Brandurile mari de fastfood se înghesuie să vină pe plan local, o piaţă care creşte precum Făt-Frumos

Autor: Cristina Roşca Postat la 24 martie 2025 21 afişări

Brandurile mari de fastfood se înghesuie să vină pe plan local, o piaţă care creşte precum Făt-Frumos

Lanţul american de fast food Wendy’s şi-a anunţat oficial venirea în România în sistem de franciză, urmând să fie deschise cinci restaurante doar în 2025. Planul francizatului JKC Capital, o firmă antreprenorială din Canada, este mai ambţios de atât, vizând investiţii de 200 mil. euro pe plan local în următorul deceniu.

Lanţul american de fast food Wendy’s şi-a anunţat oficial venirea în România în sistem de franciză, urmând să fie deschise cinci restaurante doar în 2025. Planul francizatului JKC Capital, o firmă antreprenorială din Canada, este mai ambţios de atât, vizând investiţii de 200 mil. euro pe plan local în următorul deceniu.

JKC Capital, un business fondat în 2015 de Kathryn şi John Chayka, deţine deja 61 de restaurante Wendy’s în Canada, unde este cel mai mare francizat al brandului. În top managementul firmei se află de circa cinci ani şi românul Radu Bolohan, care este în prezent vicepreşedinte (vice-president finance).

În anunţul companiei apare informaţia conform căreia expansiunea din România va fi realizată de către grupul canadian, însă în parteneriat cu Bolohan. Nu sunt oferite detalii privind acest parteneriat.

ZF a scris încă de acum un an că lanţul american de fast food Wendy’s intră pe piaţa locală în sistem de franciză.

Grupul a anunţat atunci că a semnat acorduri de franciză pe două pieţe - Irlanda şi România -, această mutare făcând parte dintr-un plan mai amplu de a „cuceri’ Europa, continent unde sunt planificate „sute de deschideri“.

„Wendy’s deschide noi oportunităţi pentru brand în toată Europa. Alături de un partener cu o vastă experienţă dovedită precum JKC Capital, construim (...) în fiecare piaţă pe care intrăm“, spune acum Michael Clarke, managing director la Wendy’s Europe.

Fondat în 1969, grupul are astăzi peste 7.000 de restaurante, dintre care mai bine de 1.300 sunt în afara SUA. Primele două unităţi din România vor fi inaugurate în prima parte a lui 2025.

„Această lansare reprezintă o bornă importantă pentru noi, pe măsură ce brandul intră pe o piaţă dinamică, cu un potenţial semnificativ de creştere“, a declarat John Chayka, CEO al JKC Capital.

Pe piaţa de fastfood din România, Wendy’s se va lupta cu alte nume străine în frunte cu McDonald’s, KFC sau Burger King, dar şi cu afaceri locale care vând produse precum shaorma ori sandvişuri. Brandurile străine sunt cele care domină sectorul atât ca număr de unităţi, cât şi ca cifră de afaceri. Toate aceste afaceri sunt operate în sistem de franciză, acelaşi model fiind aplicat şi de Wendy’s, brand cunoscut pentru burgerii săi.

Intrarea unui nou nume în acest domeniu în România vine într-o perioadă în care piaţa de fastfood creşte, atât local, cât şi internaţional. Motivele? Pe de-o parte oamenii sunt tot mai ocupaţi şi mănâncă tot mai des de la restaurant. Pe de alta, în contextul inflaţiei şi al scumpirilor, consumatorii se orientează de la restaurantele a la carte la cele de tip fast food şi de la acestea din urmă la patiserii şi covrigării.

Pe o piaţă efervescentă, înainte de Wendy’s, în 2022, americanii de la Popeyes au deschis primele restaurante pe plan autohton, tot în franciză. Înainte de asta, ultimul nume mare care a venit în România a fost Burger King, în 2019. În cazul său a fost vorba de o revenire după un deceniu aproape de pauză. Taco Bell a intrat local în 2017.

Chiae şi aşa, în România, în continuare, numărul de lanţuri de fastfood e mai mic decât în alte pieţe. Doar nouă dintre cele mai puternice 20 de lanţuri de fastfood din SUA (patria-mamă a fastfood-ului) sunt prezente sau urmează să fie prezente pe piaţa din România, în frunte cu Subway, Taco Bell şi McDonald’s, arată o analiză ZF pe baza datelor QSR Magazine. Lipsesc însă Chick-Fil-A, Chipotle, Sonic Drive in, Arby’s sau Papa Johns.

Piaţa din SUA este de departe cea mai dezvoltată din lume în ceea ce priveşte acest tip de restaurante cu servire rapidă, apetitul consumatorilor locali pentru burgeri, pui prăjit, gogoşi sau pizza fiind pe măsură. Obezitatea e şi ea la cote maxime.

Urmărește Business Magazin

0 seconds of 1 minute, 15 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:15
01:15
 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.