BUSINESS: Magazinele online musca din profitul retailerilor de IT din offline
eMag.ro - cel mai mare magazin online din Romania - estimeaza pentru 2006 o cifra de afaceri egala cu jumatate din cea a Flamingo International, liderul retailului IT pe format clasic. Atentie: anul trecut magazinul online a vandut de 6,4 ori mai putin decat Flamingo. Ce a dus la scaderea ecartului dintre exponentii celor doua modele de retail?
eMag.ro - cel mai mare magazin online din Romania - estimeaza pentru 2006 o cifra de afaceri egala cu jumatate din cea a Flamingo International, liderul retailului IT pe format clasic. Atentie: anul trecut magazinul online a vandut de 6,4 ori mai putin decat Flamingo. Ce a dus la scaderea ecartului dintre exponentii celor doua modele de retail?
Triplarea cifrei de afaceri - asta s-a intamplat an de an la magazinul online eMag.ro din momentul in care compania a fost infiintata in decembrie 2001. Din triplare in triplare, eMag a ajuns sa vanda in 2005 de 13 milioane de euro, pentru anul acesta estimandu-se o cifra de afaceri de aproape 40 de milioane de euro. "Cred ca acest ritm se va pastra si in 2007, cand probabil vom depasi 100 de milioane de euro", spune Radu Apostolescu (30 de ani), director executiv al eMag si unul dintre actionarii Dante International, compania care detine magazinul online.
Nivelul de vanzari la care va ajunge eMag anul acesta ii poate pune pe ganduri pe retailerii clasici din IT. Cele 35-40 de milioane de euro la cat anticipeaza Apostolescu vanzarile companiei sale reprezinta circa 50-60% din cifra de afaceri pe care Flamingo International (liderul pietei IT) estimeaza ca o va inregistra la sfarsitul lui 2006. Cresterea spectaculoasa a eMag se suprapune cu o usoara scadere a retailului traditional, fapt care ar putea explica scaderea ecartului dintre cifrele de afaceri ale celor doi lideri de piata.
Motivul pentru care scad cifrele din retailul pe format traditional il spun chiar cei de la grupul Flamingo, care de anul acesta raporteaza rezultate consolidate cu Flanco International, dupa finalizarea fuziunii dintre cele doua companii din primavara. "Estimarile noastre indica o scadere (a pietei - n. red.) de circa 10-15%", potrivit unui comunicat al grupului din iulie 2006. Motivele scaderii, catalogate drept "conjuncturale" de cei de la Flamingo, sunt schimbarea temporara a obiectivelor de achizitie ale romanilor sau inasprirea conditiilor de acordare a creditelor de consum. Cat despre motivele pentru care creste comertul electronic, Radu Apostolescu de la eMag aminteste "consultanta pe care vanzatorii nostri o ofera clientilor". Totusi, pe langa servicii mai bune, un rol cel putin la fel de important il joaca si preturile, care sunt cu cateva procente mai mici decat cele din magazinele marilor retaileri.
"Atat in tarile cu o piata matura, cat si la noi se pot observa cu usurinta diferente de 10-20 de procente intre preturile online si preturile de raft", explica Traian Cristea, director general la FIT Distribution si PCF (magazinul online al distribuitorului). FIT Distribution este o investitie personala a omului de afaceri Marius Ghenea, care se adreseaza companiilor si institutiilor de dimensiuni medii, a carei cifra de afaceri este estimata la 10 milioane de euro pentru 2006 (online si offline).
"Un alt castig important pentru client este livrarea produselor comandate online la domiciliu/sediu. Prin aceasta se economiseste un timp pretios", spune si Alexandru Stoica, director general la DivertaOnline, portalul de e-commerce al retailerului Diverta, parte a RTC Holding. Dol.ro a vandut anul trecut de doua milioane de euro, managementul companiei estimand o crestere de pana la cinci milioane de euro pentru anul in curs. In ceea ce priveste ponderea vanzarilor, aproximativ 50% din veniturile companiei provin din IT, restul fiind realizate din comertul cu media, carte si papetarie-birotica. Chiar daca, in fond, sunt expresii ale aceluiasi business, cele doua modele de retail comporta filosofii diferite.
"Nu o sa ne deschidem magazine propriu-zise de calculatoare si electronice pentru ca nu avem expertiza in acest sens", spune Radu Apostolescu. El detine eMag, impreuna cu Dan Teodorescu (45 de ani) si Bogdan Vlad (34 de ani), cei trei actionari avand ponderi egale in companie.
Totusi, eMag si-a deschis un showroom in cadrul complexului Sema Parc -, unde se afla si sediul companiei -, insa rolul acestuia este mai degraba de a le oferi clientilor un loc unde sa poata testa produsele.
Si din punctul de vedere al lui Dragos Simion, vicepresedinte in cadrul Flamingo International, comertul electronic este diferit de retail, cel putin in ceea ce priveste publicul tinta. "Pentru moment, de pe Internet cumpara doar clientii oarecum «cosmopoliti» care sunt obisnuiti cu acest mediu. In schimb, retailul clasic se adreseaza unui numar mai mare de oameni", explica vicepresedintele Flamingo, adaugand ca, in ceea ce priveste grupul pe care il reprezinta, "comertul online va fi un business de interes peste doi-trei ani". Flamingo are deja un portal de pe care se pot face achizitii online (www.flamingo.ro), insa vanzarile nu sunt semnificative pentru moment. De altfel, majoritatea lanturilor de IT au si pagini de internet pe care se pot face comenzi online, insa calitatea serviciilor este sub cea a magazinelor online dedicate. Explicatia e simpla: focusul managementului nu poate fi concentrat in mod egal pe ambele directii (comert electronic si retail traditional). Pastrand proportiile, o dovada in acest sens poate fi succesul de care s-a bucurat gigantul Amazon, care a fost gandit inca de la inceput ca un business online, fara vreo legatura cu retailul clasic. In scurt timp, amazon.com a reusit sa depaseasca in vanzari competitorii sai clasici pe vanzarea de carte, iar acum portalul vinde aproape orice - anul trecut, Amazon a avut o cifra de afaceri de 8,5 miliarde de euro.
In Romania, eMag este un business suta la suta online, un exemplu comparabil fiind primul magazin electronic propriu-zis - eMania.ro (fondat in 2000). Cu precizarea ca eMania nu a avut o evolutie spectaculoasa, motiv pentru care a si fost vandut la un moment dat catre un distribuitor IT.
Pe de alta parte, Flamingo.ro, Dol.ro sau PCFun.ro sunt magazine online gandite ca extensii ale unor business-uri de retail din "offline" (retail sau distributie) - Flamingo International, Diverta sau FIT Distribution.
In ciuda diferentelor, ambele modele de business sunt de volum. Costurile unui magazin electronic sunt mai mici decat cele ale unui retailer traditional, din motive usor de imaginat: un buget de salarii mai mic pentru ca numarul de personal este mai mic, dupa cum mai mici sunt si cheltuielile de webhosting in comparatie cu chiriile magazinelor "brick-and-mortar". La aceasta se adauga nivelul mult mai mic al investitiilor realizate in mediul online. Radu Apostolescu spune ca a investit din 2001 peste un milion de euro in compania sa, in vreme ce in comertul clasic valorile sunt cu un ordin de marime mai mari.
Totodata, si adaosul comercial este mai mic pentru magazinele electronice, intrucat preturile mai mici sunt un driver important pentru clienti. Una peste alta, marja de profit este relativ egala in ambele cazuri. Insa atat timp cat volumul de vanzari este mic pentru un magazin online, costurile fixe apasa drastic asupra marjei de profit, motiv pentru care cresterea cifrei de afaceri este absolut obligatorie. Dragos Simion spune ca un business online care trece de zece milioane de euro este unul interesant. Cu alte cuvinte, masa critica de vanzari se cifreaza la zece milioane de euro pe an. Or, eMag a depasit acest nivel inca de anul trecut.
Triplarile anuale ale cifrei de afaceri inregistrate de eMag nu puteau sa-i lase indiferenti pe investitorii financiari. Recent, Radu Apostolescu a fost curtat de un fond de investitii, insa directorul executiv respinge pentru moment ideea unui astfel de parteneriat.
Cum vor evolua lucrurile pe termen mediu in comertul electronic? Daca liderul pietei isi va continua triplarea, e evident ca si piata va creste cu 100% sau 200%, in functie de evolutia celorlalti jucatori. Acum piata de comert electronic este evaluata diferit, in functie de sursa, la 50-60 mil. euro.
De notat ca, din acest total, maximum 10 milioane de euro reprezinta plati efectiv electronice (cu cardul), conform unei estimari a furnizorului de solutii pentru plati online ePayment, parte a GeCAD. Din perspectiva unor specialisti, si aceasta valoare este considerata prea mare, ea incluzand si platile catre companii straine procesate prin intermediari din Romania. Deci nu putem vorbi inca de un comert 100% electronic. Dar timpul nu e pierdut.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro