Facebook a fost amendat cu 3,6 mil.euro în Ungaria pentru dezinformarea consumatorilor cu privire la caracterul gratuit al serviciilor sale
Autoritatea de concurenţă din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd (”Facebook”) o amendă de 3,6 milioane euro pentru încălcarea legii concurenţei, considerând că prezentarea serviciilor drept gratuite induce in eroare consumatorii.
Autoritatea de concurenţă din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd (”Facebook”) o amendă de 3,6 milioane euro pentru încălcarea legii concurenţei, considerând că prezentarea serviciilor drept gratuite induce in eroare consumatorii.
Amenda a fost acordată pe 6 decembrie.
”Motivarea deciziei este aceea că deşi este adevărat că utilizatorii nu trebuie să plătească pentru a folosi serviciile Facebook, prin activitatea lor şi prin folosirea datelor lor de către Facebook, consumatorii aduc un câştig material societăţii, astfel că, indirect, aceştia plătesc pentru serviciile folosite. Aşadar, prezentarea serviciilor drept gratuite este aptă să inducă in eroare consumatorii prin lipsa unei transparenţe totale a modului de operare”, se arată într-un comunicat al casei de avocatură Filip&Company.
Autoritatea din Ungaria a constatat totodată că mesajele ”gratis la conectare” şi ”gratis şi mereu va fi” afişate pe pagina principală Facebook distrag atenţia consumatorilor de la faptul că indirect aceştia plătesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.
Faptele de care este acuzată reţeaua de socializare s-au derulat pe o perioadă îndelungată de timp (respectiv între 2010 şi 23 octombrie 2019), iar în urma presiunilor exercitate de Comisia Europeană, Facebook şi-a modificat la nivel global atât termenii şi condiţiile, precum şi sloganul ce apăreau pe pagina principală referitor la gratuitatea serviciilor.
În acest sens, potrivit termenilor şi condiţiilor actuale regăsite pe site-ul acestora, Facebook menţionează că ”[N]u vă taxăm pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse şi servicii care fac obiectul acestor Condiţii. În schimb, companiile şi organizaţiile ne plătesc pentru a vă afişa reclame pentru produsele şi serviciile lor.”
”Ce înseamnă pentru piaţa din România aceaste decizii? Preconizăm un dublu efect: i) unul pozitiv-creşterea măsurilor de prevenţie din partea marilor platforme care utilizează sau administrează date ale consumatorilor – aceasta generează un efect benefic al transparentizării activităţilor platformelor şi de simplificare a limbajului utilizat în clauzele de furnizare a serviciilor şi ii) un efect de control din partea autorităţilor române pentru a verifica în ce mod platformele (precum Facebook) au practici apte să inducă în eroare consumatorii sau, la extrem, dacă prin modul în care utilizează datele acestea abuzează în vreun fel de poziţia pe care o au pe piaţă”, sunt de părere Cătălin Suliman (partener) şi Loredana Cristea (associate) de la Filip&Company.
O decizie similară a fost luată anul trecut şi în Italia, amenda primită de Facebook atunci fiind de 10 milioane euro, pentru încălcarea mai multor dispoziţii din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, într-un mod similar celei ungare, că prin faptele Facebook, utilizatorii au fost induşi în eroare să acceseze platforma. Aceştia au fost informaţi în primă fază că serviciile sunt gratis, fără ca Facebook să informeze totodată asupra scopurilor sale comerciale, în sensul în care utilizarea datelor de către Facebook nu este realizată exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci şi pentru a promova activităţi de publicitate unui public ţintă – activitate ce aduce un câştig material companiei Facebook.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro