Guvernele lumii jubilează: Multinaţionalele cu afaceri de peste 750 milioane euro vor fi taxate mai mult în pieţele externe în care fac business pe fondul propunerilor OCDE-ului pentru noua legislaţie fiscală
Guvernele lumii vor avea mai multă putere pentru a taxa marile multinaţionale care fac business în ţara lor, după ce Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a înaintat primele propuneri din noua legislaţie fiscală ce se conturează la nivel global.
Avansul înregistrat de marile companii de internet precum Google şi Facebook au întins la maximum limitele legale în care se puteau încadra, astfel încât ajung să înregistreze active şi diverse patente în ţări cu taxe reduse precum Irlanda – indiferent unde se află clienţii.
La începutul acestui an peste 130 de ţări şi teritorii au încheiat un acord pentru a scrie o nouă legislaţie fiscală – în contextul în care cea actuală a fost scrisă în urmă cu circa 100 de ani – iar OCDE-ul este instituţia care trebuie să vină cu propunerile.
Problematica taxării transfrontaliere pentru firmele multinaţionale a devenit din ce în ce mai urgentă în contextul în care mai multe ţări au adoptat deja propriile planuri locale pentru taxarea companiilor digitale, în absenţa unui acord global.
„Sistemul actual se află sub multă presiune şi nu va supravieţui dacă nu eliminăm tensiunile”, spune Pascal Saint-Amans, şeful politicilor fiscale din cadrul OCDE.
El spune că schimbarea legislativă va avea un impact de câteva puncte procentuale adăugate la impozitul aplicat businessurilor, iar singurii pierzători ar fi marile huburi internaţionale de investiţii.
În timp ce asta înseamnă că mai multe ţări precum Irlanda sau alte paradisuri fiscale ar avea de suferit, pieţele cu mulţi consumatori precum SUA sau Franţa ar beneficia de pe urma modificărilor.
Propunerile OCDE vor stabili încadrarea fiscală a companiilor care vor intra sub incidenţa noilor reguli, vor defini cât business taxabil poate face o companie în altă ţară şi cât de mult poate fi taxat profitul obţinut acolo.
Ţinta este de a oferi guvernului ţării în care se află un client sau în care este vândut produsul unei companii dreptul de a taxa o porţiune mai mare din profitul câştigat de companie în ţara respectivă.