De la Instagram la TikTok: Cum a evoluat social media în ultimul deceniu

Autor: Teona Tomoiaga Postat la 25 decembrie 2019 98 afişări

În 6 octombrie 2010, o nouă aplicaţie construită de o mică echipă, Instagram, a intrat în direct pe Apple Store.

Instagram a acumulat peste 100.000 de utilizatori în mai puţin de o săptămână, ceea ce a consacrat-o drept una dintre aplicaţiile cu cea mai rapidă ascensiune de la acea vreme. Până în decembrie, acesta a înregistrat un milion de înscrieri. Co-fondatorul Instagram, Kevin Systrom, a prezis atunci că „această comunicare prin imagini” va „lua avânt” în anii următori.

Până la sfârşitul deceniului, Instagram avea peste 1 miliard de utilizatori şi făcea parte din una dintre cele mai valoroase companii tehnologice din lume. În 2012, a fost achiziţionat de Facebook (FB) pentru un miliard de dolari.

În prezent, pe piaţa tehnologică a apărut un nou rival, TikTok, care are o ascensiune la fel de rapidă ca cea a aplicaţiei Instagram, de la începutul anului 2010.

În ultimii ani, Instagram a copiat mai multe funcţii din modelul aplicaţiilor rivale precum Snapchat şi TikTok, totul pentru a se adapta la schimbarea tendiniţelor şi obiceiurilor utilizatorilor. Totodată, această aplicaţie a fost nevoită să se confrunte şi cu părţile negative ale platformei sale, de la dezinformare la intimidare online.

„Când Instagram a apărut, a fost vorba în primul rând de urmărirea persoanelor fără aprobare, a fost vorba despre distribuirea fotografiilor cu un grup larg de oameni”, a spus Josh Miller, fost angajat al Facebook. Acum, Instagram - ca şi celelalte aplicaţii din mediul online- se concentrează pe postări efemere, experimentând videoclipuri muzicale de 15 secunde şi oferind mai degrabă opţiuni de partajare privată decât publice.

Cronologie: Cum a evoluat social media în ultimul deceniu

2010: Instagram se lansează în octombrie 2010 şi depăşeşte extrem de rapid un milion de utilizatori;

2011: lansare Snapchat şi Google Plus. Doar unul dintre aceste două aplicaţii va supravieţui deceniului;

2012: Facebook este de acord să achiziţioneze Instagram pentru 1 miliard de dolari, o sumă uluitoare la acea vreme. Astfel, Facebook ajunge la un miliard de utilizatori activi lunar.

2013: Twitter devine public, dar investitorii de pe Wall Street îşi dau seama că dimensiunea publicului acestei platforme nu se va compara niciodată cu Facebook; Wall Street Journal relatează că Snapchat a respins o ofertă de achiziţie de 3 miliarde de dolari de la Facebook.

2014: Facebook cumpără WhatsApp pentru o sumă uriaşă de 22 de miliarde de dolari, consolidându-şi puterea asupra pieţei de social media.

2015: Reţeaua socială Friendster se închide, invocând „peisajul în evoluţie din industria noastră provocatoare”.

2016: Facebook, Twitter şi Google se confruntă cu reacţii negative pentru rolul pe care platformele lor l-au jucat în dezinformarea din timpul alegerilor prezidenţiale din 2016.

2017: Twitter închide Vine, o aplicaţie de partajare video. Bytedance, un start-up din China, cumpără Musical.ly, o platformă de sincronizare a buzelor şi apoi îi mută utilizatorii pe TikTok.

2018: Facebook, Twitter şi Google se confuntă din nou cu probleme legate de confidenţialitate, în urma scandalului Cambridge Analytica.

2019: Elizabeth Warren vrea să spargă Facebook, despărţindu-l de Instagram şi Whatsapp.

În momentul lansării Instagram, Facebook era un jucător major în social media, dar niciodată nu a fost la fel de dominant ca în prezent. Alţi giganţi tehnologici, inclusiv Google şi Apple, au încercat să-şi creeze propriile reţele de socializare. Snapchat a fost lansat în 2011, iar Twitter a devenit public în 2013. Unii credeau, la acea vreme, că mai multe reţele de socializare ar putea coexista.

Totuşi, Google a închis Google+, iar publicul Twitter a rămas la circa 300 de milioane de utilizatori, mult sub cele 2,45 de miliarde de utilizatori ai Facebook. "Când s-a lansat Snapchat, acesta a prezentat un mod total diferit de comunicare", a spus analistul principal al eMarketer, Debra Aho Williamson.

Până la sfârşitul deceniului, industria s-a consolidat destul de mult. În urma achiziţiei Instagram, Facebook a cumpărat şi platforma de mesagerie WhatsApp pentru 22 de miliarde de dolari în 2014. De asemenea, Facebook a încercat să cumpere Snapchat pentru 3 miliarde de dolari în 2013, dar fondatorul acestei aplicaţii, Evan Spiegel, a refuzat.

Pentru o perioadă, Instagram părea că şi-a păstrat în continuare spiritul independent, chiar şi după ce a fost cumpărat. În 2018, co-fondatorii Instagram, Systrom şi Mike Krieger, au părăsit compania din cauza tensiunilor cu CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg.

Cu Instagram, WhatsApp şi Messenger, Facebook deţine patru platforme care au fiecare peste 1 miliard de utilizatori. Reputaţia Facebook a suferit o lovitură majoră după dezvăluirile conform cărora Cambridge Analytica a obţinut datele personale a peste 87 de milioane de utilizatori, generând suspiciuni asupra modului în care tehnologia respetă viaţa privată.

Odată cu sfârşitul deceniului, companiile din social media s-au aflat în defensivă. Astfel, reţelele sociale s-au confruntat cu un val de critici din cauza dezinformărilor şi a faptului că nu au respectat confidenţialitatea utilizatorului. În consecinţă, Instagram şi Facebook îşi regândesc „like-urile” şi impactul lor asupra psihicului, iar Twitter lucrează la îmbunătăţirea stării de bine. Pe acest fundal, TikTok a început să ia avânt.

Lansat în 2016, TikTok se referă la conţinut viral şi la acumularea de vizionări şi like-uri. Este o reminiscenţă a Vine - un serviciu video, popular, achiziţionat de Twitter, care a fost închis în 2017.

Utilizatorii TikTok împărtăşesc videoclipuri despre ei. La fel ca pe Instagram, utilizatorii pot urmări alte persoane şi pot adăuga aprecieri sau comentarii. Dar asemănările se opresc aici.

Natalie Bazarova, profesor la Universitatea Cornell care studiază social media, a declarat că TikTok este „total diferit” de Facebook şi Instagram. "Este vorba despre utilizarea algoritmilor pentru a găsi conţinut care să vă atragă atenţia. Este o platformă bazată pe divertisment."

Această diferenţiere a generat succes: TikTok a fost instalat de aproape 1,6 miliarde de ori la nivel mondial până în prezent, potrivit datelor de la Sensor Tower.

Facebook şi Instagram au devenit conştiente de succesul lui TikTok şi şi-au lansat propriile copii ale aplicaţiei. În 2018, Facebook a lansat o aplicaţie numită Lasso, care permite utilizatorilor să creeze şi să partajeze videoclipuri scurte. La începutul acestui an, Instagram a lansat un nou instrument numit „Reels”, pentru partajarea videoclipurilor de 15 secunde cu muzică.

Pentru analista ABI Research, Eleftheria Kouri, progresele în tehnologie din acest deceniu au generat cele mai mari schimbări în reţelele de socializare, de la camere de smartphone mai bune la conectivitate mai rapidă care permite oamenilor să posteze poveşti sau videoclipuri TikTok în câteva secunde. Privind în viitor, aceasta consideră că tehnologia 5G are puterea de a duce social media la un nivel superior.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.