Duel pe pista
O lege nescrisa a business-ului spune ca ai sanse sa capeti mai usor o cota de piata mare daca esti primul. Daca esti al doilea sau al treilea, trebuie sa faci eforturi suplimentare pentru a recupera handicapul - iar cele cateva companii aeriene low-cost care se afla in aceasta pozitie se lupta pentru a-si adjudeca suprematia pentru destinatiile-cheie.
O lege nescrisa a business-ului spune ca ai sanse sa capeti mai usor o cota de piata mare daca esti primul. Daca esti al doilea sau al treilea, trebuie sa faci eforturi suplimentare pentru a recupera handicapul - iar cele cateva companii aeriene low-cost care se afla in aceasta pozitie se lupta pentru a-si adjudeca suprematia pentru destinatiile-cheie.
Pentru companiile low-cost, ungurii folosesc termenul "fapados", care inseamna "cu bancute de lemn", trimitand ascultatorul cu gandul la vagoanele de clasa a treia cu care calatoreau oamenii "fara conditie" cu decenii in urma. Vecinii nostri de la vest asociaza astfel serviciile companiilor aeriene low-cost cu biletul ieftin, masa servita doar contra cost, dreptul la bagaj mai mic decat in mod normal. Dar merita sa zbori in astfel de conditii, de vreme ce pretul unei calatorii e de 50-200 de euro, in functie de momentul rezervarii (cu cat mai devreme, cu atat mai ieftin).
De aceea, aceasta "clasa a treia" a aviatiei are cresteri importante, castigand din ce in ce mai mult din clientela companiilor traditionale de aviatie. Companiile low-cost au incercat in ultimii ani, fara prea mare succes, sa valorifice si piata romaneasca. Dar abia anul trecut le-a dat sperante unor companii precum Blue Air si MyAir. Luna decembrie a adus chiar in
Numarul companiilor low-cost e in crestere, dar se intensifica si lupta pentru acoperirea unor destinatii-cheie. Dupa intrarea companiei slovace SkyEurope pe piata romaneasca, Blue Air a renuntat, la sfarsitul anului trecut, la o destinatie pe care o anuntase demult,
La 17 ianuarie, compania romaneasca low-cost Blue Air a inaugurat zboruri catre Torino, zona in care traiesc mari comunitati de romani, iar in februarie, cu doua zile inainte de Valentines Day, Blue Air va incepe zboruri catre Verona, orasul Julietei si al lui Romeo, urmand sa lanseze in primavara curse catre Valencia si Frankfurt.
Efervescenta "low cost" vine din faptul ca sfarsitul de an si inceputul noului an sunt cele mai bune perioade si pentru intrarea unei companii aeriene pe o piata, si pentru lansarea de noi curse. Operatorii pot atunci exploata turismul "de shopping" - pentru ca e perioada in care magazinele din marile orase europene fac reduceri masive - romanii care lucreaza in strainatate se intorc pentru sarbatori, iar strainii care lucreaza in Romania se duc acasa.
Operatorul italian Volare, care a sucombat in numai cateva luni, a venit in Romania in decembrie 2003; tot in decembrie, un an mai tarziu - si-au lansat operatiunile si prima companie romaneasca low-cost, Blue Air, si compania italiana MyAir, iar in decembrie 2005 au venit si slovacii de la SkyEurope. Exceptie de la regula vor face maghiarii de la Wizz Air, care vor intra in
SkyEurope si Wizz Air s-au grabit sa exploateze turismul de shopping din Viena si Budapesta. SkyEurope zboara de la mijlocul lui decembrie catre
"Credem ca
Din septembrie, Wizz Air a intrat si in
In aceeasi situatie se afla si SkyEurope, care a inceput din decembrie zborurile catre
Compania slovaca SkyEurope Airlines a fost infiintata in 2001 si in prezent opereaza o retea de 28 de destinatii in 16 tari europene, de la bazele sale din
Venirea celor doi operatori est-europeni a gasit in Romania o piata in formare, pe care in 2005 existau doar doua companii - una care oferea doar curse in Italia, MyAir, si una romaneasca, Blue Air, ale carei curse au fost extinse continuu pe parcursul primului an de functionare. Cele doua companii au oferit in 2005 zboruri spre destinatii diferite, intersectandu-se doar pe cursele spre Milano. Gradul de ocupare nu a avut de suferit din cauza suprapunerii, dat fiind ca cele doua companii au avut curse in zile diferite.
"Toate destinatiile noastre au fost la fel de mult solicitate si gradul de ocupare al avioanelor a fost tot timpul peste 87%, peste 60% dintre clienti fiind italieni", spune Alina Rus, manager MyAir in Romania. Mizand pe o crestere a cererii, MyAir a decis sa faca zilnic, incepand din aceasta primavara, zboruri catre Milano. Deocamdata, compania are trei curse pe saptamana la Napoli, cinci la
Bilantul celor doua companii pentru primul an arata o piata de aproximativ 26-28 de milioane de euro in
Conform oficialilor Blue Air, compania a avut in 2005 o cota de 5% din piata totala de aviatie din Romania; anul acesta, compania isi propune o dublare a cotei de piata. Cat priveste piata low-cost, 2006 va fi un an decisiv: Blue Air doreste sa pastreze o cota de peste 70%, in conditiile in care va ramane si anul acesta singura companie low-cost cu baza in Romania, deci singura care poate inaugura, multumita acestui fapt, noi rute. Blue Air a lansat deja la 17 ianuarie zboruri catre Torino, iar din 12 februarie va inaugura zborul catre
E de asteptat ca zborurile low-cost sa aiba in continuare cresteri importante pe toata piata europeana, fara insa sa aiba forta de a depasi aviatia traditionala, dupa cum arata un studiu despre piata low-cost realizat de Lufthansa City Center International. Conform studiului, piata europeana low-cost va atinge in 2010 o cota de piata de 28% din totalul pietei europene, de trei ori mai mult decat acum (8,9%).
Cat despre piata romaneasca, ambitiile sunt mari. Numai Blue Air doreste sa atinga la anul 10% din piata totala de aviatie, iar intrarea mai multor operatori va mari felia impartita de operatorii low-cost.
Iar daca TAROM si celelelalte companii traditionale isi vor pastra, cu certitudine, clientii de la clasa intai, va fi mai greu sa-i pastreze pe cei care calatoresc la clasa economic sau sa-i castige pe cei care inca mai aleg, din cauza pretului, microbuzul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro