Ce antreprenori locali şi-au vândut afacerile în 2020? Din cele mai mari 10 tranzacţii oamenii de afaceri români au încasat aproape 250 mil. euro
În ultima lună, pe piaţa locală de M&A s-au parafat două tranzacţii importante ce au avut la vânzare antreprenori locali care şi-au construit afacerile în capitalism. La cumpărare s-a aflat de fiecare dată un grup străin – e vorba de unul suedez şi de un altul german.
În ultima lună, pe piaţa locală de M&A s-au parafat două tranzacţii importante ce au avut la vânzare antreprenori locali care şi-au construit afacerile în capitalism. La cumpărare s-a aflat de fiecare dată un grup străin – e vorba de unul suedez şi de un altul german.
Ambele dealuri – cel prin care Doina Cepalis a vândut producătorul de scaune auto pentru copii către suedezii de la Holmbergs şi cel prin care nemţii la DKV au cumpărat afacerea din energie Smart Diesel de la mai mulţi antrepenori locali - îşi fac loc în top zece cele mai mari tranzacţii din 2020 care au avut oameni de afaceri români la vânzare. Ba mai mult, vânzarea Smart Diesel se află, conform estimărilor ZF, pe prima poziţie în acest clasament, fiind vorba de un business cu afaceri de 1,5 mld. lei şi profit net de 31 mil. lei în 2019.
Podiumul este completat de preluarea de către Kingspan Group a diviziei Steel a TeraPlast Group pentru 85 mil. euro şi achiziţia a 70% din SanoVita de către fondul de investiţii Highlander Partners, de la Soare Cornel, Dan Ion, Dan Dumitru. Aceasta din urmă a avut o valoare de peste 18 mil. euro. În cazul dealului Teraplast, el a fost inclus în top pentru că deşi compania e listată la BVB, acţionar principal în business este Dorel Goia, unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori locali.
Au fost luate în calcul în acest top doar exiturile totale sau vânzările unor pachete majoritare. De asemenea, au fost excluse tranzacţiile imobiliare, fie de active, fie de pachete de acţiuni.
În acest context, cele mai mari zece acorduri din 2020 care au avut oameni de afaceri locali la vânzare au o valoare cumulată de aproape 250 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor din piaţă şi a cifrelor oficiale. O bună parte dintre ele au fost semnate pe final de an, ridicând astfel piaţa afectată puternic de pandemia de Covid-19.
În total, chiar şi în 2020, au existat peste 20 de tranzacţii prin care antreprenorii locali şi-au vândut afacerile, însă multe dealuri au fost de mici dimensiuni. La cumpărare s-au situat aproape întotdeauna investotori străini – financiari sau strategici – care au căutat oportunităţi în România în domenii variate, de la energie la agricultură şi de la retail la IT.
De-a lungul anilor au fost câteva sute de dealuri prin care antreprenorii au cedat controlul afacerilor lor, an de an nume noi adăugându-se pe listă. Acestora li se alătură şi acele acorduri prin care oamenii de afaceri au vândut doar parţial – pachete majoritare sau chiar minoritare - companii.
Istoric, sunt cel puţin 13 tranzacţii în România, evaluate la 100 de milioane de euro sau peste acest prag, care au avut la vânzare antreprenori locali, oameni de afaceri care au făcut exit total din businessurile pe care le-au creionat în capitalism. Acestora li se adaugă preluarea Smart Diesel de către DKV. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică, însă aceasta este unul dintre cele mai mari acorduri prin prisma cifrei de afaceri a companiei.
Povestea businessului Smart Diesel începe să se scrie acum circa un deceniu, în 2010, an pe care compania l-a încheiat cu afaceri de nici 10 milioane de lei, pierderi şi opt salariaţi. În fiecare dintre anii ce a urmat compania a crescut, intrând totodată pe profit chiar din al treilea an (2012). Apoi, treptat, firma arădeană s-a dezvoltat ajungând cel mai mare benzinar independent, titlu obţinut în 2015. „Cursa” nu s-a oprit însă aici, businessul dezvoltat de Ovidiu Ioan Andrieş şi alţi antreprenori locali ajungând anul trecut pe locul al nouălea în topul celor mai mari afaceri antreprenoriale româneşti.
Smart Diesel a avut în 2019 o cifra de afaceri de 1,5 mld. lei, în urcare cu 14,5% faţă de anul anterior. În linii mari, businessul Smart Diesel este croit pentru clienţii comeciali, nu pentru persoane fizice, compania arădeană având parteneriate cu benzinării de pe plan extern pe pieţe precum Austria, Slovenia, Belgia, Spania sau Cehia. De asemenea, firma are, conform celor mai recente date, şi o reţea proprie de circa 30 de benzinării în România. Astfel, alimentarea cu carburant de către clienţi se poate face atât pe teritoriul României, cât şi în alte 19 ţări, printre care Austria, Slovenia, Belgia, Spania, Franţa, Germania, Cehia, Ungaria sau Luxemburg, potrivit site-ului companiei.
Compania Smart Diesel era până la momentul tranzacţiei controlată de Transport Service Group (cu 49% din acţiuni), care la rândul ei este controlată de Ovidiu-Ioan Andrieş (70% din acţiuni), potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Din structura acţionariatului Smart Diesel mai fac parte şi Daniel-Mihai Imbre (25%), Ovidiu-Ioan Andrieş (22%) şi Petru Fărcaş (4%).
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro