„Campionii ascunşi“ ai Germaniei, coloana vertebrală a celei mai mari economii europene, îşi caută cu disperare cumpărători, copleşiţi de povara îmbătrânirii populaţiei, stagnării economiei şi birocraţiei
Scharringhausen vinde delicatese şi vinuri fine în nordul Germaniei de 160 de ani, însă viitorul său este sub semnul întrebării, businessul nereuşind să găsească un cumpărător, potrivit AFP.
Scharringhausen vinde delicatese şi vinuri fine în nordul Germaniei de 160 de ani, însă viitorul său este sub semnul întrebării, businessul nereuşind să găsească un cumpărător, potrivit AFP.
Juergen Scharringhausen încearcă să vândă businessul de familie de aproape doi ani, dar nu a primit o ofertă serioasă până acum.
Mulţi proprietari de IMM-uri din Germania sunt într-o poziţie similară din cauza dublei poveri a îmbătrânirii populaţiei şi stagnării economiei.
Un studiu realizat de Commerzbank arată că una din trei companii germane cu vânzări anuale de până la 15 milioane de euro are probleme în a-şi găsi un cumpărător. Până la 250.000 de businessuri ar putea fi forţate să se închidă în următorii cinci ani, arată Christian Erbe, preşedinte al camerei locale de comerţ din Baden-Wuerttemberg.
În prezent există în medie doar un candidat pentru fiecare trei businessuri care au nevoie de un proprietar nou, relevă datele asociaţiei naţionale pentru camerele germane de comerţ (DIHK). În sectorul hotelier şi de catering, raportul este de un candidat pentru fiecare şapte businessuri.
Problema este aceeaşi tendinţă demografică ce duce în prezent la o penurie de muncitori calificaţi în Germania: cu generaţia baby boomer intrând la pensie, nu există suficienţi candidaţi cu vârste între 18 şi 40 de ani care să preia businessuri consacrate.
Volatilitatea economiei este un alt factor care-i descurajează pe potenţialii cumpărători, aceştia ezitând să-şi asume datoriile pe termen lung necesare pentru o achiziţie într-un climat nesigur.
Antreprenorii care nu reuşesc să-şi vândă businessurile dau vina pe „reglementarea excesivă, viitorul economiei şi costurile cu energia“ pentru lipsa de candidaţi, spune Detlef Schmidt-Schoele, de la camera de comerţ din Turingia.
Guvernul a încercat să soluţioneze problema lansând un website pentru a conecta businessurile cu posibili noi proprietari, acesta fiind supervizat de ministerul economiei. Există mii de anunţuri din întreaga Germanie pe website, iar multe dintre acestea aparţin unor businessuri de familie. Sentimentul de frustrare resimţit de cele aproximativ trei milioane de companii de familie ale Germaniei, în continuare coloana vertebrală a economiei ţării, este în creştere. În faţa dificultăţilor economice, costurilor de finanţare ridicate şi birocraţiei, proprietarii acestora văd investiţiile vitale în noi tehnologii ca imposibile sau inutile şi caută cumpărători, notează Bloomberg.
După ce pandemia şi criza energiei au împins multe companii la limita supravieţuirii, „o combinaţie de noi reglementări şi nevoia de investiţii masive în transformarea sau scalarea businessurilor a creat un sentiment de «m-am săturat» în rândul multor antreprenori“, arată Jens Krane, de la Commerzbank. Proprietarii tradiţionali preferă să lase IMM-urile, supranumite campioni ascunşi, moştenire în familie şi se gândesc să vândă doar dacă nu au încotro. Preţul devine mai puţin relevant, potrivit lui Burc Hesse, partener la firma de avocatură Latham Watkins.
Birocraţia excesivă este un alt obstacol despre care proprietarii Mittelstand spun că sporeşte complexitatea operării businessurilor.
Companiile germane se plâng că cerinţele birocratice le costă timp şi bani care ar putea fi folosiţi pentru dezvoltarea businessurilor, scrie The New York Times.
Într-un raport recent, FMI arată că birocraţia excesivă reprezintă unul dintre impedimentele majore din calea revitalizării economiei germane. Companiile germane petrec 64 de milioane de ore în fiecare an completând formulare necesare pentru alimentarea bazelor de date oficiale ale ţării. Chiar şi cancelarul german Olaf Scholz a recunoscut în mod public problema.
Guvernul său a propus legislaţie care ar urma să aducă economii estimate la 3 miliarde de euro anual pentru companii şi cetăţeni.
Povara birocraţiei este resimţită mult mai acut de IMM-uri, care nu dispun adesea de departamente juridice dedicate depunerii auditurilor şi descifrării tipului de informaţie solicitate de autorităţi.
O altă provocare pentru proprietarii de businessuri de familie din Germania este legată de succesiuni, conform Bloomberg.
Aproximativ 125.000 de IMM-uri germane vor fi transferate către noi proprietari în fiecare an până în 2027, iar aproape trei sferturi dintre acestea văd succesiunea ca pe o problemă, a găsit banca germană de dezvoltare KfW.
Iar chiar dacă există un succesor, perspectiva unei vânzări nu este decât rar scoasă din discuţie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro