Cat de mult e prea mult?

Postat la 12 decembrie 2006 1 afişăre

Cursa contra cronometru in care s-au lansat hipermarketurile in deschiderea de noi magazine ridica deja intrebarea cate mai au inca loc fara sa se calce pe picioare.

Cursa contra cronometru in care s-au lansat hipermarketurile in deschiderea de noi magazine ridica deja intrebarea cate mai au inca loc fara sa se calce pe picioare.

 

Cand merg la cumparaturi, bucurestenii au de ales: sa fie cel mai mare magazin, de unde sa-si poata lua si mobila, si schiuri, si mancare pentru pisici, sau unul ceva mai mic, dar unde neaparat sa poata sa ia masa dupa ce cumpara, iar copilul sa aiba acolo loc de joaca. Mai nou, pentru clientii de hipermarket au aparut dileme in alegerea magazinului - sa fie Cora, Carrefour sau Auchan? Iar astfel de alegeri nu vor mai fi rezervate doar locuitorilor Capitalei, pentru ca intreaga tara va fi impanzita "in cinci ani de peste 100 de hipermarketuri", a declarat pentru BUSINESS Magazin Jacobo Caller Celestino, director general al Carrefour Romania.

 

O parere asemanatoare are si directorul general al Auchan Romania, Regis Mougel, care insa nu da un orizont de timp la fel de exact, motivand ca dezvoltarea hipermarketurilor depinde "de conturarea cu exactitate a clasei de mijloc - oameni care au foarte putin timp pentru cumparaturi, dar care aleg un mod agreabil si rapid, chiar daca mai scump, de a le face". Iar entuziasmul cu care consumatorii romani au intampinat si frecventeaza hipermagazinele sunt argumente suficiente pentru ca numele, internationale sau nu, prezente in piata sa aiba incredere sa se dezvolte in continuare.

 

Termenul de comparatie este dat de tarile vestice, care au inventat conceptul comertului modern: in Franta, spre exemplu, la o populatie de 60 de milioane de locuitori, sunt peste 800 de hipermarketuri, spune Mougel. "Piata romaneasca, in schimb, suporta un hipermarket la fiecare 200.000 de locuitori." La un calcul simplu, gradul de saturatie a pietei se traduce, asadar, prin existenta a 100-150 de astfel de magazine, acest numar incluzand si hipermarketuri mai mici decat cele cu care suntem acum obisnuiti. Si totusi, "nu se va ajunge la 200 de hipermarketuri", este de parere Nicolae Danciu, fostul director de dezvoltare al Carrefour Romania. Si aceasta pentru ca, "la un moment dat, cand pe piata vor fi cam 120 de hipermarketuri, companiile se vor speria", intrucat cifrele de afaceri, care pana acum au crescut galopant, vor stagna sau chiar vor descreste, sustine Danciu.

 

Deocamdata, pe piata nu sunt mai mult de 40 de astfel de magazine. Insa elanul deschiderilor tot creste. Segmentul este foarte dinamic: "numarul hipermarketurilor va ajunge in 2007 sa fie de patru ori mai mare decat cel din 2005", estimeaza Cristina Banfi, manager responsabil cu serviciile pentru retaileri in cadrul MEMRB. La o privire atenta, chiar si numarul operatorilor de hipermarketuri a cunoscut o schimbare drastica in cursul acestui an. Daca pana la inceputul acestui an, in randul numelor internationale, pe acest segment se confruntau doar Carrefour, Cora si Kaufland, bilantul finalului de an va fi mai bogat cu trei nume fata de 2005. Auchan a inaugurat primul magazin de mai putin de o luna de zile, in timp ce lantul real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro, si-a facut intrarea pe piata din prima parte a acestui an. Si olandezii de la Spar au anuntat deschiderea primului hipermarket pentru aceasta luna, la Targu Mures, dupa ce in ultimele 11 luni au testat piata cu formatul supermarket, deschizand pana acum patru astfel de magazine.

 

In plus, o privire asupra planurilor de expansiune ale companiilor prezente pe piata convinge ca toate au schimbat deja viteza de dezvoltare. Carrefour, cea mai mare retea ca valoare a vanzarilor, care are acum sapte magazine, a anuntat, prin directorul sau general, ca va mari ritmul de deschideri, chiar daca spatiile viitoarelor magazine nu vor mai fi la fel de mari ca si pana acum.

 

Intrat pe piata in urma cu numai 15 luni, Kaufland n-a lasat sa treaca nicio luna fara a mai deschide un nou magazin. Astfel incat a ajuns pana acum la 16 magazine, iar deschiderile ar urma sa continue si de acum incolo in acelasi ritm. Nici real, intrat pe piata in cursul acestui an, dar pe poarta de vest a tarii, cu primul magazin la Timisoara, nu bate pasul pe loc. La deschiderea celui de-al treilea magazin, John Rix, directorul general al real Romania, anunta ca pana la finele anului in curs inca alte cinci magazine isi vor deschide portile pentru cumparatori.

 

De fapt, 2006 este pentru real primul dintre cei trei ani pe parcursul carora se va desfasura un program de expansiune rapida. In urma unui program de investitii de peste 400 de milioane de euro, prevazut sa se desfasoare pe o perioada de trei ani, declara John Rix pentru BUSINESS Magazin, "vom avea un portofoliu national de 21 de hipermarketuri". Reteaua mizeaza pe o strategie de expansiune rapida in orasele in care acest tip de magazine lipsesc, "astfel incat sa beneficiem de asa-numitul avantaj al primului venit", conform lui Rix.

 

La randul sau, reteaua Auchan va ajunge la 20 de magazine in urmatorii cinci ani, promite Regis Mougel, ceea ce inseamna o noua deschidere la fiecare doua luni si jumatate. Numai planurile pentru Bucuresti vizeaza patru sau cinci magazine, "pentru a acoperi toata piata", spune oficialul Auchan. Dar expansiunea depinde mult de gasirea unor amplasamente, pentru ca "terenul este foarte scump, ajungand, in unele cazuri, la peste 30% din totalul investitiei". Pe scurt, pretul terenului in Bucuresti, adauga Mougel, este mai mare decat in alte capitale europene. Iar cu aceleasi greutati se confrunta toti retailerii.

 

Mai nou, in peisajul hipermarketurilor apar si nume romanesti. Unul este Pic, un nume sub umbrela caruia s-a deschis pana acum un magazin in Pitesti si se pregateste inaugurarea a inca doua - la Craiova si Braila. Magazinul Pic face parte din grupul de firme cu acelasi nume, dezvoltat si detinut de fratii Cornel si Ilie Penescu. Grupul are una din cele mai puternice firme de taximetrie din Pitesti (peste 600 de autoturisme), sucursale si divizii de distributie in Pitesti, Bucuresti, Brasov, Craiova, Sibiu, Constanta si Cluj. Pic are si o fabrica de decorticat orez la Stefanesti Arges, o fabrica de ulei si o fabrica de ambalat zahar (35% din zaharul romanesc a fost ambalat in 2004 la Pic Pitesti), o firma de constructii si un ziar local.

 

Tot in retail, pe segmentul hipermarketurilor doresc sa se extinda si sibienii de la Trident Trans Tex, care au inaugurat primul lor magazin de mari dimensiuni (cu o suprafata de 5.500 mp) la finele anului trecut, la Deva, in urma unei investitii de sase milioane de euro. In planurile companiei figureaza insa un magazin si mai mare - cu o suprafata totala de 10.000 mp - care va fi construit la Sibiu. Compania a intrat pe piata de retail in aprilie 2004, prin deschiderea unui supermarket la Medias, grupul Trident Trans Tex avand si o divizie de transport international de marfuri si o divizie de import si distributie de produse alimentare si nealimentare. Compania si-a declarat intentia ca pe viitor sa se concentreze doar pe partea de retail, urmand ca divizia de transport sa devina componenta de logistica interna a magazinelor Trident. Divizia de retail a realizat in 2005 afaceri de 45,5 milioane de lei (circa 12,5 milioane de euro), pentru acest an fiind estimat un rulaj de 100 de milioane de lei (aproape 28 de milioane de euro).

 

Dincolo de numele, mai vechi sau mai noi, care vor completa harta retailului romanesc, o alta discutie care merita amintita este cea in jurul notiunii de hipermarket, respectiv a chestiunii daca un lant sau altul de magazine se incadreaza sau nu in notiunea de hipermarket. Legea romaneasca nu defineste "hipermagazinele" in functie de produsele pe care acestea le vand - tipuri, numar sau varietate, prin obligativitatea locurilor de parcare gratuite sau prin aranjamentul rafturilor. Elementul care face diferenta dintre un supermarket si un hipermarket este, conform legii, suprafata (conform Hotararii de Guvern 1.454 din 9 octombrie 2004), care in cazul hipermarketului trebuie sa fie de peste 2.500 mp. A aplica strict acest criteriu ar insemna ca in Romania sa avem deja zeci de astfel de magazine. Pe de alta parte, studiul MEMRB nu considera hipermarket reteaua Kaufland, care corespunde din punctul de vedere al suprafetei, dar se pozitioneaza pe piata drept discounter, in cazul sau contand mai mult nivelul de pret al produselor pentru incadrarea intr-un anumit concept de comert.

 

Pentru client conteaza insa mai putin definitia legala a magazinului in care intra si mai mult ceea ce i se ofera acolo, iar pentru a alege intre doua retele de magazine incep sa conteze tot mai mult argumentele pe care retailerii le arunca in joc pentru fidelizare. Odata terminata etapa de expansiune agresiva, companiile vor miza pe "trucuri" pe care incearca sa le creioneze de pe acum. Fie ca e vorba de promotii pe care le comunica agresiv, de solutii de creditare prin carduri cobranded sau de mici servicii care sa faca diferenta, ca livrarea la domiciliul cumparatorului a produselor greu de transportat - electrocasnicele si mobila. Sau pur si simplu prin evenimente si noutati care sa-l distreze pe client. Fiindca, asa cum orice copil are o jucarie preferata, lucrurile nu stau cu mult altfel nici in cazul adultilor care aleg un magazin sau altul pentru partida saptamanala de cumparaturi.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Cat de mult e prea mult?
/actualitate/cat-de-mult-e-prea-mult-1007735
1007735
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.