Dacă tech şi global sunt viitorul, de ce foarte puţini antreprenori români reuşesc să facă dintr-o idee bună un business de succes, dincolo de graniţele ţării?
Foarte puţine companii din România au reuşit de-a lungul timpului să treacă bariera geografică şi să iasă pe pieţele străine – sau cel puţin să faca pasul de la o idee bună la un “company” solid, structurat, de succes pe piaţa locală. Sunt atât de puţine, încât pe cele de notorietate le ştim cu toţii, pentru că sunt subiect de ştire de fiecare dată când anunţă câte o extindere, achiziţie sau, mai nou, listare la bursă.
Ca avocaţi, suntem întrebaţi de cele mai multe ori de antreprenori şi manageri ce documente sau ce entităţi juridice trebuie înfiinţate într-o ţară străină, pentru ca afacerea acestora să se extindă în destinaţia respectivă - ca şi cum aceasta ar fi singura barieră în calea extinderii unei companii pe alte pieţe.
Le răspundem şi eu şi colegii mei de la ONV LAW de fiecare dată: înfiinţarea de entităţi comerciale şi speţa juridică în general este cea mai mică dintre problemele voastre. Atunci când discutaţi cu un partener extern - un potenţial investitor în business-ul vostru sau un potenţial mare client internaţional, care are birourile de sticlă pe străzile cu nume de lorzi din Londra sau în exoticele orase tech din America, credeţi că îl interesează în primul rând dacă aveţi o societate înregistrată în oraşul lui?
În economii avansate, acelea cu mult capital şi pieţe largi de desfacere, înfiinţarea de conturi bancare sau societăţi este o normalitate şi se întâmplă aproape în intregime digitalizat. În ziua de azi putem să înfiinţăm societăţi, să înregistrăm sedii sociale (cu grade diferite de dificultate în funcţie de jurisdicţie) sau să deschidem conturi de capital aproape de oriunde din lume.
Sunteti pregătiţi să treceti la “structură”?
Sunteţi pregătiţi să predaţi ştafeta unui manager cu experienţă? Să lăsaţi ideea voastră bună care nu v-a
dat pace multe nopţi la rând şi spritul de familie din birourile voastre pe mainile unui Chief Executive Officer
care să creeze o cultură organizaţională solidă, politici de HR sau de marketing, dar care va şi tranşa pragmatic business-ul din perspectiva performanţei?
Ştiţi să formulaţi un plan de business solid, vânzând nu doar ideea bună sau produsul vostru ci şi contextul de piaţă şi potenţialul în timp? Ştiti să transmiteţi credibilitate în ochii oamenilor de business experimentaţi, cu multe rânduri de mănuşi albe? Şi mai ales, ştiţi cum să cereţi astfel încât să nu cereţi în pierdere?
O intrebare care multora li s-ar părea banală: ştiti să vorbiţi limba engleză? Engleza aceea de business a fondurilor de investiţii, care aşteptă răspunsuri solide la întrebări despre ROI sau “what`s in it for me”..
Iar dacă nu, sunteţi pregătiţi să învăţati toate cele de mai sus şi multe altele în plus?
Sunteti pregătiţi să vă uitaţi (mai) serios la bani, procese, oameni, operaţiuni?
Discutam zilele trecute cu Marius Istrate - unul dintre cei mai respectaţi oameni de tehnologie din piaţă, cunoscut pentru contribuţia sa la succesul primului decacorn românesc, recent listat la Bursa din New York (*Marius este în prezent Venture Partner la fondul de investiţii 3VC, Growth Adviser în mai multe companii şi investitor în platforme de inovaţie), iar din experienţa sa cu business-urile româneşti concluzia este una singură: trebuie să vrei în primul rând să înveţi şi să ai încredere în profesionişti, în oameni specializaţi în “creşterea” de companii, pentru că drumul de la idee până la scalare trece prin “proces” – un proces riguros, pe care cei care l-au parcurs de multe ori îl cunosc foarte bine.
Avocaţii sunt o parte dintre cei care pot contribui din punct de vedere al structurii entităţilor juridice la credibilizarea şi vandabilitatea ideii şi afacerii voastre - dar când vorbim despre scalarea (internatională) a unui business sunt mult mai multe ingrediente care contribuie la succes (sau eşec) şi pe care trebuie să le lăsaţi în seama profesioniştilor, a celor care ştiu bine cum să crească businessuri.
Unii dintre antreprenori lucrează cu un business “coach” şi foarte bine fac, pentru că lucrul cu propriul mental este uneori cheia. Destul de mulţi – dar dacă ne raportăm la toate companiile româneşti, per total foarte puţini au înţeles şi alocă suficientă atenţie unor componente precum structura financiară, operaţiuni, procese organizaţionale, marketing şi business development, oameni şi dezvoltare organizaţională.
Toate cele de mai sus înseamna “schimbare” - de paradigmă de gândire în primul rand. De trecere dincolo de contextul nostru, de ţară mică din Europa de Est către un context mai larg şi de la o perspectivă emoţională (specific locală) asupra businessului la una pragmatică, aplicată, aproape lipsită de emoţie.
Pentru toţi cei care vreţi să creşteţi, întrebaţi-vă în primul rând: sunteţi pregătiţi de schimbare?
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro