GHID DE PENSII: Cum arata vanzatorii de pensii private
In mai putin de o luna se da startul la vanzarea de pensii private obligatorii: timp de patru luni, incepand cu 17 septembrie, angajatii cu varsta de pana la 45 de ani isi pot alege compania care le va administra o parte din banii pentru pensie. Cine are insa dreptul sa vanda astfel de produse?
In mai putin de o luna se da startul la vanzarea de pensii private obligatorii: timp de patru luni, incepand cu 17 septembrie, angajatii cu varsta de pana la 45 de ani isi pot alege compania care le va administra o parte din banii pentru pensie. Cine are insa dreptul sa vanda astfel de produse?
Lista celor ce au voie sa incheie contracte pentru pensii private obligatorii este suficient de mare pentru ca fiecare angajat sa aiba acces la aceste produse fara prea multa bataie de cap. Printr-o norma publicata recent, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) stabileste cine si in ce conditii poate vinde pensii private obligatorii in numele administratorilor de fonduri. Oferta se anunta de pe acum bogata, in conditiile in care pana la inchiderea editiei, 11 companii primisera deja licenta de administrator si autorizatia pentru prospectul fondului din partea CSSPP. Mai precis, AIG, Allianz-Tiriac Pensii Private, Aviva, BRD-SocGen, BT Aegon, Generali, ING, Interamerican, Omniasig, OTP si Prima Pensie au parcurs deja primii pasi, iar pe lista de asteptare pentru licenta de administrator se mai afla si AG2R, Bancpost, BCR, KD Life, Marfin-Egnatia, Romexterra-Delta si Zepter. Dupa etapa de autorizare a administratorului si a prospectului mai exista insa si o a treia, in care fondul de pensii in sine trebuie autorizat de catre CSSPP. Totusi, nici chiar companiile ce au primit deja unda verde de la CSSPP nu au voie sa desfasoare niciun fel de activitati de publicitate sau de marketing pentru fonduri inainte de 17 septembrie, data oficiala de start pentru pilonul II de pensii.
De la aceasta data insa, in decursul a patru luni, o intreaga armata de agenti de marketing va bate la usa angajatilor cu varsta de pana la 45 de ani pentru a-i convinge sa incheie un contract de pensii. Pentru angajatii cu varsta de maxim 35 de ani alegerea unui administrator este obligatorie, iar cei care nu vor decide singuri vor fi automat alocati catre o companie, dupa 17 ianuarie 2008 (cand se incheie perioada de subscriere). Angajatii cu varsta de pana la 45 de ani au posibilitatea sa opteze daca vor sau nu o astfel de pensie, iar perioada de subscriere pentru ei nu este limitata doar la cele patru luni.
Pentru contributor procedura de aderare la un fond de pensii obligatoriu este simpla si are loc prin semnarea unui act individual de aderare, care este ulterior validat de catre Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS). Actul individual de aderare va fi completat de catre agentii de marketing ai companiilor de pensii sau de alte entitati autorizate de catre CSSPP. O reglementare recenta a Comisiei a largit mult lista initiala a celor ce vor putea incheia contracte de pensii obligatorii, adaugand pe aceasta lista, pe langa agentii de marketing si brokerii de pensii, si bancile, brokerii de asigurare si societatile de brokeraj de pe Bursa. Pentru fiecare dintre acestia, conditiile difera insa, iar pentru a putea incheia contracte toti trebuie sa fie in prealabil autorizati de catre CSSPP.
Brokerii de pensii (care sunt companii nou - infiintate pentru a desfasura activitatea de marketing a fondurilor de pensii administrate privat si/sau a fondurilor de pensii facultative) pot lucra pentru oricat de multi administratori. Pana in prezent, CSSPP a autorizat, potrivit informatiilor de pe site-ul propriu, 21 de brokeri de pensii private. Agentii de marketing persoane fizice, pe de alta parte, pot lucra doar pentru un administrator sau, dupa caz, cu un agent de marketing persoana juridica, respectiv broker de pensii. La randul lor, agentii de marketing trebuie sa fie autorizati de catre CSSPP, fiind si ei inclusi intr-un registru ce va fi prezentat pe site-ul www.csspp.ro. Pana una alta, niciun administrator nu a parcurs etapa de autorizare a agentilor.
Pe un nivel secund de marketing, CSSPP permite bancilor, brokerilor de asigurare si societatilor de brokeraj sa incheie contracte de pensii obligatorii, in conditii ceva mai restrictive insa. Mai precis, acestia - denumiti generic intermediari - pot desfasura activitatea de marketing numai pentru un singur administrator sau, dupa caz, pentru un singur broker de pensii private.
In plus, orice microintreprindere care indeplineste prevederile legale in vigoare si care a fost avizata de catre Comisie, poate desfasura si activitatea de marketing a fondurilor de pensii administrate privat. Sub titulatura de consultanti de pensii private, microintreprinderile pot lucra doar pentru un singur administrator, un singur broker de pensii private sau, dupa caz, un singur intermediar de pensii private.
Contractul de adeziune la un fond de pensii se poate incheia oriunde, legislatia neimpunand o locatie anume, asa cum s-a intamplat, spre exemplu, in Croatia, unde vanzarea nu s-a facut prin agenti de marketing, ci prin intermediul unor birouri administrate de o institutie de stat, numita Regos. In cadrul acestora, toate fondurile de pensii (patru, la momentul de start) si-au prezentat la comun ofertele. Nici in privinta numarului de agenti pe care companiile ii vor "arunca" in piata lucrurile nu sunt inca foarte clare, in conditiile in care autorizarea acestora nu a inceput inca. Estimarile administratorilor - si miza mare care este in joc - indica insa ca numarul lor ar putea trece de 100.000-150.000. Exemplul Poloniei, unde sistemul pensiilor private a fost lansat inca din 1999, poate da un alt indiciu: atrasi de castigurile obtinute destul de usor si de conditiile putin restrictive impuse pentru a deveni agent de vanzare, polonezii s-au implicat masiv in aceasta activitate. Astfel ca numarul total de intermediari a depasit 450.000 de oameni - echivalentul unui procent din populatia totala a Poloniei. Ramane de vazut daca romanii se vor implica la fel de mult in vanzarea de pensii, ce promite castiguri chiar de cateva mii de euro in doar patru luni.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro