Cum merg afacerile cabinetelor stomatologice în pandemie. Este vorba despre o piaţă de 1,5 miliarde de lei
Piaţa serviciilor stomatologice, estimată la circa 1,5 miliarde de lei, nu a fost nici aceasta ocolită de efectele economice ale pandemiei de COVID-19, cu o blocare totală a activităţii cabinetelor în perioada stării de urgenţă. Totuşi, după revenire, oamenii par mai preocupaţi ca niciodată de sănătatea dentară, după cum observă Dr. Denisa Zaharia, medic stomatolog şi ortodont care deţine şi o clinică de profil.
„Dinamica pacienţilor s-a schimbat, pacienţii care făceau turism medical s-au aflat în imposibilitatea de a accesa serviciile medicale de la noi din ţară. Am observat însă, o creştere a numărului de pacienţi români care au solicitat servicii stomatologice. Acest lucru, în contextul pandemiei, îl putem pune pe seama schimbării priorităţilor oamenilor şi a creşterii interesului faţă de sănătatea generală şi dentară”, descrie Dr. Denisa Zaharia, medic stomatolog ortodont şi fondator al clinicii PerfectDent, schimbările aduse de pandemie pe piaţa pe care activează. Prezentă pe piaţa din Bucureşti din 2007, PerfectDent a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 370.000 de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe şi are un număr mediu de trei salariaţi.
„Chiar dacă există o estimare de creştere a pieţei faţă de anul trecut, o perioadă de 2 luni de zile fără niciun venit este greu de compensat, astfel încât estimăm venituri la nivelul anului 2019, cel mult o creştere de câteva procente, într-o perspectivă optimistă. Indiferent de rezultatul de la finalul anului, aceste rezultate se situează peste previziunile pesimiste din timpul pandemiei”, descrie medicul previziunea sa pentru evoluţia până la final de an.
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei în continuare, Densia Zaharia spune că estimarile iniţiale au fost că piaţa va creşte în jur de 10% faţă de 2019, valoarea acestei fiind de peste
1,5 miliarde de lei. „Contribuţiile majore vin din creşterea numărului celor care accesează servicii stomatologice şi a faptului că pacienţii se orientează către soluţii de tratament moderne. Aceste soluţii implică tehnologii digitatalizate, materiale premium şi implicit costuri mai mari pentru tratamente”, explică ea.
Potrivit ei, perioada celor două luni de pauză în activitatea medicală stomatologică a influenţat nu doar businessurile de profil, ci şi confortul pacienţilor cu tratamente începute şi nefinalizate, acestea cauzând complicaţii, prin urmare ei au devenit mult mai conştienţi de importanţa sănătăţii dentare. „Am observat o creştere a numărului celor care solicită tratamente stomatologice atât în rândul copiilor şi a adolescenţilor, cât şi în rândul adulţilor. Spre exemplu, în ceea ce priveşte tratamentele ortodontice, tehnologia şi noile tipuri de aparate dentare apărute pe piaţă îi atrag pe pacienţi. Ei aleg variante de aparate proiectate computerizat, cu tehnică precisă, «invizibile», cu poziţionare în spatele dinţilor sau gutiere transparente detaşabile şi foarte confortabile”, explică ea.
Ea spune că principalele măsuri pe care le-au luat în contextul pandemiei au fost de cumpărare a aparaturii şi a echipamentelor necesare în scopul reluării activităţii în condiţii sigure atât pentru personal, cât şi pentru pacienţi.
„Investiţiile au fost axate în principal pe achiziţia de dispozitive pentru dezinfecţia suprafeţelor şi a mediului, pe prevenţia răspândirii virusului prin achiziţionarea de echipamente speciale de protecţie.
Clinica de medicină dentară este un loc în care existau dintotdeauna procedee de dezinfecţie şi sterilizare pentru a preveni răspândirea infecţiilor cu diverşi agenţi patogeni, însă, în acest context, cu o planificare amănunţită, am îmbunătăţit măsurile de prevenţie, am elaborat protocoale suplimentare pentru a crea un mediu cât mai sigur”, detaliază ea. De asemenea, un accent important se pune acum pe triajul pacienţilor, pe stabilirea programării acestora la intervale mai mari de timp, astfel încât să reducă interacţiunile pacienţilor între ei, limitarea staţionării lor în sala de aşteptare, în acest fel prevenind răspândirea infecţiei cu coronavirus.
Ea spune că din punct de vedere economic au depăşit perioada critică relativ bine, au controlat costurile, însă criza îşi lasă amprenta asupra business-ului. „În primul rând, am reconsiderat investiţiile pe termen scurt şi mediu. Conştientizând importanţa prevenţiei şi a modului în care societatea percepe sănătatea orală, ne-am propus ca până la sfârşitul anului să deschidem o locaţie specializată în tratamentul copiilor.
Patologia copiilor este una complexă, cuprinde, pe lângă tratamente de prevenţie şi tratamente specifice la nivelul dinţilor de lapte şi permanenţi recent erupţi, tratamente ortodontice, toate efectuate de medici specialişti şi cu abilităţi în relaţionarea cu cei mici”, detaliază ea. Una dintre temerile pacienţilor este că măsurile împotriva răspândirii coronavirusului se vor reflecta în preţurile tratamentelor – or acest lucru nu este departe de adevăr în contextul în care, la fel ca în cele mai multe dintre domenii, materia primă vine din China. „Piaţa de produse stomatologice depinde de materia primă din China, aşa cum depinde 30% din comerţul mondial.
Deşi economia de piaţă reacţionează, în situaţie de criză, stimulând apariţia unor producători locali, cum a fost cazul celor de echipamente de protecţie şi produse de dezinfecţie şi sterilizare, majoritatea produselor stomatologice sunt importate, suferind creşteri de 20% în contextul actual. La acest lucru se adaugă şi costul suplimentar al produselor de protecţie pentru personal şi pacienţi, ca urmare costuri mai mari pentru clinici şi cabinete, care se reflectă, într-o anumită măsură, şi în costul pentru pacient.”
Vorbind despre fragmentarea pieţei, o particularitate a industriei cabinetelor stomatologice – indiferent de context – Zaharia observă că în Capitală sunt peste 1.000 de cabinete, iar la nivel naţional alte câteva mii, veniturile acestora sunt puternic segmentate, existând numai câteva reţele de clinici mari, iar la celălalt pol existând un număr mare de cabinete mici. „Noi considerăm că poziţionarea între aceste două extreme este reţeta succesului în viitorul apropiat: menţinem relaţia profesională apropiată între medic şi pacient şi îi oferim acestuia posibilitatea de a beneficia de tratamente moderne efectuate de o echipa interdisciplinară de medici, în locaţii premium, la preţuri corecte”, punctează ea.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro