Antreprenoarea din România care face milioane din răsfăţul animalelor
O investiţie de 2 milioane de euro, facilităţi medicale de toate felurile, un hotel de lux, servicii de spa, ba chiar şi de taxi disponibile pentru animalele de companie sunt câteva dintre elementele care descriu complexul veterinar Marco Vet, situat în nordul Capitalei. Cât îi costă însă pe stăpâni confortul animalelor?
Lipsa facilităţilor din clinicile veterinare de atunci, din cauza căreia animalul său de companie bolnav, un boxer pe nume Marco, nu a putut fi salvat, au determinat-o pe antreprenoarea Liana Pepenică să pună bazele complexului Marco Vet şi să includă, de la bun început, un portofoliu complet de servicii în clinica veterinară pe care a deschis-o în 2007.
Astfel, din rândul facilităţilor clinicii nu lipsesc, pe lângă serviciile medicale, un hotel pentru animale, lecţiile de dresaj, şedinţele de spa sau piscina canină pentru zilele toride de vară. Pe lângă acestea există şi grădiniţa, care ar putea să te salveze dacă, de pildă, eşti corporatist, lucrezi în Pipera şi îţi doreşti un animal de companie pe care nu ai în grija cui să îl laşi în orele de program. Şi asta deoarece clinica este amplasată la o aruncătură de băţ de principalul pol al birourilor din Capitală, în Voluntari. Preţul însă este unul pe măsura confortului – un abonament lunar costă 900 de lei fără transport, care poate fi însă asigurat prin intermediul serviciului de pet taxi.
În 2017, Marco Vet a înregistrat o cifră de afaceri de peste 1,9 milioane de lei, iar în prima jumătate a lui 2018 veniturile companiei s-au ridicat la aproape 1 milion de lei. Procentual, acestea sunt generate în proporţie de 57% de serviciile medicale, acestora urmându-le pet hotelul (21%), vânzarea de diferite produse sau medicamente (12%), serviciile de cosmetică sau pet spa (8%) şi serviciul de urgenţă (2%).
Echipa Marco Vet numără 43 de angajaţi, dintre care 11 medici, şase asistenţi, zece îngrijitori de animale, doi şoferi, trei recepţioneri şi 11 persoane care se ocupă de probleme administrative şi de mentenanţă. De altfel, pe lângă investiţiile majore în îmbunăţirea calităţii serviciilor şi aparatură, pentru care compania are alocată anul acesta suma de 50.000 de euro, o mare parte din buget este direcţionat înspre „pregătirea profesională a personalului medical, dar şi pentru menţinerea unei echipe de profesionişti în spital”, spune Ionuţ Mocanu, medic veterinar şi manager al Marco Vet. De altfel, în topul priorităţilor companiei pentru 2019 se numără formarea unui grup de medici „care să ridice profesionalismul la un nou nivel. Ne dorim să fie de talie internaţională, iar pe plan secundar, însă la fel de importantă, este tehnologizarea centrului de imagistică, respectiv ecografie”.
În prezent, serviciile Marco Vet sunt disponibile doar în nordul Bucureştiului, poziţie ce facilitează şi accesul clienţilor care locuiesc în alte localităţi din împrejurimile Capitalei – Bragadiru, Otopeni sau Tunari. Cu toate că reprezentanţii Marco Vet iau în calcul şi extinderea în alte judeţe, mai ales datorită cererilor pe care le primesc din toate colţurile ţării, momentan aceste planuri sunt în stadiul de idee. Despre clienţii care le trec pragul, Mocanu spune că sunt „oameni cu potenţial financiar. Vorbim despre clienţi premium şi superpremium, cu vârste de până în 40 ani, care lucrează în multinaţionale şi care de obicei nu stau la curte”. De asemenea, o mare parte dintre aceştia sunt „străinii din Bucureşti sau oameni veniţi din afară şi stabiliţi în România pentru o anumită perioadă de timp sau chiar de tot”.
Care sunt costurile medii pe care le implică întreţinerea unui animal de companie? „Când vorbim despre un animal mic, cheltuielile ajung la 50 de lei pentru mâncare şi eventual încă 25 de lei pentru vaccin şi tot aceeaşi sumă pentru deparazitare. Pentru un animal de talie medie, cu toate serviciile de mai sus, se poate ajunge la cheltuieli de 300 de lei, iar pentru un animal de talie mare preţurile urcă până la 600 - 700 de lei. Evident, aici depinde şi despre ce animal este vorba, preţurile variază de la hrana pentru câini la cea pentru papagali”, explică managerul clinicii.
„Animalele aduse la Marco Vet sunt destul de răsfăţate”, spune Mocanu. Treptat stăpânii s-au obişnuit ca atunci când pleacă în vacanţe să opteze pentru un hotel pentru animale în care acestea dispun de îngrijire profesionistă, în locul variantelor tradiţionale, mai puţin profesioniste, cum ar fi lăsatul la rude sau singur acasă, cu persoane care vin de câteva ori pe zi să le hrănească şi să le plimbe.
În hotelul pentru animale Marco Vet, acestea beneficiază de cazare individuală în spaţii special amenajate şi nu se fac „discriminări”; acesta găzduieşte nu doar căţei sau pisici, ci şi alte specii: hamsteri, papagali, broaşte ţestoase, porcuşori de Guineea sau chinchilla, pentru sume cuprinse între 42 de lei/zi şi 1.800 de lei/lună, în funcţie de specia animalului de companie şi durata şederii. Pensiunea dispune de un spaţiu de 5.000 de metri pătraţi şi include un teren pentru plimbare, un teren de dresaj şi alei echipate cu instalaţie nocturnă şi piste agility, iar vara este deschisă şi o piscină exterioară pentru câini. În perioada concediilor, nivelul de ocupare al hotelului pentru animale este de 100%, iar în restul anului, undeva la 40-50%.
Totuşi, dincolo de răsfăţ, în ceea ce priveşte responsabilitatea, îngrijirea şi educaţia unui animal de companie, „mai avem de lucrat”, crede medicul. „N-aş putea spune că românii sunt cei mai buni la acest capitol, comparativ cu Occidentul, unde oamenii sunt responsabili când vine vorba despre îngrijirea animalelor.” Exemplifică cu partea de dresaj, care este încă „un segment de nişă. Sunt puţini cei care apelează la servicii de dresaj, încă nu suntem educaţi în acest sens”.
O şi mai mare lipsă de responsabilitate se vede însă în cazul animalelor fără stăpân şi al adăposturilor destinate acestora, unde, potrivit lui Mocanu, situaţia este una tragică: „De cele mai multe ori, adăposturile devin un business şi nu reprezintă şi o implicare emoţională, cum ar trebui să fie. Prea puţini optează pentru adopţia din adăposturi. La modul general, românii sunt destul de pretenţioşi şi îşi doresc animale de rasă. Avem de învăţat când vine vorba despre acceptare. Dacă vom compara numărul adopţiilor cu cel al abandonurilor, clar va câştiga cel al abandonurilor”, încheie el.
Când vine vorba despre tendinţele pe care le-a remarcat în rândul clienţilor de-a lungul anilor de activitate în clinică, reprezentantul Marco Vet spune că românii au început să fie din ce în ce mai interesaţi de calitatea serviciilor: „Clienţii sunt mai exigenţi, ştiu ce să ceară, se informează pe internet. Cred că acest lucru este valabil şi la nivel general, în sensul că pentru toate tipurile de servicii românii încep să aprecieze calitatea”.
Cât despre concurenţă, Mocanu spune că există un grad de cooperare în colectivul medical veterinar din România. „Suntem o breaslă unită. În orice business există loc pentru toată lumea, rezistă cei care fac faţă provocărilor.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro