Autocarele isi muta traseul. In aer
Cei mai mari transportatori de pasageri cu autocarul din Romania, Atlassib si Eurolines, au decis sa nu mai lase companiile aeriene low-cost sa le fure clientii: si-au lansat propriile oferte de transport cu avionul.
Cei mai mari transportatori de pasageri cu autocarul din Romania, Atlassib si Eurolines, au decis sa nu mai lase companiile aeriene low-cost sa le fure clientii: si-au lansat propriile oferte de transport cu avionul.
Pentru Ana-Maria Rusu, o tanara de 32 de ani care lucreaza de cinci ani intr-un orasel de langa Madrid si e la un pas de obtinerea permisului de munca, luna iunie a fiecarui an este speciala: atunci vine in tara, la Iasi, sa-si vada mama si copiii, Elena si Dani, elevi de generala. Dar anul acesta n-a mai venit cu unul dintre autocarele Atlassib, ca de obicei, ci cu o cursa Blue-Air, pana la Bucuresti. A dat pe biletul de avion o suma comparabila cu cea pentru autocar - doar ca a ajuns la Iasi mai repede si mai odihnita, chiar daca dupa cele trei ore cu avionul a mai mers alte cinci cu trenul.
Ana-Maria Rusu e unul dintre cei aproximativ 10% dintre pasagerii curselor aeriene low-cost care au schimbat traditionala cursa cu autocarul pe una cu avionul. O scadere a numarului de pasageri pentru cursele cu autocarul a fost semnalata pentru prima data in 2005, odata cu intrarea in Romania a unor companii aeriene low-cost precum Blue-Air, MyAir si, mai la sfarsitul anului, SkyEurope.
Asa se face ca pentru 2005 compania Eurolines, condusa de oamenii de afaceri Dragos Anastasiu si Cristian Baciucu, a raportat venituri in scadere cu peste trei milioane de euro, pana la 14,5 milioane de euro, pe fondul scaderii generale cu circa 30% a sectorului de transport international de persoane din Romania, dupa cum declara la inceputul acestui an Dragos Anastasiu. "Din scaderea generala a numarului de calatori, apreciez ca 5-7% s-au indreptat spre companiile aeriene low-cost", estima atunci Anastasiu.
Asadar, o strategie de viitor apropiat care sa includa si calatorii cu avionul catre cele mai cerute destinatii a fost solutia pe care Eurolines a ales-o pentru a contracara migratia clientilor proprii catre cursele aeriene low-cost deja existente, dar si pentru a face fata momentului 1 ianuarie 2007 (cand "open-sky" va atrage catre Romania marii operatori low-cost europeni).
Cei doi pasi din strategia pe care a gandit-o Dragos Anastasiu au fost, pe de o parte, ieftinirea biletelor la transportul cu autocarul si, pe de alta, un parteneriat pentru transporturi cu avionul in cooperare cu Eurolines Spania. "Cursa aeriana Bucuresti - Madrid se efectueaza in parteneriat cu Eurolines Spania, iar avioane am inchiriat de la Air Europa, deoarece este o companie de renume international si au avioane de capacitate mare (Boeing 767, de 186 de locuri), care ne permit sa oferim bilete la preturi mici. Cu avionul acoperim cererea intre Bucuresti si
Acum, gradul de ocupare a ajuns la 85%, iar pentru urmatoarea perioada compania estimeaza sa ajunga la 100%. "Parte dintre clienti au migrat de la autocar la avion, dar am atras si clienti noi, astfel reusind sa atragem in agentiile noastre mai multi pasageri comparativ cu anul trecut, acestia avand acum posibilitatea sa aleaga", mai spun oficialii Eurolines, care raporteaza, de la inceputul anului pana acum, o crestere cu 20% a numarului de pasageri pe rutele internationale si cu 9% a veniturilor realizate.
In contextul in care ofertele companiilor aeriene se dezvolta si devin din ce in ce mai atractive, dezvoltarea curselor cu autocarul pe distante mai mari de 1.500 km nu mai este viabila pentru viitor, asa ca Eurolines spune ca va continua parteneriatul cu Air Europe, fara a se gandi deocamdata la infiintarea propriei companii aeriene: "Politica Eurolines a fost si va ramane o politica a parteneriatelor. In acest moment consideram ca in Europa sunt suficiente companii de zbor (inclusiv low-cost), iar prioritatea noastra nu este o companie proprie, ci un parteneriat solid cu companii existente. Strategia noastra este ca potentialii clienti sa ne perceapa ca un brand pentru transport, inclusiv aerian", explica Dragos Anastasiu.
Daca Eurolines ofera deja curse cu avionul in parteneriat, competitorul lui de la
Ilie Carabulea a declarat pentru Ziarul Financiar ca serviciile de transport aerian vor avea costuri rezonabile, venind in completarea serviciilor de transport rutier pe care le dezvolta compania Atlassib. Pentru preturi dupa modelul low-cost a optat si Eurolines: "Optand pentru un avion de capacitate mare, am urmat politica companiilor low-cost, tarifele fiind construite incat sa asigure un grad cat mai mare de umplere a capacitatii in conditii de profitabilitate a curselor", spun oficialii Eurolines.
Pentru cursa Bucuresti-Madrid, pretul unui bilet porneste de la 198 de euro si ajunge la 340 de euro (fara taxe de aeroport), in functie de data achizitionarii lui, preturile mai mici fiind aferente biletelor cumparate din timp.
Singura problema pe care Dragos Anastasiu o vede in legatura cu vanzarea de bilete la curse low-cost in Romania este dezvoltarea insuficienta a Internetului, principalul canal de vanzare pentru aceste companii in Vest: "Modelul low-cost se potriveste foarte bine unei tari ca Romania in care in acest moment traficul intens este generat de pasageri care se duc la munca in strainatate sau in vizita la rude. In acelasi timp, conditiile actuale din
Asteptata deja de mult timp, reorientarea clientilor si a oamenilor de afaceri catre curse aeriene in detrimentul autocarului era inevitabila si asteptata de intreaga piata, mai ales de mari companii aeriene ca Ryanair si EasyJet, care asteapta de dupa colt, mai precis din tarile vestic-vecine, inceputul lui 2007 pentru a veni sa opereze si din Romania.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro