ENERGIE: Enel cheltuie 4 miliarde de euro in Romania pana in 2010

Postat la 06 martie 2007 1 afişăre

La 40 de ani, Matteo Codazzi a fost trimis de Enel sa conduca strategia de dezvoltare si sa administreze bugetul de 4 miliarde de euro pe care italienii l-au programat pentru Romania in urmatorii trei ani.

La 40 de ani, Matteo Codazzi a fost trimis de Enel sa conduca strategia de dezvoltare si sa administreze bugetul de 4 miliarde de euro pe care italienii l-au programat pentru Romania in urmatorii trei ani.

 

Mandatul lui Matteo Codazzi de country manager al Enel Romania a demarat la sfarsitul anului trecut, cand compania italiana ar fi trebuit sa isi dubleze afacerile locale, odata cu preluarea  Electrica Muntenia Sud (EMS) - cea mai mare distributie romaneasca de electricitate, pe care Enel a castigat-o la licitatie in iunie anul trecut, oferind 820 mil. euro.

 

Desi nu a preluat inca in portofoliu distributia (transferul de proprietate fiind intarziat din cauza unor anchete privind modul de desfasurare a licitatiei), Codazzi include EMS in planurile de dezvoltare ale Enel.

 

Trimis in Romania tocmai pentru a conduce dezvoltarea unei retele de trei distributii cu 2,5 milioane de clienti (Dobrogea si Banat, dar si Muntenia Sud), italianul are pregatit un plan de investitii de 1 miliard de euro pentru EMS in retea si servicii clienti si vrea sa o includa in compania integrata pe care o va crea odata cu finalizarea unbundling-ului (pana la 1 iulie 2007, companiile de distributie desprinse din Electrica trebuie sa isi separe activitatea de distributie - reglementata - de cea de furnizare - activitate comerciala, supusa pietei libere).

 

"Odata cu finalizarea unbundling-ului, vom infiinta trei companii separate de distributie, cate una pentru Banat, Dobrogea si Muntenia Sud, dar o singura companie de vanzare, pentru a reduce costurile." Enel intentioneaza sa finalizeze procesul de separare pana la 1 iunie.

 

Intrarea EMS in portofoliul Enel inseamna nu numai dublarea afacerilor, dar si o buna ocazie de a obtine o mai mare cota de piata in vanzarea de electricitate catre marii clienti. Deocamdata, fara EMS, pozitia Enel ca vanzator pe piata libera este una de nisa, majoritatea clientilor (90%) fiind captivi - consumatori casnici.

 

Data fiind aceasta pozitie pe piata, Matteo Codazzi - care a fost vicepresedinte al diviziei de vanzari pentru clientii captivi din Italia - isi concentreza atentia pe cresterea veniturilor dinspre acesti utilizatori casnici, crestere care poate veni din doua directii: atat din investitiile in retele, care reduc pierderile, dar si din cresterea consumului populatiei, pe care oficialul Enel o estimeaza la 4-5% in acest an. "Vrem sa asiguram servicii mai bune clientilor casnici nu numai pentru ca asa este mai bine pentru noi, asta reducandu-ne din pierderi, dar si pentru a fideliza acesti consumatori, care de la 1 iulie 2007 vor deveni si ei clienti eligibili si vor putea sa isi schimbe furnizorul de energie", spune Codazzi.

 

In afara de investitiile in retea, Enel a investit anul trecut peste 5 mil. euro pentru a deschide atat la Timisoara, cat si la Constanta centre de telecontrol si tatoneaza terenul pentru introducerea unui sistem de masurare (contorizare) si tarifare, pe care l-a implementat cu cativa ani in urma in Italia (sistem in care Enel a investit 2 mld. euro si la care s-au inscris toti cei 30 de milioane de consumatori). 

 

In acest context, conflictele din ultimele saptamani de pe piata energiei nu intereseaza direct grupul italian, spune Codazzi, decat poate din punctul de vedere al accesului la energie: "Suntem putin expusi la piata libera, dar bazandu-ma pe informatiile din piata, pot sa spun ca trebuie sa se intample ceva pentru ca regulile sa devina aceleasi pentru toata lumea". Investitiile programate pentru EMS sunt doar o parte din bugetul pe care Matteo Codazzi il poate investi in Romania.

 

Miliardului de euro destinat EMS i se adauga 1,5 miliarde de euro in cele doua distributii Enel in Romania (Banat si Dobrogea), dar si 1,5 miliarde de euro, care asteapta sa fie investiti in productie de electricitate. "Avem mai multe proiecte pentru investitii in generare de electricitate, dar strategia Ministerului Economiei ne va impune timingul in care vom cheltui acesti bani, de minister depinzand scoaterea pe piata, la privatizare, a sectorului de productie de electricitate din Romania."

 

Enel va depune in aceasta saptamana oferta imbunatatita in procesul pentru constructia unui grup termo la Braila si asteapta definitivarea modului in care va putea participa la constructia grupurilor 3 si 4 la Cernavoda.

 

"Am declarat ca suntem dispusi, atat operational, cat si financiar, sa preluam cea mai mare parte a acestui proiect, dar, cum strategia este realizarea unui consortiu, suntem de acord sa participam in orice forma", spune Codazzi.

 

De fapt, Codazzi crede ca atat energia nucleara, cat si orice alt tip de energie ieftina par proiecte sustenabile: "Europa depinde de doar cateva surse de energie, iar orice investitie in cresterea productiei este binevenita pentru toata lumea". Mai ales, subliniaza Codazzi, ca in Romania generarea este un domeniu cu o competitie limitata, dominat de stat si fara intentii de privatizare. Pana la intrarea intr-un proiect de productie de energie termo sau nucleara, Enel a lansat anul trecut, prin subsidiara Enel Wind, primul proiect de energie eoliana, la Tulcea, in valoare de 24 de milioane de euro, durata lucrarilor de executie fiind estimata la trei ani.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/energie-enel-cheltuie-4-miliarde-de-euro-in-romania-pana-in-2010-1008413
1008413
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.