciali ai ambasadelor României în lume vor reprezenta şi turismul. Până acum noi, cei din turism, nu aveam contact cu ei şi nu ţineam legătura", a adăugat Burcea.
Institutul de Comerţ exterior va urma să funcţioneze, fără a mai avea însă printre atribuţii şi promovarea turismului.
Contactaţi de MEDIAFAX, reprezentanţii Biroului de Presă al ministerului nu au confirmat, dar nici nu au infirmat informaţia prin care promovarea turismului va rămâne la ANT.
"Sunt mai multe scenarii luate în calcul şi forma finală a funcţionării Institutului de Comerţ Exterior va fi cea care va fi adoptată prin Hotărâre de Guvern în perioada următoare", au declarat reprezentanţii Biroului de Presă al Ministerului Economiei.
MEDIAFAX a anunţat la finele lunii decembrie că patronatele din turism cer Guvernului să renunţe la decizia prin care promovarea României trece de la ANT la nou înfiinţatul Institut Român de Comerţ Exterior, considerând că măsura este absurdă, decapitează turismul, creează haos şi arată lipsa de consideraţie a statului faţă de acest sector.
"Nu văd de ce un institut de comerţ ar trebui să se ocupe de promovarea turismului. Promovarea ar trebui făcută de o instituţie care să cunoască bine background-ul industriei şi piaţa. Cum să dai această promovare unora care habar nu au să o facă?", a declarat atunci agenţiei MEDIAFAX Radu Enache, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR) şi unul dintre cei mai mari hotelieri din ţară.
Guvernul a decis pe 18 decembrie, anul trecut, să înfiinţeze Institutul Român de Comerţ Exterior, care preia atribuţiile şi personalul din domeniu de la Departamentul de comerţ exterior şi relaţii internaţionale din ministerul Economiei, dar şi activităţile de promovare a turismului de la Autoritatea Naţională pentru Turism, aceasta din urmă, care se ocupa de promovarea României, rămânând să se ocupe doar de autorizarea şi controlul structurilor de cazare. Măsura a fost stipulată într-o ordonanţă de urgenţă care reglementa funcţionarea Ministerului Economiei, urmând ca în termen de 60 de zile să fie aprobată prin hotărâri de Guvern funcţionarea instituţiilor din subordine, printre care şi cea a Institutului Român de Comerţ Exterior.
"Această decizie (de transfer al promovării la institut - n.r.) arată interesul scăzut care este acordat acestei industrii. Guvernul a luat recent o măsură bună, reducând TVA pentru alimentaţia în turism, dar acum face o mare greşeală. Astfel de atitudini faţă de turism explică ponderea mică în PIB a acestui domeniu", a mai spus Enache.
Reprezentanţii industriei de turism cred că transferarea promovării turismului către o organizaţie care are un obiect de activitate foarte larg, fără păstrarea identitaţii unei structuri cu specializarea strictă în domeniul marketingului şi comunicării pentru turism, este un semnal total greşit pentru industrie şi pentru partenerii străini şi o decizie "în flagrantă contradicţie" cu tendinţele europene şi mondiale referitoare la organizarea activităţilor de promovare a turismului.
Şi Alin Burcea a afirmat atunci că mutarea promovării la Institutul de Comerţ Exterior nu va fi benefică pentru turism.
"De la solicitarea patronatelor de a avea un minister sau un departament unitar pentru turism, de la ideea că Organizaţia Română pentru Turism - un parteneriat public-privat este cea mai bună formulă pentru promovare, am ajuns la o formulă de neînţeles, cu rezultate improbabile! Noi, patronatele, cu cine discutăm de acum încolo? Probabil că în viitor cu nimeni! Avem ministere pentru românii de pretutindeni, avem SGG cu rang de ministru, dar această ramură importantă a economiei naţionale, turismul, este lipită ba la un minister, ba la altul! Asta se înţelege prin schimbare?", a spus Burcea.
Jucătorii de pe piaţa de turism afirmau atunci că se îndoiesc că Guvernul a luat decizia de a muta activitatea de promovare în baza unui studiu sau măcar a unei note de fundamentare.
Mai mult decât atât, surse din turism susţineau că măsura prin care promovarea pleacă de la ANT nu avea raţiuni economice, ci politice. Prin "decapitarea" ANT, Guvernul nu face altceva decât să-i reducă drastic atribuţiile şefei ANT, Simona Man, care este şi preşedinta PP-DD.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro