EXTINDERI: Efectul retailerilor internationali asupra comunitatilor locale
Hategul e cel mai mic oras din Romania in care un retailer si-a deschis magazin - inaugurarea a avut loc in septembrie. E vorba de Plus Discount, apartinand companiei germane Tengelmann - unul dintre campionii topului neoficial al retailerilor care inainteaza, cu toate fortele, spre orasele cu sub 100.000 de locuitori.
Hategul e cel mai mic oras din
Ce asteapta Tengelmann de la locuitorii Hategului? Si ce asteapta SPAR, un alt retailer international care a anuntat ca va deschide un magazin aici in ianuarie? Sunt intrebari naturale, daca luam in calcul faptul ca, potrivit statisticilor oficiale, orasul are doar circa 12.000 de locuitori. Aparent, a investi aici fie si 1,5 milioane de euro - cat a investit Tengelmann in magazinul Plus Discount, care are 1.400 mp (dintre care 1.080 mp suprafata de vanzare) si 80 de locuri de parcare - e riscant. Populatia e mica, nivelul de trai scazut, potentialul de crestere aproape inexistent. Dar probabil ca si Tengelmann, si SPAR au socotit - ca si viceprimarul Hategului, Ion Dabelea - ca daca un kilogram de banane in Hateg costa 35.000 de lei, in vreme ce in Deva le poti gasi cu 20.000 de lei, merita sa deschizi aici un magazin de tip discount. Retailerii se asteapta ca, pe langa locuitorii Hategului, atrasi de preturile mai mici sa fie si cei din comunele limitrofe - in total, ar putea fi vorba de o po-pulatie de circa 30-50.000 de locuitori care s-ar putea aproviziona de la noile magazine.
Hategul e, intr-adevar, un caz mai degraba neobisnuit, pentru ca abia daca depaseste 10.000 de locuitori. Dar o trecere in revista a zecilor de anunturi de deschideri de magazine de anul acesta - aproape ca nu e saptamana fara macar o inaugurare - confirma faptul ca, cel putin pentru cativa dintre retailerii internationali, centrul de greutate al investitiilor nu cade in orasele mari, ci in cele de sub 100.000 de locuitori. Pe lista oraselor in care retaileri ca Tengelmann, SPAR ori Kaufland au deschis deja sau vor deschide pana la sfarsitul lui 2006 magazine se numara
Pentru grupurile mentionate mai sus, care se dovedesc cele mai active in inaugurari, de aici va veni si cresterea. Si in termeni de numar de magazine, si in privinta vanzarilor: PricewaterhouseCoopers estimeaza ca pana in 2010 numarul magazinelor discount va creste cu 632%, urmand sa ajunga la 461 in toata tara, in conditiile in care acum sunt circa 70. In termeni de vanzari, mai estimeaza Euromonitor, acestea ar urma sa creasca de la 347 milioane RON in prezent la 1,9 miliarde RON la sfarsitul lui 2010. Cresterea e explicabila in principal prin ponderea relativ mica pe care vanzarile prin retele moderne o au in Romania si, evident, prin vanzarile mici pe cap de locuitor prin lanturile de retail (630 de dolari anual la sfarsitul lui 2005, fata de circa 2.000 de dolari in Ungaria, Cehia sau Polonia, potrivit PwC). Cu sau fara voia lor, marii retaileri vor schimba viata si in comunitatile de sub 100.000 de locuitori: venirea lor modifica ireversibil raportul de forte in comertul local, afecteaza piata fortei de munca - pe de o parte, retailerii fac angajari, iar pe de alta micii comercianti care nu rezista competitiei inchid magazinele -, inseamna de cele mai multe ori contracte pentru furnizorii locali de produse, da de lucru constructorilor, suplimenteaza bugetele consiliilor locale si, de cele mai multe ori, schimba si preturile terenurilor din jurul noilor magazine, si pretentiile cumparatorilor fata de comerciantii locali.
"Micii comercianti vor avea de suferit pentru ca au preturi foarte mari si deja cei cu masina mergeau in Deva sa-si faca cumparaturile, deoarece in oras sunt preturi foarte mari", spunea Ion Dabelea, viceprimarul orasului Hateg, chiar inainte ca Tengelmann sa-si inaugureze, luna trecuta, magazinul Plus Discount. Pe langa micile magazine alimentare, in Hateg sunt acum doua supermarketuri, "Tara Hategului" si "Cordial Com" - iar peste cateva luni vor fi minim patru, daca luam in calcul faptul ca, pe langa Plus Discount, in oras intentioneaza sa-si deschida un magazin si cei de la SPAR, care au concesionat de la primarie 1.200 mp cu 2 euro/ mp/luna. SPAR a vrut initial sa deschida un magazin in aceasta toamna, insa inaugurarea a fost reprogramata pentru ianuarie si pana una-alta, consiliul local incaseaza cei 2.400 de euro lunar conform contractului de concesiune, iar viceprimarul spune ca banii veniti de la retaileri se vor adauga la fondurile pe care le are pentru asfaltari si canalizari.
Si piata muncii din orasele de sub 100.000 de locuitori e influentata de venirea retailerilor internationali. Cu exceptia pozitiilor de manager, angajatii sunt localnici. La inaugurarea de saptamana trecuta de la Deva, Rino Tizzanini, directorul general al lantului SPAR Romania, spunea ca pentru a atrage forta de munca a oferit salarii cu 25% mai mari decat media celor practicate de retailerii competitori. Insa Teodor Neamtu, viceprimarul Mediasului - care are o populatie de aproape 55.000 de locuitori si o rata a somajului de 6,2% - subliniaza ca nu intotdeauna venirea unui retailer duce la scaderea ratei somajului: "Desi noii veniti fac angajari dintre cetateni ai Mediasului, rata somajului este constanta, pentru ca intre timp se fac alte disponibilizari, unii se reorienteaza, altii intra in somaj", spune el. Totusi, fiecare nou magazin deschis insemna un plus de locuri de munca. In privinta investitiilor in cladiri si terenuri companiile au fost destul de rezervate, cifrele din articol fiind furnizate in general de catre autoritatile locale ori de agentii imobiliari. Totusi, fiecare retailer are un buget anuntat pentru fiecare deschidere, investitiile situandu-se in jurul a 1,5 milioane de euro pentru SPAR, Plus si Penny Market, 8-8,5 milioane de euro pentru Kaufland, 20-25 milioane de euro pentru Cora, 15 milioane de euro pentru Selgros si culminand cu cea mai mare investitie intr-un singur magazin, facuta de Auchan - circa 40 de milioane de euro.
Terenurile sunt si ele un element in ecuatia extinderii retailerilor in orasele din
In orasele mici terenurile sunt, evident, mai ieftine ca in cele mari, ceea ce inseamna o economie serioasa pentru retaileri. Dar preturile cresc si aici, atat din cauza celor care se intorc din strainatate si-si cumpara terenuri pentru a-si construi case cat si din cauza retailerilor internationali, care sunt dispusi sa liciteze pana la sume ceva mai mari, dupa cum apreciaza Daniel Lepadat, agent imobiliar la Gold House din Medias, oras unde s-au cumparat terenuri pentru SPAR, Billa, Plus Discount, Trident, Kaufland, Mini Max Discount. Billa, de exemplu, a platit circa 900.000 de euro pentru terenul din Medias, potrivit datelor furnizate de viceprimarul Teodor Neamtu. De ce atat de mult? "Billa a cumparat terenul de la primarie, intr-o zona foarte buna, langa piata agroalimentara din oras. Primaria a obtinut un pret bun, de peste 150 de euro/mp, in conditiile in care compania a luat peste 6.000 mp", mai spune Neamtu. Si SPAR a cumparat aici un teren unde se afla fabrica de geamuri, pe care a demolat-o, incepand lucrarile la propria constructie. Cei de la Kaufland au cumparat si ei un teren, iar primaria are cereri si de la retaileri precum Rewe, pentru magazinele Plus, si Mini Max Discount. Simt venirea retailerilor internationali si firmele de constructii din orasele sub 100.000 de locuitori. Un caz cu totul special e firma sibiana Con-a, care are de administrat o investitie de 40 de milioane de euro -
Exista, ca pentru orice medalie, si un revers. Unii dintre micii comercianti locali isi vor vedea vanzarile subtiate si poate se vor vedea impinsi sa-si inchida afacerile. Un studiu Coface, companie care se ocupa cu managementul de risc, spune ca avansul marilor retaileri e una dintre cauzele numarului mare - in crestere cu 61% fata de 2004 - de falimente din 2005. Dintre companiile falimentare, aproape jumatate au fost, anul trecut, din domeniul comercial, care e "din ce in ce mai mult caracterizat de concentrarea veniturilor catre marii retaileri de tip hipermarket, supermarket, cash & carry si complexuri comerciale de tip mall", potrivit studiului citat de ZF. Sigur, nu toti micii comercianti isi vad afacerile puse in pericol de investitiile in retail, pentru ca mereu vor exista oameni care vor "sa poata iesi in papuci dupa tigari si o bere, la parterul blocului sau in imediata vecinatate a casei lui", dupa cum spune Teodor Neamtu, viceprimarul Mediasului. "Valul de investitii a fost initiat de retailerii din sectorul de discount, care au dublul avantaj ca nu au nevoie de mult teren pentru proiectele lor, precum hipermarketurile sau magazinele cash & carry, si ca au preturi foarte mici, in comparatie cu magazinele independente si alte supermarketuri", a comentat pentru BUSINESS MAGAZIN Radu Stanel, analist al companiei Euromonitor International.
Plus Discount are ca plan, pentru 2006, o investitie de 42 de milioane de euro in cele 28 de magazine planificate pentru anul acesta - adica aproape cat investitia anuntata de francezii de la Auchan (40 de milioane de euro). "Plus intentioneaza sa se extinda pana in 2009 in toate orasele tarii cu peste 30.000 de locuitori. La sfarsitul anului 2006 reteaua Plus va atinge un numar de aproximativ 36 de magazine, urmand ca pana la sfarsitul anului financiar 2006/2007 (adica pana la 30.04.2007 - n.r.) sa dispunem de circa 55 de magazine pe intreg teritoriul Romaniei", explica Vincent Martin, director expansiune al companiei Tengelmann.
Un aspect care merita semnalat este ca retaileri dezvoltati doar in
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro