LIVE: CONFERINŢA BM. Cum transformă companiile din România viitorul prin inovaţie şi sustenabilitate?

Duetul ia avint in asigurarile medicale

Postat la 20 iunie 2006 1 afişăre

Dintre cele noua companii care isi impart mica si inca slab articulata piata a asigurarilor private de sanatate, unele au gasit deja o formula - aceeasi, cu mici diferente - pentru a avea garantat un numar stabil, chiar daca modest deocamdata, de clienti. In ecuatie intra si clinicile medicale private si, de cele mai multe ori, angajatorii.

Dintre cele noua companii care isi impart mica si inca slab articulata piata a asigurarilor private de sanatate, unele au gasit deja o formula - aceeasi, cu mici diferente - pentru a avea garantat un numar stabil, chiar daca modest deocamdata, de clienti. In ecuatie intra si clinicile medicale private si, de cele mai multe ori, angajatorii.

 

Parteneriatele dintre companiile de asigurari si clinicile medicale private "sunt in mod clar o tendinta a momentului", spune Ovidiu Demetrescu, managing partner la London Brokers. Interamerican colaboreaza de anul trecut cu Medysistem (cele doua companii facand parte din grupul Eureko, care detine spitalul Euroclinic), Aviva a incheiat in 2004 un parteneriat cu Medicover, iar Allianz Tiriac lucreaza, de la sfarsitul anului trecut, cu mai multe clinici private. Mai exista un parteneriat, cel dintre Generali Asigurari si clinica privata Diagnosis, care acopera insa doar o polita destinata companiilor care doresc sa ofere angajatilor, pe langa salariu, beneficii sub forma unor asigurari private de sanatate.

 

Astfel de parteneriate sunt o solutie cu avantaje de ambele parti: atat societatea de asigurari, cat si clinica isi asigura un "rulaj" de clienti - respectiv pacienti - pe o piata a asigurarilor medicale private de circa 20 de milioane de euro, potrivit ZF, si care ar urma sa atinga peste cinci ani 50 de milioane de euro si 100.000 de asigurati, dupa o estimare Roland Berger. De fapt, societatile de asigurari nici n-au vreo alta varianta in locul parteneriatului, pentru ca trebuie sa-si poata trimite clientii la o clinica cu servicii variate, in loc sa-i lase sa-si caute singuri, cu polita in mana, un specialist.

 

Allianz - Tiriac, de exemplu, a optat - in locul parteneriatului cu o singura clinica sau al constructiei unei clinici proprii - pentru parteneriate cu mai multe centre de sanatate private, "astfel incat aceasta retea de clinici partenere sa acopere cat mai bine intreaga tara", dupa cum spune spune Marius Onofrei, director de comunicare la Allianz-Tiriac Asigurari SA. La fel a facut si Omniasig.

 

De cealalta parte, Centrul Medical Unirea - care are 35.000 de abonati pentru servicii preplatite - nu exclude un parteneriat cu o societate de asigurari, dar, in acelasi timp, nu se grabeste sa incheie unul pana cand nu va detine si un spital propriu (o investitie estimata de directorul executiv Sergiu Negut la 8 milioane de euro). Atunci, spune Negut, un contract cu o societate de asigurari va fi cu siguranta incheiat.

 

Desi piata e inca mica, numarul de jucatori e in continua crestere. MedLife, o companie de servicii medicale, a infiintat deja o societate de brokeraj pentru a-si asigura clientii pentru un spital aflat in curs de constructie, Memorial Hospital. Brokerul AsiLife - divizie a MedLife, care are 75.000 de abonati - va intermedia, in principal, polite de asigurare de sanatate care vor oferi servicii medicale in cadrul unitatilor MedLife. "AsiLife va lucra, pentru inceput, cu companiile de asigurari AIG Life, Allianz-Tiriac si Interamerican", spune Mihail Marcu, director general MedLife si actionar al societatii.

 

La cele noua companii care ofera asigurari private de sanatate care deja functioneaza se va mai adauga una, AIG Life. "Vom lansa primul produs de asigurare de sanatate in ultimul trimestru al anului. Primul produs va fi pentru persoane fizice", spunea pentru ZF un oficial al companiei la inceputul lui 2006, estimand ca intr-un an AIG Life va ajunge la 6.000 de polite. Si-au anuntat intentia de a incepe sa vanda de anul acesta asigurari de sanatate, de asemenea, si Ardaf, si Asirom.

 

Numarul companiilor creste, dar vor avea ele destui clienti? Teoretic, da. Practic, numarul total de polite - pentru care nu exista inca decat estimari vagi - este considerat de toata lumea mic atat din cauza ca in Romania nu exista inca o cultura a asigurarilor, cat si pentru ca preturile politelor sunt deocamdata prea mari.

 

Pentru o asigurare individuala, de exemplu, un roman trebuie sa plateasca, cu mici variatii intre o societate de asigurare si alta, intre 300 de euro si 1.000 de euro pe an - diferentele tinand de varsta asiguratilor, sanatatea acestora, venituri ori pretentii. Exista, fireste, si polite mai ieftine, dar ele includ o arie restransa de servicii.

 

Un studiu de piata realizat de London Brokers arata ca suma maxima pe care 35% dintre romani ar fi dispusi sa o cheltuiasca pentru o asigurare de sanatate este de 100 de lei pe luna. In cazul unei companii care incheie asigurare colectiva pentru angajatii sai, sumele variaza intre 10.000 de euro si 100.000 de euro pe an. Piata asigurarilor private de sanatate pe astfel de polite pare sa se bazeze, acestea fiind incluse in pachetul salarial pe care unele companii il ofera angajatilor. Circa 70% din polite sunt facute in prezent de catre companii, si doar 30% sunt incheiate de persoane fizice, potrivit unor estimari.

 

"Asigurarea privata de sanatate e foarte buna", spune Andrei Iva, director de marketing la Softnet Financial Systems si beneficiar al unui astfel de pachet.

 

"Teoretic iti ia un stres de pe cap. Adica pentru orice problema de sanatate minora, medie sau majora stii unde sa suni si eviti lantul absolut infiorator al birocratiei din sanatatea publica", explica Iva.

 

Exista insa putine sperante ca asigurarile private individuale sa se inmulteasca prea repede, dar pentru cele incheiate de companii exista previziuni rezonabile. "Ceea ce ne lipseste in prezent este existenta unei retele de furnizori privati de servicii medicale mai extinsa", spune Ovidiu Demetrescu. "E un deficit de clinici, nu de asigurati".

Urmărește Business Magazin

/actualitate/duetul-ia-avint-in-asigurarile-medicale-1006211
1006211
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.